0
از0 نظر

تالاب انزلی

    2594
    نمایش

    تالاب انزلي از جمله تالاب‌هاي بين‌المللي ثبت‌ شده ايران است که با دارا بودن گونه هاي متنوع طبيعي و پرندگان گوناگون، در جنوب غربي سواحل درياي خزر واقع شده است. عمق تالاب انزلی، بسته به فصل و آب و هوا متغیر است و در پربارش‌ترین زمان سال به ۵٫۲ متر می‌رسد.لاله مردابی، لوتوس یا لاله تالابی مشهورترین گیاهی که در تالاب انزلی می‌روید و زیبایی فوق‌العاده‌ای به این تالاب اهدا می‌کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب انزلی

    تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار، مجموعه ای است از تالابهای طبیعی آب شیرین که تــوسط رودخانه های حوزه آبریز خود همانند سیاه درویشان، هند خاله، پسیخان تغذیه میشود. تالاب انزلی با تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو شیتسوگن پیوند «خواهرخواندگی» دارد.

    تاریخچه تالاب انزلی

    بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، تالاب انزلی، در ۷۰ تا ۱۰۰ هزار سال پیش، با رسوب‌گذاری مارن (ماسه دانه ریز) و ضخامت تقریبی ۴۵۰ متر در حاشیه ساحلی به وجود آمده است. این رسوبات که با نام رسوبات قدیمی یا کاسپین قدیمی نیز شناخته می‌شوند، به احتمال زیاد تا «دوره یخچالی» ادامه داشته‌اند. 

    ویژگی‌ها تالاب انزلی

    مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند. تالاب انزلی زیستگاه مناسبی برای تخم ریزی و تکثیر ماهیان و نیز محل زمستـان گذرانی و جوجـه ‏آوری گونــه های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود.

    گیاه نــی(Phragmites australis) فراوانترین پوشش گیاهی منطقه را تشکیل میدهد. منطقه شکار ممنوع سرخانگل جزیی از مجموعه تالاب انزلی می‏باشد که در بخش میانی آن واقع شده است و عمده پوشش گیاهی آن را نی(Phragmites australis) ولویی (Typha sp.) تشکیل می‏دهد.

    سیمای عمومی تالاب انزلی

    مجموعه تالاب انزلی شامل ۴ بخشاست: بخش شرقی، بخشی غربی آبکنار، بخش مرکزی، سلکه و سیاه کشیم. رودخانه های اصلی مرداب انزلی که از طریق موج شکن های بندرانزلی به دریای خزر مرتبط می شوند از شرق به غرب به این ترتیب است:سوسر روگا، پیر بازار روگا، چپ خاله، راست خاله یا نهنگ روگا، مهدی روگا یا کلویر روگا.

    امکانات ویژه تالاب انزلی

    تالاب انزلی، یکی از مهم‌ترین تالاب‌های آب شیرین و ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری ایران است؛ اما امکاناتی که در آن وجود دارد به اسکله‌های قایق سواری، رستوران‌ها و کافه‌ها محدود می‌شود. امید می‌رود که مسئولان با توجه به این جاذبه مهم، از آن محافظت بیشتری به عمل آورند و با تخصیص بودجه بیشتر، این مکان را تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری بین‌المللی در شمال کشور کنند.

    زمان مناسب بازدید تالاب انزلی

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار است.

    سایر اطلاعات تالاب انزلی

    گفته می‌شود که به احتمال زیاد نام تالاب انزلی از کلمه «همزلی» آمده باشد. این واژه در زبان گیلکی به‌معنای «سایش و نزدیکی آب و خشکی» است و ممکن است که نام شهر بندر انزلی به‌دلیل وجود همین تالاب در گذر زمان از همین واژه «همزلی» آمده باشد. البته واژه‌های دیگری مانند «انزلیوس» و «انزلیا» به‌معنای مرداب در زبان یونانی نیز ممکن است که به نام تالاب انزلی مرتبط باشند.

    نکات مثبت تالاب انزلی

    تالاب بین المللی انزلی از نخستین تالاب‌های ثبت‌شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است. مرداب انزلی از آن‌جایی که یک تالاب بین‌المللی ثبت شده است، هم‌اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته‌است. قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که «تالاب در حال خشک‌شدن است و به مراقبت نیاز دارد».

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.