0
از0 نظر

خانه داروغه مشهد

    251
    نمایش

    خانه تاریخی داروغه، تنها یکی از چندین خانه تاریخی و جاذبه ارزشمند در استان خراسان رضوی است که اواخر دوره قاجار به دستور یوسف خان هراتی، داروغه مشهد بنا شد. این خانه که از نظر فرم و شکل معماری به شیوه مرسوم خانه‌های تاریخی ایران بنا شده، در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره 6357 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه داروغه مشهد

    اگر در کنار زیارت امام رضا (ع) گشتی هم در کوچه پس کوچه های مشهد بزنید، خواهید دید که این شهر جاذبه های دیگری هم دارد که شاید چندان به چشم نیایند. خانه تاریخی داروغه یکی از آن هاست که یادگاری از دوران قاجار به شمار می رود و با ظاهر فریبنده اش شما را به خود خیره می کند.

    این خانه تاریخی در زمینی به مساحت 610 مترمربع و در بافت پیرامون حرم قرار دارد. خانه تاریخی داروغه نشانه هایی از معماری روس دارد و همین آن را از سایر خانه های تاریخی متمایز می کند.

    نکات مثبت خانه داروغه مشهد

    بد نیست بدانید که خانه داروغه اولین جایی بود که در شهر مشهد صاحب حمام خصوصی شد. از دیگر فضاهای جالب توجه این مجموعه می توان به نانوایی و سرداب اشاره کرد. در کوچه داروغه، دو خانه تاریخی دیگر نیز وجود دارند که گفته می شود در گذشته به همراه خانه داروغه مجموعه را شکل می دادند و به هم راه داشتند.

    زمان مناسب بازدید خانه داروغه مشهد

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    سیمای عمومی خانه داروغه مشهد

    سبک معماری و تزیینات خانه داروغه خانه داروغه را می توان بازمانده ای از آخرین مرحله معماری سنتی ایران دانست؛ اما در عین حال تاثیر هنر روس نیز در آن مشهود است. سبک ساختاری بنا، استفاده از آجرهای قالبی در شکل های مختلف، استفاده از کاشی های هفت رنگ، تزیینات چوبی زیر سقف ها، تندیس های گچی قالبی و تراشیده شده در نمای رو به حیاط، همه و همه نشانه های معماری روسی هستند.

    طرح تراس پله های دوطرفه، تزیینات و ارسی ها هم الگوبرداری از معماری شرقی را به رخ می کشند. نمای رو به حیاط ساختمان مزین به آجرهای قالبی است و در بعضی قسمت های آن تندیس های گچ بری شده یا قالبی هم به چشم می خورند؛ تندیس هایی همچون سر شیر، سر انسان، فرشته بالدار و ...

    سایر اطلاعات خانه داروغه مشهد

    در بخش غربی، ایوان ستون داری تعبیه شده که بر پیشانی آن با کاشی های هشت ضلعی و بیضی شکل، عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» و «محمد (ص) شمع جمع آفرینش» را نقش کرده اند و نقوش گیاهی نیز در آن دیده می شود.

    شومینه گچبری شده اتاق قسمت شرقی بنا نیز از قسمت های حایز اهمیت آن به شمار می رود. در سمت شمال حیاط به ایوان زیبایی بر می خوریم که چهار ستون در خود دارد؛ این ستون ها با تزیینات آجرکاری به صورت رو به رو و متقارن در جلوی ایوان قرار گرفتند و تا کف حیاط امتداد دارند. در دوطرف ایوان دو راه‌پله مورب دیده می شه که نرده های فلزی و ظریفی دارند.

    ویژگی‌ها خانه داروغه مشهد

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره 6357 به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    تاریخچه خانه داروغه مشهد

    در مورد تاریخچه این خانه باید بگوییم که از دوران قاجار به یادگار مانده است.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.