2
از2 نظر

خانه باغ عطایی نوغاب

    1843
    نمایش

    خانه باغ تاريخي عطايي، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و دیدنی استان خراسان جنوبی به شمار می رود که در روستاي نوغاب و شهرستان درميان واقع شده و قدمت بنای آن به اواخر دوران قاجاريه و اوايل پهلوي مربوط می شود. معماری سنتی، باغچه ی وسیع و نمای آجرکاری شده ی این بنا بر زیبایی آن می افزاید. همچنین، نام این جاذبه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه باغ عطایی نوغاب

    با توجه به تکنولوژی معماری به کار رفته در بنا و همچنین مواد و مصالح استفاده شده در آن و در نظر گرفتن المانهای معماری موجود در آن مانند استفاده از آجرهای مهری و نقوش موجود بر روی آن ها میتوان قدمت این بنا را ، اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی معرفی نمود.

    سیمای عمومی خانه باغ عطایی نوغاب

    از بیرون و در نمای عمومی، این بنا دارای دو سر در مجزا از هم است که فرد را به دو فضای مجزا اما کاملا مرتبط با هم هدایت میکند که هر دو آن ها در مجاورت هم و در سمت جنوب بنا قرار گرفته و هردو دارای تزئیناتی کاملا مشابه و آجری هستند که در آن ها از آجر های قالبی استفاده شده است.

    ویژگی‌ها خانه باغ عطایی نوغاب

    در سردرهای ورودی این بنا از قوس مازه ای استفاده شده است که با کمی تو رفتگی و عقب نشینی نسبت به معبر،درب ورودی در آن ها تعبیه شده؛ یکی از ورودی ها به طور مستقیم به فضای اندرونی باز میشود و دیگری به یک راهرو باز میشود که فضایی است میان اندرونی و بیرونی نی بنا. توصیف معماری این بنا را از دربی که مشترک است بین اندرونی و بیرونی بنا آغاز می کنیم که سمت راست، اندرونی و در سمت چپ بیرنی بنا واقع شده است که پس از عبور از آن به حیاط بنا میرسیم که در وسط آن چهار باغچه کاملا قرینه تعبیه شده و دور تا دور بنا نیز باز شوهایی وجود دارد به فضاهای متعدد و مختلف در قسمت جنوب شرقی این حیاط دو باز شو وجود دارد که اولی به انباری و دیگری به یک اتاق با پوشش منحنی باز میشود و در مجاورت آن دالان یا راهرویی وجود دارد که در انتهای آن سرویس بهداشتی ( توالت ) و راه پله پشت بام قرار گرفته است.

    در ضلع مجاور یعنی در غرب بنا فضای آشپزخانه قرار گرفته که خود متشکل از دو فضای مرتبط با هم است که فضای اول برای پخت و پز و دیگری بیشتر به عنوان انبار کاربرد دارد. پوشش ها در این قسمت از بنا به صورت منحنی و از نوع کجاوه است. بر اساس گفته ساکنین از این مطبخ برای پخت و پز در مناسبت های مذهبی و ... استفاده میکنند و به گونه ای خرج داده میشود که همه اهالی روستا در آن شرکت میکنند. همچنین، در همین فضا و در سمت شمالی اتاق یک فضای که در گذشته احتمالا کاربری (فر) امروزی را داشته و گمان میرود برای اینگونه پخت و پز ها استفاده میشده با پوشش منحنی دیده میشود که در زیر آن نیز محلی برای گرم کردن آن و روشن کردن آتش تعبیه شده است.

    زمان مناسب بازدید خانه باغ عطایی نوغاب

    با توجه به وضعیت آب و هوایی این استان، فصل های بهار و پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.