0
از0 نظر

بقعه دانای علی رشت

    274
    نمایش

    بقعه دانای علی قطب گردشگری مذهبی گیلان به حساب می آید. این بقعه در شهر رشت قرار دارد و نزد مردم آنجا دارای احترام و اعتبار زیادی می باشد.ساختمان بقعه دانای علی کوچک می باشد و مساحت آن 92 متر مربع است. این بنا از جنس آهن و آجر ساخته شده است. تزئینات آن به وسیله کاشی های منقوش و مکتوب و سنگ مرمر انجام شده است. گنبد فیروزه ای رنگ و کاشی کاری شده این بقعه به تقلید از گنبد بقعه شیخ زاهد گیلانی یا شیخانه ور ساخته شده است و طرح آن کلاه درویشی است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بقعه دانای علی رشت

    بقعه دانای علی از مقاصد مذهبی و مكان هاي ديدني گيلان در رشت به شمار می‌آید و مدفن دانای علی، از عرفای قرن سیزدهم هجری قمری است. 

    تاریخچه بقعه دانای علی رشت

    دانای علی در سال ۱۲۱۲ هجری قمری، در خانواده‌‌ای مذهبی در روستای سیاه‌ اسطلخ در حومه رشت به دنیا آمد. در روایات آمده است که وی عارفی وارسته و مردی متقی و پرهیزگار بود و به مقام ابدالی رسیده بود. این مقام در عرفان به‌معنای انسان کامل است. به همین دلیل لقب دانا را به خود اختصاص داد که مترادف انسان کامل است. 

    گفته می‌شود وی به مقام طی‌ الارض رسیده بود و نمازهای روزانه خود را در مکه می‌خواند. همین نکته علاوه بر دانش بالای این فرد در زمان خود، او را متمایز از دیگران کرده بود. در روایات آمده است هنگامی که راز فارغ از زمان و مکان بودن او توسط دیگر افراد کشف شد، دانای علی برای همیشه ناپدید شد و برخی نیز فوت او را به همین واقعه نسبت می‌دهند.

    سیمای عمومی بقعه دانای علی رشت

    بقعه دانای علی با وسعتی کم، دارای مساحتی برابر با ۹۲ متر مربع است. در ساخت بقعه از آجر و آهن استفاده کرده‌اند و برای تزیینات سنگ‌های مرمر و کاشی‌های نقش‌دار به‌کار برده‌‌اند. گنبد بقعه نیز به‌شکل کلاه درویشی است و با الهام از گنبد شیخ زاهد گیلانی، واقع در حومه لاهیجان، ساخته شده است.

    زمان مناسب بازدید بقعه دانای علی رشت

    بهترين زمان براي بازديداز اين جاذبه فصل بهار است.

    شرایط استفاده بقعه دانای علی رشت

    در همه روزهای هفته و همه ساعات روز، می‌توانید بقعه دانای علی را زیارت کنید.

    سایر اطلاعات بقعه دانای علی رشت

    در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی قرار بود قبر دانای علی به بهانه تعریض خیابان تخریب شود. مهندسان شهرداری به مسئولیت مهندس سیمرغ با مخالفت مردم روبه‌رو شدند و نتوانستند بقعه را تخریب کنند. لذا قبری که تاکنون در کنار خیابان بود، با تعریض خیابان بیستون (طالقانی) در وسط خیابان اصلی شهر قرار گرفت.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها