0
از0 نظر

تالاب چغاخور

    164
    نمایش

     تالاب بين المللي چغاخور با مساحتي حدود 2300 هكتار، تنها یکی از چند جاذبه گردشگری طبیعی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. اين تالاب در مسير جاده شهركرد- خوزستان قرار دارد. تالاب چغاخور و مناطق اطراف آن می‌توانند به عنوان محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت تابستانی انتخاب شوند. در بهترين شرايط و موقعيت بارندگي، عمق آب تالاب به 3 متر مي‌رسد. منابع آبى تالاب عمدتاً از طريق نزولات جوى و چشمه‌هاى حاشيه كوه كلار تامين مى‌شود

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالاب چغاخور

    آب و هواى تالاب چغاخور متاثر از چهار نوع توده هوایی است که شامل توده‌هاى هواى قطبى و پرفشار از سمت اروپا، توده‌هاى هواى مديترانه‌اى، توده‌هاى هواى قطبى از شمال كشور و توده‌هاى هواى حاره بحرى می‌شود.

    اعتدال هوا در تابستان يكى از جذابيت‌هاى تفريحى اين ناحيه است. اين منطقه، آب و هوايي معتدل و زمستان‌هاي سرد دارد و از نقاط ييلاقي چهارمحال و بختياري محسوب مي‌شود. منابع آبى تالاب عمدتاً از طريق نزولات جوى و چشمه‌هاى حاشيه كوه كلار تامين مى‌شود. مساحت حوزه تالاب حدود ۱۱ هزار و پانصد دروازه و نيم هكتار است كه قسمت اعظم آن را كوه كلار دربرگرفته است.

    ویژگی‌ها تالاب چغاخور

    رشته كوه زيباي كلار در سمت جنوب غربي مشرف بر تالاب است كه قله آن 3830 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. تالاب را مرغزاري وسيع در برگرفته كه مساحت آن حدود 700 هكتار برآورد شده است.

    اين مرغزار در ماه‌هاي ارديبهشت تا مهر كه سطح آب رو به كاهش مي‌گذارد، از اين هم وسيع‌تر مي‌شود. مساحت آبى تالاب از ۱۳۶۰ هكتار قبل از احداث سد بر روى آن تا 2300 هكتارى بعد از احداث سد و مساحت منطقه شكار ممنوع ۲۵۰۰ هكتار برآورد شده است.

    سیمای عمومی تالاب چغاخور

    پوشش گياهى تالاب را گونه‌هاى حاشيه‌اى، نم پسند، شناور و غوطه‌ور تشكيل مى‌دهند كه از آن جمله مى‌توان بيد، مرغ جگن، پتامژتون، پلى گونيوم، ساز و غيره را نام برد. فضاي وسيع و هواي لطيف و چشم‌اندازهاي بديع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومي اين تالاب را در رديف يكي از كانون‌هاي مهم جذب گردشگري این استان قرار داده است.

    از پاييز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومي و مهاجر در اين تالاب به سر مي‌برند و تخم‌گذاري مي‌كنند. از انواع پرندگان دائمي يا مهاجري كه در اين تالاب شناسايي شده‌اند مي‌توان به انواع مرغابي، غاز و اردك، آنقوت، چنگر و انواع حواصيل، لك لك سفيد، کشیم، باکلان، فلامينگو، شكارى‌ها، پلوه، حواصيل، اكراس، قو، سليم و كاكايى ها و خروس كولي اشاره كرد. از ديگر گونه هاى جانورى اين منطقه مى توان به خزندگانى چون انواع مارها، بزمجه ها، لاك پشت آبزى و پستاندارانى نظير گراز، شغال، سمورسنگى، شنگ، روباه، خرگوش، گرگ، انواع قورباغه اشاره نمود. ماهی‌های تالاب عبارتند از ماهى گورخرى، زرده پر، عروس و ماهيان تحميل شده به تالاب مانند كپور، فيتوفاك، آمور و شیرماهی اشاره كرد.

    بهتر است بدانید که وسعت زيستگاهى بسيار خوب و فقدان يا كم بودن منابع آلاينده، وجود گونه هاى ماهى در تالاب داراى ارزش ژنتيكى و كنترل بيولوژيكى، زيستى، مطالعاتى، صيد، تجارى و غذايى، زيست گونه منحصر به فرد ماهى گورخرى (از خانواده گامبوزيا) در اين تالاب، نزديكى به امامزاده‌هاى حمزه على و دو تالاب شالو و سولقان و همچنين امكان دسترسى به جاده آسفالته درجه يك در كوتاه‌ترين زمان از جمله ويژگى‌هاى منحصر به فرد تالاب چغاخور است.

    شرایط استفاده تالاب چغاخور

    راه هاى دسترسى به تالاب از طريق جاده آسفالته بروجن، ناغان و شهركرد، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستاهاى حاشيه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امكان‌پذير است.

    امکانات ویژه تالاب چغاخور

    راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به واحد اقامتي و پذيرايي، پاركينگ از امکانات مناسب برای بازدیدکنندگان تالاب چغاخور است.

    سایر اطلاعات تالاب چغاخور

    امروزه نياز شديد به بهره‌برداري از ذخاير زيرزميني، منابع آب و انتقال آن، احداث و پايدار‌سازي فضاهاي زيرزميني از جمله تونل را ضروري ساخته است. در اين ميان تونل‌هاي انتقال آب از نواحي پر آب به مناطق خشك و كم آب از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. منطقه مورد مطالعه حدود 109 كيلومتري جنوب شهرستان شهركرد در استان چهارمحال و بختياري واقع است.

    آب جمع آوري شده در محل سد انحرافي سبزكوه پس از ورود به كانال به طول 4500 متر، از طريق تونل به طول 8 /8574 متر به محل درياچه سد چغاخور انتقال خواهد يافت. به همین خاطر آب سد بالا آمده و عمق آن افزایش می‌یابد و شاید باعث عدم مرگ تالاب‌های زیر دست گردد.

    زمان مناسب بازدید تالاب چغاخور

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    راه هاى دسترسى به تالاب از طريق جاده آسفالته بروجن، ناغان و شهركرد، ناغان در ضلع شرقى و شمال غربى و راه آسفالته سرد روستاهاى حاشيه در ضلع غربى در جنوب شرقى تالاب امكان پذير است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.