0
از0 نظر

خانه تیزنو دزفول

    2677
    نمایش

    خانه تاريخي تيزنو، از خانه‌های قدیمی و جاذبه‌های تاریخی شهرستان دزفول و استان خوزستان به شمار می‌رود که قدمت بنای آن به دوران صفویه مربوط می‌شود. همچنین، در دوره‌های قاجار و پهلوی اول نیز تغییراتی بر روی آن انجام شده است. این جاذبه که امروزه به عنوان اداره میراث فرهنگی دزفول از آن استفاده می‌شود، با شماره ۲۵۷۳ در فهرست آثار ملى ايران به ثبت رسيده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه تیزنو دزفول

    خانه تیزنو، از خانه‌های قدیمی دزفول و جاذبه های تاریخی استان خوزستان است که بنای آن با مصالحی چون آجر و خشت و به شیوه یک ایوانه اصفهانی ساخته شده است. در دو طرف سردر ورودی این خانه، سکوهای کوچکی قرار دارد که به آن «خواجه نشین» می‌گویند و با هدف استراحت رهگذارن خسته یا نشستن فردی که در انتظار باز شدن در خانه است، ساخته شده.

    ویژگی‌ها خانه تیزنو دزفول

    از ویژگی‌های این خانه تاریخی، می‌توان به ثبت نام آن در فهرست آثار ملی اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید خانه تیزنو دزفول

    با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان و دزفول، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    تاریخچه خانه تیزنو دزفول

    قدمت این خانه تاریخی به دوران صفوی بر می‌گردد و البته تغییرات عمده‌ای در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در آن شکل گرفت.

    نکات مثبت خانه تیزنو دزفول

    محله قلعه قدیمی‌ترین محله شهر دزفول بوده که در اصل به خاطر همجواری با قلعه نظامی که به خاطر حفاظت از پل ساسانی ساخته شده بوده به این نام شهرت یافته است.

    سیمای عمومی خانه تیزنو دزفول

    هنگام بازدید از خانه تیزنو، پس از عبور از سردری بزرگ و زیبا وارد فضای سرپوشیده‌ای به نام ” هشتی ” می‌شوید که به عنوان فضای تقسیم کننده عمل می‌کند. به شکلی که از سمت چپ آن به بیرونی (قسمت پذیرایی از میهمانان ) و از سمت راست آن به اندرونی‌ (فضای خصوص خانه) می رسیم. از نکات مثبت وجود هشتی، می‌توان به ایجاد محرمیت و ایجاد مانع برای نگاه مستقیم رهگذران از بیرون به فضاهای داخلی خانه اشاره کرد.

    زیر سقف عرق چین هشتی، رسمی‌بندی شده و این رسمی‌بندی‌ها از نوع دوازده ضلعی هشت و نیم هشت پرکار است. کفساری هشتی از جنس قلوه سنگ رودخانه ای است. همچنین، با عبور از هشتی به فضای بیرونی خانه می‌رسیم که حیاط بزرگ و تماشایی آن جلب توجه می‌کند. نمای زیبای خانه تیزنو با قوس‌های رومی، تقارنی زیبا و نمایی باشکوه خلق کرده است.

    سایر اطلاعات خانه تیزنو دزفول

    فضای اصلی این خانه، همچون بسیاری از خانه‌های قدیمی درونگرا است. در این خانه شاهد یک ایوان اصلی در طبقه همکف و دو ایوان فرعی در طبقه اول خواهید بود و کفسازی حیاط با استفاده از آجرهایی با ابعاد ۲۰٫۲۰٫۳ صورت گرفته است.

    خانه تیزنو دارای بنایی دو طبقه بوده و طبقه همکف آن با ۴ پله از سطح حیاط فاصله می‌گیرد و جلوی ایوان اصلی و اتاق‌های طبقه همکف صفه‌ای مشاهده می‌شود. همچنین، در نماهای داخلی و بیرونی این بنا و بالای طاق ها با استفاده از آجر خوون چینی‌های زیبا و ظریفی با طرح های متنوع اجرا شده که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. نمای ایوان اصلی دارای ارسی است که تابش نور خورشید به قطعه شیشه های رنگارنگ آن، تصویری زیبا و تماشایی خلق می کند.

    در دو طرف ایوان اصلی خانه تیزنو، اتاق های کوچکی ساخته شده که به آن‌ها “غلام گردش یا گوشوار” می‌گویند.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری دزفول می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    خانه تيزنو دزفول خوزستان خانه تيزنو خانه دزفول خانه خوزستان تيزنو خانه خانه دزفول تيزنو خوزستان دزفول خانه دزفول تيزنو دزفول خوزستان خوزستان خانه خوزستان تيزنو خوزستان دزفول خانه تيزنو دزفول خانه تيزنو خوزستان خانه دزفول تيزنو خانه دزفول خوزستان خانه خوزستان تيزنو خانه خوزستان دزفول تيزنو خانه دزفول تيزنو خانه خوزستان تيزنو دزفول خوزستان تيزنو دزفول خانه تيزنو خوزستان خانه تيزنو خوزستان دزفول دزفول خانه تيزنو دزفول خانه خوزستان دزفول تيزنو خانه دزفول تيزنو خوزستان دزفول خوزستان خانه دزفول خوزستان تيزنو خوزستان خانه تيزنو خوزستان خانه دزفول خوزستان تيزنو خانه خوزستان تيزنو دزفول خوزستان دزفول خانه خوزستان دزفول تيزنو خانه تيزنو دزفول خوزستان خانه دزفول خوزستان تيزنو خانه خوزستان تيزنو دزفول خانه دزفول تيزنو خوزستان خانه دزفول خوزستان تيزنو خانه تيزنو خوزستان دزفول تيزنو خانه دزفول خوزستان تيزنو خانه خوزستان دزفول تيزنو دزفول خوزستان خانه تيزنو دزفول خانه خوزستان دزفول خانه تيزنو خوزستان دزفول تيزنو خانه خوزستان دزفول خوزستان خانه تيزنو دزفول خوزستان تيزنو خانه خوزستان خانه تيزنو دزفول خوزستان تيزنو خانه دزفول خوزستان دزفول خانه تيزنو خوزستان تيزنو دزفول خانه خوزستان دزفول تيزنو خانه