0
از0 نظر

خانه تاریخی خاکباز اراک

    2469
    نمایش

    عمارت خاکباز در پرتردد ترین قسمت شهر اراک واقع شده و عمری 100 ساله دارد و اکنون در سینه خود صندوقچه مفاخر استان مرکزی را حافظ است. همان شخصیتهای برجسته ای از تاریخ استان مرکزی که تاریخ کشور را رقم زدند. خانه ای قدیمی که چند سالی است به موزه ای برای حفظ گنجینه مفاخر تبدیل شده است.خانه خاکباز در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 3338 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه تاریخی خاکباز اراک

    موزه مفاخر استان مرکزی از بخش‌های مختلف شامل تالار امام‌خمینی(ره)، تالار مفاخر مذهبی و دینی، تالار مفاخر علمی و فرهنگی، تالار امیرکبیر، تالار قائم‌مقام فراهانی، تالار مفاخر در قید حیات، تالار سرداران شهید، مرکز اسناد و مدارک مفاخر، کارگاه مرمت و عکاسی، آب‌انبار و قنات تشکیل شده است.

    تاریخچه خانه تاریخی خاکباز اراک

    عمارت حاج حسین خاکباز محسنی (اراکی) در اواخر دوره قاجاریه توسط سید حسین خاکباز یکی از فرزندان حاج آقا محسن اراکی ساخته شده است.

    ویژگی‌ها خانه تاریخی خاکباز اراک

    نقشه این ساختمان توسط یک مهندس روسی تهیه و اجرای کار توسط استاد مراد چمنی اراکی در مدت 4 سال انجام شد.این بنای کوشکی با تزئینات آجری خاص دوره قاجاریه به مساحت 3 هزار متر مربع ساخته شده و دارای 2 ایوان شرقی و غربی، 11 اتاق، حمام خصوصی قدیمی و دو قنات که یکی در محوطه ساختمان به نام قنات ده و دیگری در زیر آب انبار به نام قنات خان حاکم، است.

    در این موزه سردیس‌های مفاخر استان به همراه آثار چاپ شده و اسناد، عکس‌ها و گزارش‌های متعلق به امام خمینی(ره)، امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی، پروین اعتصامی، کربلایی کاظم کریمی ساروقی، ملامهدی نراقی، ملا احمد نراقی، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی، پروفسور حسابی، دکتر محمد قریب، آیت‌الله العظمی اراکی، علی‌اکبرخان فراهانی، استاد فتحعلی واشقانی فراهانی، شهید چمران، شهید محلاتی، میرزا عیسی فراهانی، ضیاء‌الدین عراقی، عباس سحاب و فخرالدین عراقی به نمایش درآمده است.

    سیمای عمومی خانه تاریخی خاکباز اراک

    خانه خاکباز در محوطه مشجری قرار دارد که قسمتی از محوطه موزاییک فرش و مقداری به صورت باغچه بندی است.حوضچه ی ورودی عمارت خاکباز و نمای شکیل و زیبای آن ضمن به رخ کشیدن ذوق و سلیقه ی ایرانیان در هنر معماری نشان از علاقه ی ایرانیان به هنر و زیبایی دوستی دارد.

    درختان سر به فلک کشیده، آجرهای قدیمی و بنای کوشکی عمارت دیدنی خاکباز همه و همه نشان از قدمت و تجربه های این عمارت دارند که آن را به مامنی امن برای نگهداری گنجینه و سرمایه ی ملی مردم بدل نموده است.

    زمان مناسب بازدید خانه تاریخی خاکباز اراک

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    پیشنهاد ویژه خانه تاریخی خاکباز اراک

    به شما پیشنهاد میکنیم در سفر به اراک از مکان‌های دیدنی دیگری چون حمام چهار فصل، خانه حسن پور، بازار اراک، کلیسای مسروپ و قلعه کلاه فرنگی نیز بازدید کنید.

    نکات مثبت خانه تاریخی خاکباز اراک

    خانه خاکباز در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 3338 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.