0
از0 نظر

خانه ملک مشهد

    2471
    نمایش

    خانه ملک مشهد، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و خانه های قدیمی استان خراسان رضوی است که قدمت آن به دوران قاجاريه مربوط می شود. این جاذبه که همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد، در تاریخ 18 شهریور ماه 1377 با شماره 2115 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و سپس در سال 1385 به عنوان خانه توریست ایران انتخاب شد. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه ملک مشهد

    خانه مرحوم حاج حسين ملک يکی از معدود خانه های بافت قديمی مشهد است که توسط سازمان ميراث فرهنگی مرمت شده و از کاربری مسکونی تبديل به مرکزی فرهنگی و هنری شده است.

    تاریخچه خانه ملک مشهد

    قدمت بنای این خانه به دوران قاجار بر می گردد.

    ویژگی‌ها خانه ملک مشهد

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد. همچنین خانه ملک، در سال 1385 به عنوان خانه توریست انتخاب شد.

    پیشنهاد ویژه خانه ملک مشهد

    خانه ملک به صورت يک مرکز اداری، فرهنگی و هنری با حضور هنرمندان توانمند به صورت کارگاههای زنده هنری فعاليت می نمايد و بالغ بر 10 کارگاه در اين مرکز فعال هستند. فعاليتهای فرهنگی و هنری اين مرکز در راستای رسالت حفظ و احياء و ترويج هنرهای سنتی و صنايع دستی ايران است. در راستای اين رسالت آثار هنرمندان اين مرکز در نمايشگاه های داخلی و خارجی، هفته های فرهنگی ايران در خارج از کشور جشنواره ها و همايش ها با نظارت اداره کل ميراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگری خراسان رضوی شرکت نموده است.

    لازم به ذكر است اخيراً كلاس هاي آموزشي صنايع دستي در رشته هايی همچون نگارگري ، چاپ باتيك ، نقاشي روي پارچه ، رودوزي هاي سنتي، زيورآلات سنتي، گليم بافي، گليم تابلويي، مليله كاري، كارت بافي، سوخت روي چرم، طراحي فرش و گليم، تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي، طراحي فرش و گليم در اين مكان برگزار مي شود.

    سیمای عمومی خانه ملک مشهد

    خانه ملک مشهد سکونتگاه خانوادگی حاج حسین ملک در خیابان امام خمینی مشهد واقع شده و یکی از نمونه خانه های زیبای بر جای مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاری محسوب می شود. بنای خانه ملک مشهد در گذشته بسیار وسعی تر بوده اما اکنون تنها بخش بیرونی آن برجای مانده که شامل دو طبقه است، طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت کاری شده چوبی و شومینه گچ بری زیبایی است، خانه ملک امروزه مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی استن ها نمونه حمام تاریخی خصوصی مشهد در محوطه حیاط و باغ خانه ملک در زیر تلی از خاک مدفون بود که با حفر گمانه های باستان شناسی کشف شد.

    مساحت تقریبی این حمام حدود ۱۲۷ متر در زیرزمین با معماری خاص اسلامی است که دارای قسمت های میان در، گرمخانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آتش دان و محل انبار چوب و مواد سوختنی است. خانه ملک از لحاظ معماری تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است به طوری که نماسازی ها بر اساس معماری سنتی و پلان های اجرا شده بر اساس معماری اروپایی است.

    فضای کنونی خانه ملک تنها نیمی از بنای اصلی خانه و قسمت بیرونی و رسمی خانه را تشکیل می دهد و نیم دیگر که قبل از سال ۱۳۷۰ تخریب شده قسمت اندرونی و حریم شخصی زندگی حاج حسین ملک بوده است.

    زمان مناسب بازدید خانه ملک مشهد

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    سایر اطلاعات خانه ملک مشهد

    حاج آقا حسین ملک متولد یازدهم ربیع الاول 1288 قمری برابر با 1250 خورشیدی در بازار حلبی سازهای تهران. نام پدر، محمد کاظم ملک التجار "ممالک محروس ایران، مادر وی، عـزیـزه خانم بود.

    در سال 1323 قمری در مشهد اداره املاک پدر را در دست گرفت و در سال 1316 خورشیدی شروع به وقف اموال کرده، که از جمله وقف های وی، کتابخانه ملی ملک وقف یک کتابخانه که تولیت آن را به آستان قدس رضوی سپرد، وقف چند پارچه ملک در سال 1340، وقف دو بیمارستان، بیمارستان رضوی در چناران و بیمارستان سجادیه در تربت جام که به شهرداری تحویل داد، در سال 1348خورشیدی باغ وکیل آباد را وقف مردم مشهد نمود که تولیت آن را به شهرداری مشهد سپرد، در سال 1338خورشیدی به هر فرهنگی در مشهد 510 متر زمین وقف نمود که در مجموع 200هکتار زمین به فرهنگیان مشهد وقف کرد.

    در همین سال باغ صبای تهران را به هنرمندان و قصر ملک واقع در شمیران تهران را به آموزش و پرورش اهدا نمود از دیگر وقف های وی: باغ صبا، شیرخوارگاه، ... در زمان رضاشاه در جریان مسجد گوهرشاد حبس شد و او را در زمان مشروطه در مسجد گوهرشاد به شدت مضروب ساختند، در اواخر عمر بینایی و شنوایی خود را از دست داد.در 4مرداد 1351شمسی درگذشت.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.