0
از0 نظر

بقعه شیخ عبدالله مروست

    1368
    نمایش

    بقعه شيخ عبدالله مروست، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان یزد است که در ورودي مروست از سمت شيراز قرار گرفته و حکايت از رواج سبک مراد و مريدي در اين شهر کهن بوده است. همچنین، قدمت بنای این آرامگاه به دوران صفویه مربوط می شود؛شکل کلی این بنا را یک فرم چهار صفه تشکیل می دهد که به مرور زمان و بسته به نیاز فضا هایی با همان الگو به آن ملحق شده اند. این جاذبه می توان به ثبت آن با شماره 2769 به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بقعه شیخ عبدالله مروست

    بنا بر نظر کارشناسان میراث فرهنگی، بنای مذکور مربوط به دوره صفویه و شامل یک شبستان است که گچ بری‌های سبک اسلیمی آن در برخی قسمت‌ها باقی مانده و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

    سیمای عمومی بقعه شیخ عبدالله مروست

    قسمت اصلی بنا که مربع و دارای گنبد است با چهارصفه احاطه و در صفه جنوبی آن محرابی ایجاد شده است. بر بالای این محراب نقش بسیار زیبا به اندازه 111×140سانتی متر وجود دارد که مجلس جنگ و شکار کردن شیر است  به امضای ((العبد الفقیر قنبر علی)). این نقش به اسلوب و کار عصر صفوی است و شکل و لباس مردی که شیر شکار می کشد بمانند آثار آن دوره است. هنر نقاش در این است که اثر هنری خود را از تراشیدن گچ بر روی کاه گل ظریف بیرون آورده است و نظیرش در جای دیگر دیده نشده است.

    سایر اطلاعات بقعه شیخ عبدالله مروست

    عمده مصالح اصلی سازنده ی اصلی سازنده ی بنا خشت بوده که در بیرون بقعه با کاه گل و ازاره ای آجری و درون بنا با گچ پوشانده شده است. البته لازم به ذکر است که بقعه ی شیخ عبدالله مروست به تازگی مرمت شده و برای نمود مصالح قدیمی تر نمونه های آن در زیر گنبد اصلی بنا به صورت نمایان نگاه داشته شده است.

    زمان مناسب بازدید بقعه شیخ عبدالله مروست

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    امکانات ویژه بقعه شیخ عبدالله مروست

    این بقعه با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری به صورت کمپینگی برای استفاده گردشگران در آمده است و امکانات اولیه را ارائه می‌دهد.

    تاریخچه بقعه شیخ عبدالله مروست

    قدمت بنای این آرامگاه به دوران صفویان بر می گردد.

    ویژگی‌ها بقعه شیخ عبدالله مروست

    از ویژگی های مربوط به این جاذبه می توان به ثبت آن با شماره 2769 به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    بقعه شيخ عبدالله مروست يزد بقعه شيخ عبدالله بقعه مروست بقعه يزد شيخ عبدالله بقعه بقعه مروست شيخ عبدالله يزد مروست شيخ عبدالله مروست يزد يزد بقعه يزد شيخ عبدالله يزد مروست بقعه شيخ عبدالله مروست بقعه شيخ عبدالله يزد بقعه مروست شيخ عبدالله بقعه مروست يزد بقعه يزد شيخ عبدالله بقعه يزد مروست شيخ عبدالله بقعه مروست شيخ عبدالله بقعه يزد شيخ عبدالله مروست يزد شيخ عبدالله مروست بقعه شيخ عبدالله يزد بقعه شيخ عبدالله يزد مروست مروست بقعه شيخ عبدالله مروست بقعه يزد مروست شيخ عبدالله بقعه مروست شيخ عبدالله يزد مروست يزد بقعه مروست يزد شيخ عبدالله يزد بقعه شيخ عبدالله يزد بقعه مروست يزد شيخ عبدالله بقعه يزد شيخ عبدالله مروست يزد مروست بقعه يزد مروست شيخ عبدالله بقعه شيخ عبدالله مروست يزد بقعه مروست يزد شيخ عبدالله بقعه يزد شيخ عبدالله مروست بقعه مروست شيخ عبدالله يزد بقعه مروست يزد شيخ عبدالله بقعه شيخ عبدالله يزد مروست گردشگري مذهبي ميراث فرهنگي