0
از0 نظر

تالار عاج کاخ گلستان تهران

    339
    نمایش
    تلار عاج که با عنوان تالار آج هم شناخته می شود، یکی از تالارهای اصلی کاخ گلستان تهران است که پس از تالار آیینه و در سمت غرب تالار برلیان قرار دارد. در رابطه با زمان احداث این تالار اطلاعات دقیقی در دست نیست اما براساس منابع موجود تاریخ ساخت تالار عاج به قبل از تالار سلام و تالار آیینه باز می‎گردد.
    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تالار عاج کاخ گلستان تهران

    این تالار از بناهای دوره ناصری است که بعدها در زمان ناصرالدین شاه در نمای بیرون آن تغییراتی انجام و ایوان به داخل تالار منتقل شد و نما و پنجره‌های آن‌ را هم‌سطح و قرینه با تالار سلام ساختند. یک تابلو نقاشی آبرنگ اثر محمود خان ملک الشعرا در کاخ گلستان نگهداری می‌شود که نمای بیرونی تالار عاج را قبل از بازسازی و در سال 1248 هجری شمسی به تصویر کشیده است. با توجه به این تابلو، تالار عاج در نمای بیرونی دارای سه ارسی سه دری بزرگ و ایوانی با شش ستون ظریف و یک راه پله از سمت مغرب بوده است.

    ویژگی‌ها تالار عاج کاخ گلستان تهران

    مسلما این تالار قبل از تالار سلام و تالار آینه ساخته شده و از بناهای دوره ناصرالدین شاه است که البته بعدها در زمان خود وی در نمای آن تغییراتی دادند تا با دو تالار ديگر هماهنگ شود. پیش از این، این تالار دارای ایوانی بوده که با تغییرات جدید، ایوان حذف، و سقفی به آن اضافه شده است ولی ستونهای سابق حفظ شده است. در این تالار در زمان ناصرالدین شاه، هدایای پادشاهان دولت‌های خارجی نگهداری می‌شد و در زمان پهلوی محل پذیرایی و برپایی مهمانیهای رسمی دربار بود؛ از این رو درآرایش درونی آن تغییرات عمده‌ای داده شده است.

    سایر اطلاعات تالار عاج کاخ گلستان تهران

    برخی این تالار را تالار عاج، و برخی دیگر به نام تالار آج تعبیر می نمایند. در تالار فعلی، دو عاج بزرگ فیل قرار داده شده است که می تواند توجیهی بر نام تالار عاج باشد. اما به تعبیر برخی دیگر، این تالار در گذشته محل پذیرایی و صرف غذا بوده و برخی نام درست اين عمارت را "تالار آج" یاد می کنند و دلیل آن را به این صورت بیان می کنند که اولا ً نام ديگر آن "سفره خانه" است، دوم اينكه آج در تركي به معناي گرسنه است، سوم اينكه در هيچ جاي ساخت این تالار عاج به كار نرفته است، و در پايان کارلا سرنا در سفرنامه خود ( سفرنامه مادام كارلا سرنا) از اين عمارت به صورت تالار گرسنه ها ياد كرده است.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.