0
از0 نظر

تنگ درکش و ورکش اردل

    2924
    نمایش

    تنگ درکش و ورکش اردل، یکی از چند جاذبه طبیعی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که با بازدید از آن شاهد طبیعتی زیبا خواهید بود. این تنگه یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های خوزستان به اصفهان بوده که وجود گذرگاه‌های متعدد و دره های عمیق کوهستانی، عبور و گذر از آن را برای عشایر دشوار می‌کرده است. به دليل شیب‌های تند این مسیر، افراد مجبور مي‌شدند زين چهار پایان خود را به جلو (درکش) و عقب (ورکش) بکشند از این رو تنگه به این نام شهرت یافت.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تنگ درکش و ورکش اردل

    تنگ درکش ورکش، جاذبه‌ای طبیعی در ۱۰ کیلومتری جونقان است که به عنوان یکی از مهم‌ترین گذر‌گاه‌های خوزستان به اصفهان در دوره‌های مختلف تاریخی شناخته می‌شود. این مسیر با اسامی مانند راه ایلامی به گابیا، راه دزپارت، راه اتابکان، راه سلطانی صفوی و راه بختیاری شهرت داشته است. در ابتدای این تنگ، شاهد طاق سنگی خان اوی خواهید بود که صدها سال است در برابر زلزله‌های متعدد و دیگری ناملایمت‌ طبیعی مقاومت کرده است.

    تاریخچه تنگ درکش و ورکش اردل

    بختیاری‌ها با استفاده از خاصیت جغرافیایی خاص این تنگه جلوی قشون انگلیس را بسته و آن‌ها را متوقف کردند. خان اوی، بنایی تاريخي و ارزشمند است که از عهد ايلخاني در چهارمحال و بختياري قرار گرفته و برای بازدید از آن باید به داخل دره بروید. مجموعه طاق‌هاي سنگي جونقان که به خان اوی (خانه خان) شهرت دارند به معني کاروانسراي آبي است که تا مدت‌ها پیش هم از آن استفاده می‌شد.

    ساختار خان اوي با شيوه‌اي خارق العاده به صورت خشکه چين و با استفاده از روش نخ کشي گلي به شکل گهواره‌اي باز با نماي هلالي ساخته شده است. اين طاق‌هاي قوسي تا عمق 7 متر، ارتفاع دو و نيم متر و عرض سه متر ساخته شده که طي قرون متمادي در برابر زلزله‌هاي فراوان و ساير عوامل طبيعي تخريب‌گر مقاومت کرده است. همچنین، اين اثر در مدخل راه باستاني تنگ درکش ورکش به عنوان کاروانسرا - پاسگاه - راهدارخانه جاده‌اي مورد استفاده قرار مي‌گرفته و قدمت آن به زمان ساساني تا ايلخاني بر مي‌گردد.

    سیمای عمومی تنگ درکش و ورکش اردل

    این جاذبه زیبا و دیدنی در ده کیلومتری جونقان به سمت اردل واقع شده و به علت شیب زیاد و صخره ای بودن از بالای جاده دید ندارد.

    شرایط استفاده تنگ درکش و ورکش اردل

    برای دسترسی به این تنگه می‌توان از جاده ارتباطی جونقان به اردل در استان چهار محال و بختیاری استفاده کرد.

    زمان مناسب بازدید تنگ درکش و ورکش اردل

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    سایر اطلاعات تنگ درکش و ورکش اردل

    به دليل وجود شیب‌های تند به سمت بالا و پایین در این مسیر، افراد مجبور مي‌شدند زين يا همان جل چهار پایان بارکش را گاهی به جلو (درکش) و گاهی به عقب (ورکش) بکشند. به همین دلیل این جاذبه به نام «تنگ درکش و ورکش» شهرت یافت.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای دستریب به تنگ درکش و ورکش اردل می توان از جاده ارتباطی جونقان به اردل در استان چهار محال و بختیاری استفاده کرد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.