4.2
از7 نظر

خانه منجم باشی لنگرود

    984
    نمایش

    خانه منجم باشي لنگرود مربوط به دوره قاجار و از آثار قديمي و تاريخي لنگرود است که به يکي از نمادهاي اين شهر تبديل شده است. خانه منجم باشي در لنگرود، روبروي اداره برق و سبز ميدان واقع شده است.خانواده منجم‌ باشی خانواده‌ای متمکن و معروف بودند که نزدیک به ۱۰۰ سال در گیلان حکومت می‌کردند.خانه منجم باشی لنگرود در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه منجم باشی لنگرود

    خانه منجم باشی لنگرود متعلق به خاندان منجم باشی است که با روی کار آمدن آغامحمدخان قاجار در گيلان صاحب نام و عنوان شدند و همچنین سالن و تزئینات این خانه نمونه اى از هنر معمارى گیلان در دوره قاجار است خانه منجم باشی در حال حاضر از یکدیگر مجزا شده است، هرچند در ابتدا به صورت یک مجموعه ایجاد گشته بود و شامل بیرونی ، اندرونی ، خلوت خانه، مسجد، حمام و... بوده است.

    ویژگی‌ها خانه منجم باشی لنگرود

    خانه منجم باشی لنگرود در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی خانه منجم باشی لنگرود

    خانه منجم‌ باشی یک مجموعه ساختمانی محسوب می‌شود. ورودی اصلی ساختمان مهتابی است که سردر ورودی هلالی شکل دارد و حاوی گچ‌بری‌های ساده است. خانه منجم باشی از دو طبقه تشکیل می‌شود. طبقه فوقانی شامل یک سالن پذیرایی و سه اتاق است. جلوی اتاق‌ها ایوانی به عرض یک متر و طول ۱۰ متر وجود دارد که چهار ستون چوبی سقف آن را سر پا نگه داشته‌اند. بام بنا به‌شیوه سنتی گیلان واشن‌ریزی شده و چوب یا سفال پوش است. لبه را به‌شیوه سربندی سه پوش و چکش برگردان ایجاد کرده‌اند. 

    این خانه در داخل نیز دارای تزیینات گچ‌بری است که به‌شکل گل در اطراف درب و پنجره‌های ساختمان دیده می‌شود و رنگ‌های خاصی در آن‌ها به کار برده شده است. اتاق های داخل ساختمان به‌شیوه قدیمی ساخته شده‌اند و دارای تاقچه‌های کوچک و بزرگ هستند. همچنین در زیر تاقچه‌های خانه در برخی اتاق‌ها، تزیینات گچ‌بری مشاهده می‌شود. درب و پنجره‌های داخلی ساختمان نیز به‌شکل هلالی تعبیه شده‌اند؛ اما برخی پنجره‌های کوچک بالای درب‌ها، به‌شکل مربع هستند. در تزیینات قسمت هلالی برخی از درب‌های اتاق‌ها، به نظر می‌رسد تزییناتی به‌شکل نوشته «یا علی» از دو طرف به‌صورت قرینه تعبیه شده‌اند. این شکل از تزیینات می‌تواند دلیلی بر مذهب شیعه صاحبان خانه و احترام به امام اول شیعیان باشد.

    طبقه فوقانی بنا دارای ایوانی است که در داخل بنا قرار دارد و دارای نرده‌های چوبی است. این نرده‌های چوبی زیبا، نمای خاصی به چشم‌انداز داخلی ساختمان داده‌اند. نمای بیرونی بنا نیز مانند خانه‌های شمال ایران است و بنا سقف و تیرک‌های چوبی دارد. ستون‌های باریک چوبی و کاربرد چوب در نمای بیرونی ساختمان، بر زیبایی آن تاثیرگذار بوده است. بنا همچنین در قسمت‌های بیرونی گچ‌بری و تزیینات دارد.

