0
از0 نظر

بنای حصار و باروی شهر تابران

    1423
    نمایش

    بناي حصار و باروي شهر تابران، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند استان خراسان رضوی و شهر مشهد است که به براساس شواهد موجود، قدمت آن به سده‌ هاي چهارم تا هفتم هجري بر می گردد و از نظر وسعت در دوران ايلخانان، بيش ترين گستره را داشته است. اين شهر از نظر معماري و شهرسازي از نوع مدور و از معدود نمونه ‌‌هاي به جا مانده از شهرهاي تاريخي ایران است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بنای حصار و باروی شهر تابران

    باروی نیمه ویران تابران به طول هفت کیلومتر بقایای این شهر را در بر گرفته که ارتفاع اولیه آن 9 متر بوده و بر اساس متون 106 نیم برج و حداقل چهار دروازه به نام‌‌ های رزان، رودبار، مرو و نیشابور داشته است.

    تاریخچه بنای حصار و باروی شهر تابران

    توس در گذشته به تمام مشهد اطلاق می‌شده ولی امروز تنها به شهر تابران محدود شده و در 24 کیلومتری شمال‌ غربی مشهدِ کنونی واقع است. پس از آن شیبک‌ خان ازبک در صدد آبادانی دو باره این شهر برآمد اما ناکام ماند. بقایای حصار و باروی شهر، کهن ‌دژ، بنای هارونیه، بقایای مسجد جامع تابران، آرامگاه فردوسی و روستاهای توس و اسلامیه در این شهر به چشم می خورد.

    حصار و باروی شهر تابران یا کهن دژ، در گذشته شامل ابنیه حکومتی و عمارات شاهی و... بود.البته به استناد یافته‌های باستان‌شناسی عصر طلايی فرهنگ و مدنیت تابران در سده‌های چهارم تا هفتم هجری بوده است و از نظر وسعت در دوران ایلخانان مغول بیشترین گستره را داشت.

    بهتر است بدانید که این شهر از نظر معماری و شهرسازی از نوع مدور و یکی از معدود نمونه‌های برجای مانده از شهرهای تاریخی بوده و الگویی از شهرسازی که مشتمل بر کهن‌دژ ارگ و بخش‌های دیگر است.

    ویژگی‌ها بنای حصار و باروی شهر تابران

    بقایای مسجد جامع تابران:در جریان کاوش های باستان شناسی در ۱۵۰ متری جنوب غربی هارونیه قدیمی ترین مسجد موجود در خراسان و یکی از منحصر به فردترین مساجد اولیه ایران کشف گردید.

    زمان مناسب بازدید بنای حصار و باروی شهر تابران

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    سایر اطلاعات بنای حصار و باروی شهر تابران

    کهن‌دژ شهر تاریخی تابران: در گذشته کهن‌دژ در بر‌گیرنده مجموعه‌ای از بناهای دیوانی و مسکونی بوده که حکمران و امرای شهر در آن مکان مستقر می‌شدند‌. کهن‌دژ تابران در فاصله 250 متری باروی شهر قرار دارد و پیرامون آن را خندقی به طول هزار و 50 متر و پهنای 15 متر احاطه کرده است‌، ورودی این کهن‌ دژ که شامل برج و بارو، خندق و استحکامات دفاعی بوده، بقایای معماری مربوط به دوره سامانیان تا صفویه را شامل می‌شود.

    بر اساس کاوش ‌های باستان ‌شناسی در محدوده کهن ‌دژ آثاری ارزشمند از قبیل بنای مدور آجری، مسجد و حمام نیز شناسایی شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    حصار بارو تابران مشهد حصار بارو حصار تابران حصار مشهد بارو حصار حصار تابران بارو مشهد تابران حصار تابران بارو تابران مشهد مشهد حصار مشهد بارو مشهد تابران حصار بارو تابران حصار بارو مشهد حصار تابران بارو حصار تابران مشهد حصار مشهد بارو حصار مشهد تابران بارو حصار تابران بارو حصار مشهد بارو تابران مشهد بارو تابران حصار بارو مشهد حصار بارو مشهد تابران تابران حصار بارو تابران حصار مشهد تابران بارو حصار تابران بارو مشهد تابران مشهد حصار تابران مشهد بارو مشهد حصار بارو مشهد حصار تابران مشهد بارو حصار مشهد بارو تابران مشهد تابران حصار مشهد تابران بارو حصار بارو تابران مشهد حصار تابران مشهد بارو حصار مشهد بارو تابران حصار تابران بارو مشهد حصار تابران مشهد بارو حصار بارو مشهد تابران بارو حصار تابران مشهد بارو حصار مشهد تابران بارو تابران مشهد حصار بارو تابران حصار مشهد تابران حصار بارو مشهد تابران بارو حصار مشهد تابران مشهد حصار بارو تابران مشهد بارو حصار مشهد حصار بارو تابران مشهد بارو حصار تابران مشهد تابران حصار بارو مشهد بارو تابران حصار مشهد تابران بارو حصار