1
از2 نظر

تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

    1447
    نمایش

    تنگ ظلمات يا تنگه ظلمات، از جاذبه هاي طبيعي فوق العاده در جنوب شرقي پارک ملي کوير اصفهان است. کساني که تنگه ظلمات را از نزديک مشاهده کرده اند بيشتر آن را به گرند کانيون امريکا شباهت ميدهند و بر اين عقيده هستند که اين دره ۴ کيلومتري بر اثر يک زلزله پديد آمده است.این مکان در اثر فرسایش آبی و بادی تشکیل شده است. تنگه جهتی شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود 2 کیلومتر است. این تنگه در انتهای مسیری که از ارتفاعات پارک ملی کویر سرچشمه می‌گیرد تشکیل شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

    تنگ ظلمات در اثر فرسایش آبی و بادی تشکیل شده است. تنگه جهتی شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود 2 کیلومتر است. این تنگه در انتهای مسیری که از ارتفاعات پارک ملی کویر سرچشمه می‌گیرد تشکیل شده است.

    در قسمت شمالی ارتفاع دیواره ها کوتاه تر و با حرکت به سمت جنوب ارتفاع آنها افزایش می یابد، به نحوی که در بعضی از نقاط تا حدود 30 متر نیز قابل مشاهده است. اثرات جریان های سیلابی بر دیواره ها قابل مشاهده است. برای رسیدن به این منطقه نیازمند یک بلد محلی و مهم تر از آن نیازمند کسب مجوز از سازمان محیط زیست هستید.

    شرایط استفاده تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

    منطقه تنگ ظلمات در یکی از زون های حساس پارک ملی کویر واقع شده است، از این رو بازدید از آن نیازمند کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و اداره پارک ملی کویر است.

    ویژگی‌ها تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

    موقعیت جغرافیایی تنگه  N  ۵۲° ۴۱′ ۵۹٫۳۱″  و  E ۳۴° ۲۴′ ۲۲٫۲۰″ است که در اثر فرسایش آبی و بادی تشکیل شده است.  تنگه جهتی شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود ۲ کیلومتر است. این تنگه در انتهای مسیلی که از ارتفاعات پارک ملی کویر سرچشمه میگیرد تشکیل شده است.

    در قسمت شمالی ارتفاع دیواره ها کوتاه تر و با حرکت به سمت جنوب ارتفاع آنها افزایش می یابد، به نحوی که در بعضی از نقاط تا حدود ۳۰ متر نیز قابل مشاهده است. اثرات جریانهای سیلابی بر دیواره ها قابل مشاهده است.

    زمان مناسب بازدید تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

    بهترین زمان برای گذر از این تنگه ساعاتی قبل از غروب آفتاب است.

    وسایل مورد نیاز تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

    همراه داشتن قطب‌نما و نقشه‌یاب ماهواره‌ای نیز بسیار می‌تواند کمک حال باشد. به‌همراه داشتن وسایلی همچون کلاه آفتابی، کرم ضدآفتاب، قمقمه، آب، لباس خنک برای روز و لباس گرم برای شب ضروری است.

    تاریخچه تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

     تنگ ظلمات (یا تنگه ظلمات) یکی از جاذبه های طبیعی کمتر شناخته شده در کویر مرکزی ایران است که در اثر انواع فرسایش‌های مختلف تشکیل شده است.

    سایر اطلاعات تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

    برای دسترسی به این منطقه باید از یکی از مسیرهای دسترسی محیط بانی سفید آب واقع در ۵۰ کیلومتری شرق مرنجاب و ۱۲۰ کیلومتری جنوب ورامین به سمت محیط بانی ملک آباد واقع در شرق آن حرکت کرد. قبل از منطقه فسیل آباد وارد جاده شط شد و پس از طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر به تنگ ظلمات رسید. محیط بانی سفیدآب از ۳ مسیر قابل دسترسی است. مسیر اول ورامین، پیشوا، راه آهن قلعه بلند، سر محیط بانی مبارکیه، قصر بهرام و سفیدآب، مسیر دوم کاشان، آران و بیدگل، مرنجاب، سفید آب، و مسیر سوم کاشان، ابوزیدآباد، قاسم آباد، قلعه کرشاهی، سفید آب است. 

    پیشنهاد ویژه تنگ ظلمات (پارک ملی کویر)

    از مکانهای نزدیک به تنگ ظلمات می‌توان به جزیره سرگردان، کویر مرنجاب، منطقه حفاظت شده یخاب، قلعه کرشاهی، منطقه حفاظت شده خارو و کاروانسرای مرنجاب اشاره کرد. در نتیجه اگر وقت کافی دارید می‌توانید به این مناطق هم سری بزنید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای دسترسی به این منطقه باید از یکی از مسیرهای دسترسی محیط بانی سفید آب واقع در 50 کیلومتری شرق مرنجاب و 120 کیلومتری جنوب ورامین به سمت محیط بانی ملک آباد واقع در شرق آن حرکت کرد. قبل از منطقه فسیل آباد وارد جاده شط شده و پس از طی مسافتی در حدود 10 کیلومتر به تنگ ظلمات می رسید. محیط بانی سفیدآب از 3 مسیر قابل دسترسی است. مسیر اول ورامین، پیشوا، راه آهن قلعه بلند، سر محیط بانی مبارکیه، قصر بهرام و سفیدآب، مسیر دوم کاشان، آران و بیدگل، مرنجاب، سفید آب، و مسیر سوم کاشان، ابوزیدآباد، قاسم آباد، قلعه کرشاهی، سفید آب است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.