3.5
از7 نظر

تپه گیان نهاوند

    672
    نمایش

    تپه گيان، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری همدان است که در 23 كيلومتري جنوب غربي نهاوند و 18 كيلومتري جاده اي كه نهاوند را به كرمانشاه وصل ميكند قرار دارد. اين تل با قدمت چندین و چندد ساله خود، در دهستان گيان واقع در بخش مركزي دره خاوه قرار دارد و شامل تپه اي به طول 150و عرض 100متر می شود كه امروزه راس آن حدود 10متر بالاتر از سطح زمين اطراف است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات تپه گیان نهاوند

    تپه گیان از جاذبه های تاریخی همدان است که قدمت چندین ساله دارد. كوه هاي قوچال و بزبي با ارتفاع 2300متر بخش هاي جنوب وجنوب شرقي و كوه هاي آردوشان با ارتفاع 2480 متر بخش هاي شمالي آن را تشكيل مي دهند.

    در اين منطقه رودهاي پر آب دائمي جريان دارند كه مهم ترين آن ها سراب گيان است كه از ارتفاعات قوچال واقع در جنوب سرچشمه گرفته وبه گاماسياب مي پيوندد.

    سیمای عمومی تپه گیان نهاوند

    هنگام بازدید از این جاذبه با بخش های به جا مانده از تاریخ گذشتگان رو به رو می شوید که قسمت های زیادی از آن از بین رفته است.

    سایر اطلاعات تپه گیان نهاوند

    در طبقات مكشوفه این جاذبه، به وفور سفال بدست آمده که این سفال ها را مي توان به دو دسته سفال هاي منقوش رنگارنگ با زمينه نخودي وقرمز با نقوش سياه رنگ در روي ظروفي به اشكال كاسه ،فنجان ،خمره ،ظروف سه پايه ،ظروف دسته دار،ساغر دسته دار وبدون دسته با طرحهاي هندسي وموضوعات گياهي وحيواني تزئين شده اند كه قابل مقايسه با سفالهاي ناحيه جنوب ايران خصوصاً شوش مي باشد.

    ویژگی‌ها تپه گیان نهاوند

    ٭سفالهاي تك رنگ عمدتاً به رنگ سياه درخشان يا خاكستري سياه رنگ ويا قرمز رنگ وفاقد نقش بوده وهنرمند سفالگر بيشتر متوجه شكل ظرف بوده ودسته ظروف را به شكل حيوانات خصوصاً‌ قوچ تزئين ويا حك نموده است . ٭در سفال گيان اشكال بز كوهي با شاخ هاي متنوع ،مار، پلنگ، عقاب، مرغان آبي در حال شناوري وخطوط واشكال هندسي ،نقشهاي شانه اي ديده مي شود و هنرمند با نقش دو سر وتعداد زيادي خطوط به جاي پاي پرنده پرداخته و به اين ترتيب نقش را به طرز استيليزه (خارج از حد طبيعي )نشان داده است.

    از يافته هاي ديگر مي توان به تعدادي قبور و همچنين نقره وآهن براي ساختن ظروف فلزي همچون دستبند ،آبخوري وسرنيزه وتبر وكوزه ها اشاره كرد . بطور خلاصه پژوهشها ثابت نموده كه تكامل سبك و اسلوب هاي شوش در اين منطقه تداوم و زندگي جامعه بدون تغييرات وهرگونه وقفه ادامه يافته است وفن كوزه گري به شكل ظروف سفالين منقوش كه شباهت زيادي به ظروف شوش دارد رواج داشته است . ٭از نظر گاهنگاري تپه گيان تاريخي از اواخر هزاره پنجم تا اوائل هزاره اول قبل از ميلاد را در بر دارد .تپه گيان در سال 1310 به شماره 36 در فهرست آثار ملي ثبت ويافته هاي سفالي آن در موزه ملي ايران وموزه هاي جهان در معرض نمايش قراردارد .

    تاریخچه تپه گیان نهاوند

    قدمت این جاذبه تاریخی را به هزاره چهارم پس از میلاد نسبت دادند. در تپه گيان بررسي كوتاهی در سال 1936 م(1315ه.ش)توسط پروفسور هرتسفلد انجام گرفت و منجر به كشف نوعي سفال منقوش شد.

    در سال 1938م (1317ه.ش)آقايان پروفسور مان كريشمن وژرژ كنتنو به نمايندگي از طرف موزه لوور در محل اقدام به حفاري کرده و در عمق 19متري از سطح تپه به خاك بكر رسيده ودر نتيجه پنج طبقه استقراري از تمدن قديم نمايان شد، طبقه پنجم به ضخامت 10متر قديمي ترين طبقه استقراري آثار آن معرف دوران كالكولتيک دوره مس ـ هزاره پنجم ق.م است .

    زمان مناسب بازدید تپه گیان نهاوند

    فصل های بهار و تابستان مناسب ترین زمان برای سفر به همدان و بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها