0
از0 نظر

خانه علوی تبریز

    3248
    نمایش

    خانه علوی ، موزه زنده سفال در تبریز می باشد که در آن هنر سفالگری که  یکی از کهن‌ترین و زیباترین هنرهای ساخت دست انسان است که با بازی و به حرکت درآوردن گِل، آثاری بسیار زیبا و ناب را به ارمغان می‌آورد را به نمایش گذارده اند .قدمت این موزه به دوره قاجار و پهلوی برمی‌گردد.تاریخچه سفال ایران به زمان‌های بسیار دور باز‌می‌گردد و خیلی‌ها آغاز هنر سفال و سفالگری را از ایران می‌دانند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه علوی تبریز

    موزه سفال یا موزه زنده سفال یکی از موزه‌های تبریز است که در محل خانه علوی واقع شده است.

    سایر اطلاعات خانه علوی تبریز

    ازجمله آثاری که در موزه زنده سفال به نمایش گذاشته شده، می‌توان به هنرهای سفالینه سنتی، مشبک‌کاری، سفال‌هایی که روی آن‌ها نقش‌ونگارهای زیبا و سنتی طراحی شده، کتیبه، تابلوهای سفالی و… اشاره کرد که همگی آن‌ها هنر دست هنرمندان سفال استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز، مانند استاد فریده تطهیری‌مقدم، استاد قاب‌چی، سعیده خوشرنگی و… هستند.

    تاریخچه خانه علوی تبریز

    قدمت این موزه به دوره قاجار و پهلوی برمی‌گردد و چون بانی ساخت آن خوانده‌ی صرافلار بوده است، به همین دلیل گاه خانه صرافلار نیز خوانده می‌شود.

    سانس‌ها خانه علوی تبریز

    ساعات بازدید: ۹ صبح الی ۱۷ بعد از ظهر

    ویژگی‌ها خانه علوی تبریز

    سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با همت عالی خود اقدام به خرید، مرمت و رسیدگی این بنای ارزشمند کرد و آنرا به مرکز آموزش هنرآموزان و تجمع هنرمندان رشته سفالگری تبدیل و از سال ۱۳۷۴ نیز بعنوان نمایشگاه و خانه سفال در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

    زمان مناسب بازدید خانه علوی تبریز

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    سیمای عمومی خانه علوی تبریز

    اتاق سه دري (طنبي) مستطيل شكل استوار و پابرجا در محور اصلي خانه در پشت ايوان ستون دار خود نمايي مي كند. دو اتاق جانبي مستطيل شكل طنبي را در ميان گرفته و يك رديف پله از حياط به اتاق جانبي دست چپ طنبي و به داخل خانه هدايت مي كند.

    در ضلع شرقي حياط نيز يك اتاق مي باشد و دو راهروي جانبي با دو رديف پله موجود مي باشد خانه شامل يك طبقه و يك زيرزمين مي باشد پلان زيرزمين نيز به تبعيت از پلان طبقه همكف در جبهه اصلي شامل يك حوضخانه و دو اطاق جانبي و در ضلع غربي شامل يك اتاق مستطيل شكل و يك راهرو مي باشد. اين راهرو در هر دو طبقه ارتباط بين جبهه شمالي و شرقي بنا را فراهم آورده است طبقه همكف سازه قابي و زيرزمين سازه طاق و گنبدي دارد.

    سقف حوضخانه داراي كاربندي هاي بسيار زيبا مي باشد. نماي اصلي بنا ايوان دار مي باشد كه بر روي دو ستون استوار است و در مركز آن يك سنتوري قرار دارد و در دو طرف سنتوري بر روي گوشواره ها دو نيم دايره قرار دارد كه داراي تزئينات گچي مي باشد.

    بنا در مالكيت اداره كل ميراث فرهنگي استان مي باشد و درآينده به عنوان خانه سفال جهت آموزش سفالگري مورد بهره برداري قرار مي گيرد تزئينات به كار رفته در بنا تزئينات گچي در سنتوري و ايوان نماي اصلي بنا كه به شكل درخت مو مي باشد و نيز گچبري هايي كه به شكل آجر كاري مي باشد و نيز گچبري هاي گل و بوته و پرندگان در دو طرف ايوان و سر ستونهاي گچي و تزئينات آجري بخصوص در نماي شرقي است.

    چه جوری برم ؟

    اتوبوس

    روبروي ايستگاه گرو
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.