0
از0 نظر

تالاب امیرکلایه کیاشهر

    1416
    نمایش

    تالاب امير كلايه كه در گذشته آن را شاله كل هم مي ناميدند، در بخش شير جوپشت در شمال شهر لاهيجان واقع شده و يکي از تالاب هاي زيباي استان گيلان استاین تالاب جزو معدود تالاب ها با آب شیرین است که محل زمستانی هزاران پرنده مهاجر مانند انواع قو، فلامینگو، پلیکان، اردک، غازهای وحشی، خوتکا، چنگر، گیلار و چندین گونه دیگر است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب امیرکلایه کیاشهر

    تالاب امیرکلایه کیاشهر در حدود 1230 هكتار مساحت دارد و عمق متوسط آن 2 متر است. اين بخش از طبيعت گيلان داراى جاذبه هاى مختلفى است كه نقش مهمى در حيات گونه هاى ديگر موجودات آبزى و غيرآبزى منطقه داشته و در كنار آن اثرات اكولوژيكى، اقتصادى و گردشگرى تالاب امير كلايه نيز حائز اهميت است.

    ویژگی‌ها تالاب امیرکلایه کیاشهر

    یكى از ويژگى هاى منحصر به فرد تالاب بين المللى امير كلايه لاهيجان در مقايسه با ديگر تالاب هاى گيلان اين است كه اين تالاب از محدود محيط هاى تالابى آب شيرين است كه تنها در يك كيلومترى دريا قرار دارد. اين تالاب همچنين زيستگاه 11 گونه از انواع ماهيان مانند سوف، حاجى ترخان، اسبوله، اردك ماهى، كپور و گونه هاى ديگراست كه در تنوع بخشى به اين اكوسيستم آبى نقشى مؤثر دارند. لاى ماهى از مهمترين گونه آبزيان در اين تالاب است كه از نظر كارشناسان شيلاتى حيات آن حائز اهميت است.

    علاوه بر وجود انواع گونه هاى جانورى در اين تالاب، اين محيط آبى زيستگاه 12 گونه گياهى آبزى نظير نيلوفر آبى، لاله تالابى، مريم آبى و عدسك از نمونه هاى شاخص آن به شمار مى رود. پسته دريايى كه در زبان محلى به آن ثعله باقلى مى گويند، يكى از گياهان زيبايى است كه در اين تالاب مى رويد و محصول آن لاله تالابى است. اين گونه گياهى با كلاهك سبز رنگ و دانه هاى كوچك به رنگ سبز داراى خاصيت هاى دارويى و درمانى است و در طب سنتى مورد استفاده قرار مى گيرد. مصرف اين گياه براى گردشگران نيز از جذابيت خاصى برخوردار است.

    خزندگانی که در این تالاب و حوزه آبزیان آن زیست می‌کنند، عبارتند از: لاک‌پشت‌ها، مارها، سوسمار؛ دوزیستان تالاب: شامل سه گونه قورباغه از جنسRana (قورباغه سبز) وHyla Arborea (قورباغه درختی) می‌باشد. مشاهدات نشان می‌دهد که در تالاب و اراضی اطراف آن، شغال و شنگ یا سمور آبی به فراوانی یافت می‌شود و گربه جنگلی و تشی نیز دیده شده‌اند.

    تا کنون در این تالا ب 133 گونه پرنده شناسایی شده که از زیبا ترین گونه پرندگان می توان به کشیم کوچک، کشیم گردن سیاه، باکلان بزرگ، باکلان کوچک، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، غاز خاکستری، اردک گیلار، اردک ارده‌ای، اردک خوتکا، اردک سرسبز، اردک فیلوش، اردک نوک پهن، اردک تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک سیاه کاکل، یلوه آبی، چنگر نوک سرخ، طاووسک، چنگر، خروس کولی، خروس کولی دم سفید، پاشلک معمولی، پاشلک کوچک، کاکایی دریای خزر، کاکایی سر سیاه، سنقر تالابی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب خالدار بزرگ، عقاب خالدار کوچک اشاره کرد.

    وسایل مورد نیاز تالاب امیرکلایه کیاشهر

    وسایل پیک نیک واسکان موقت(چادر و...)

    نکات مثبت تالاب امیرکلایه کیاشهر

    این تالاب در فهرست تالاب ‌های بین‌المللی جای گرفت و اکنون محیطی برای زندگی موجودات و گیاهان و همچنین پناهگاهی برای حیات وحش تحت نظارت سازمان محیط زیست ایران است.

    زمان مناسب بازدید تالاب امیرکلایه کیاشهر

    بهتزين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار است.

    سیمای عمومی تالاب امیرکلایه کیاشهر

    پوشش گياهي متنوع،طبيعت بكر از زيبايي هاي اين جاذبه مي باشد.

    پیشنهاد ویژه تالاب امیرکلایه کیاشهر

    هنگامی که به این تالاب زیبا رسیدید می توانید قایق ‌سواری کنید یا اگر علاقه به ماهیگیری دارید در این منطقه امکان پذیر است. در بقیه اوقات نیز می توانید در اطراف گردش کرده و بساط پیک نیک پهن کنید و لذت ببرید.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.