0
از0 نظر

حمام تاریخی کهیار دهدشت

    982
    نمایش

    حمام تاریخی کهیار در غرب بافت تاريخي شهر دهدشت و در مجاورت كاروانسرا واقع شده است. بنا شامل گرم‌خانه، میان در و رختکن است و ورودی آن در بخش جنوبی تعبیه شده است. ورودی به شکل زیبا و با اجرای مقرنس‌کاری ساخته شده است.بنا در سال ۷۷ به طور کامل خاکبرداری و در سال ۷۸ تعمیراتی اضطراری در آن صورت گرفته است.  این اثر تاریخی استان کهکیلویه و بویراحمد به شماره 3555 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات حمام تاریخی کهیار دهدشت

    حمام تاریخی کهیار در غرب بافت تاریخی شهر دهدشت ،استان کهگیلویه وبویراحمد و در مجاورت کاروانسرا واقع شده است.

    سیمای عمومی حمام تاریخی کهیار دهدشت

    بنای حمام تاریخی کهیار دهدشت شامل گرم‌خانه، میان در و رختكن است و ورودي آن در بخش جنوبي تعبيه شده است. ورودي به شكل زيبا و با اجراي مقرنس‌كاري ساخته شده است. بعد از گذشتن از راهرو وارد بخش رختكن مي‌شويم. اين بخش از يك حوض بزرگ در زير گنبد اصلي و دو حوض كوچك‌تر تشكيل شده است.

    دور تا دور حوض مركزي را سكويي كه در داخل آن مكاني براي گذاشتن كفش و لباس تعبيه شده بود، فرا گرفته است. كف رختكن از سنگ‌هاي بزرگ پوشانده شده است. حوض‌ها با ساروج و گچ و سنگ ساخته شده و از طريق لوله‌هاي تمپوشه‌اي به همديگر راه پيدا مي‌كرده است.

    رختكن به صورت متقارن است و هر دو ضلع قرينه همديگر هستند. با استفاده از راهرويي وارد بخش گرم‌خانه مي‌شويم. اين بخش از يك فضاي مسقف گنبددار و تعدادي نمره به علاوه حوض‌هاي ذخيره و گرم كردن آب تشكيل شده است.

    تاریخچه حمام تاریخی کهیار دهدشت

    قدمت این بنا به دوران صفوی باز می گردد.

    بنای حمام تاریخی کهیار دهدشت در سال 77 به طور كامل خاكبرداري و در سال 78 تعميراتي اضطراري در آن صورت گرفته است. بدنه بیرونی این حمام که در مقابل کاروانسرای دهدشت واقع شده، چندی پیش مرمت گردیده است و سر در حمام نیز دوباره اجرا شده و ناودان های سنگی نصب و اطراف بنا هم زه کشی شده است.

    ویژگی‌ها حمام تاریخی کهیار دهدشت

    سر در ورودی گنبدی شکل که در زیر گنبد آن تزیینات زیبایی به شکل هشت ضلعی بکار رفته است. بخش میان در که بین گرمخانه و سر بینه واقع شده، با یک پیچ خمی طراحی شده و مانع از تبادل مستقیم، حرارت و دید مستقیم به بخش گرمخانه می شود.

    گرمخانه حمام در سطحی پایین تر از سربینه با غرفه هایی در اطراف که حوضچه هایی در آنها می باشد، جهت استحمام و آبتنی بوده است.

    آب حمام پس از انتقال از چاه و حوض آب از بیرون توسط لوله (تنبوشه های سفالی) به بخش اصلی و پس از گرم شدن به حوضچه ها و سرویس های بهداشتی و نقاط دیگر حمام هدایت می شده است.

    انبار هیزم، آتشدان و تون حمام در پشت گرمخانه واقع شده است که هوای گرم آتشدان پس از طی مسیر گربه روهای زیر گرمخانه از طریق کانال هایی به پشت بام حمام هدایت می شده اند و باعث گرم شدن کف و بدنه حمام می شده است. حمام تاریخی کهیار در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است و 1200 متر مربع مساحت دارد

    زمان مناسب بازدید حمام تاریخی کهیار دهدشت

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    نکات مثبت حمام تاریخی کهیار دهدشت

     این بنا به شماره 3555 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

    سایر اطلاعات حمام تاریخی کهیار دهدشت

     حمام تاریخی کهیار در مالکیت سازمان میراث فرهنگی است و ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.