    ساختمان منجم باشی دارای حیاط و محوطه نیز است. این محوطه درختان، گل‌ها و فضای سبز زیبایی دارد. همچنین باغچه، حوض و فواره در آن به چشم می‌خورد. در محوطه حیاط نرده‌های زیبایی از چوب قرار دارد که بر زیبایی آن، تاثیر فوق‌العاده‌ای گذاشته‌اند. در درون محوطه، برخی ابزارآلات برای استراحت و تفریح دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به نیمکت و تاب بازی کودکان اشاره کرد. دیوار محوطه با بلوک‌هایی از سیمان ساخته شده است که به نظر می‌رسد به دوره‌های بعد تعلق دارد و در تعمیرات ساختمان از آن‌ها استفاده شده است.

    سایر اطلاعات خانه منجم باشی لنگرود

    طبیعت مناسب سبب شده مردم لنگرود به کارهای کشاورزی علاقمند باشند. از محصولات عمده لنگرود می‌ توان انواع برنج، چای، صیفی جات را نام برد. همچنین صید ماهی در این شهر رایج است.در ادامه جاذبه‌ های گردشگری، تفریحی و امکان دیدنی شهرستان لنگرود را می توان ساحل چمخاله، تالاب زیبا و طبیعی کیا کلایه با انواع پرندگان دریایی و بوستان تفریحی فجر، لیلاکوه ، پارک آزادی در جاده چمخاله، پل خشتی لنگرود، مسجد جامع لنگرود، خانه دریا بیگی، قلعه دزدبن، پل خشتی قدیمی نالکیاشر و باغ معروف منجم باشی در روستای دیوشل نام برد.

    تاریخچه خانه منجم باشی لنگرود

    خانواده منجم‌ باشی خانواده‌ای متمکن و معروف بودند که هنگام روی کار آمدن آقا محمدخان، صاحب مقام و عنوان شدند و لقب منجم‌ باشی گرفتند. چند نفر اولیه این خاندان به علم نجوم تسلط داشتند؛ به همین علت آن‌ها را منجم‌ باشی می‌نامیدند. این خاندان از نیمه دوم قرن دوازدهم قمری و تا پایان قرن سیزدهم، یعنی نزدیک به ۱۰۰ سال در گیلان حکومت می‌کردند و صاحب نام بودند.

    اصالت خانواده منجم‌ باشی به منطقه‌ شرق گیلان برمی‌گردد. نخستین فرد این خاندان «میرزا صادق» نام داشت که در سال۱۲۱۲ هجری قمری جسد آقامحمدخان را برای دفن به کربلا برد. یکی از نوادگان وی، میرزا موسی منجم‌ باشی، به فرمانروایی گیلان رسید و در سال ۱۲۲۰ هجری قمری قوای روس را در روستای پیله داربن رشت شکست سختی داد. از آن پس افراد این خاندان تا مدت‌های زیاد در گیلان حاکمیت و وزارت داشتند.

    زمان مناسب بازدید خانه منجم باشی لنگرود

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار است.

    پیشنهاد ویژه خانه منجم باشی لنگرود

    در برخی اتاق‌های ساختمان، تصاویری از برخی مردان و زنان خاندان منجم‌ باشی قرار گرفته‌اند که به معرفی اعضای این خاندان می‌پردازند. در خانه اسباب و اثاثیه‌ای قرار دارد که مربوط به خاندان منجم‌ باشی است. در اتاق‌ها مبلمان و میزهایی قرار دارد که یادگاری از این خاندان است و گردشگران می‌توانند به‌عنوان آثار بازمانده از این خاندان از آن‌ها دیدن کنند. 

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    خانه منجم باشي لنگرود گيلان خانه منجم باشي خانه لنگرود خانه گيلان منجم باشي خانه خانه لنگرود منجم باشي گيلان لنگرود خانه لنگرود منجم باشي لنگرود گيلان گيلان خانه گيلان منجم باشي گيلان لنگرود خانه منجم باشي لنگرود خانه منجم باشي گيلان خانه لنگرود منجم باشي خانه لنگرود گيلان خانه گيلان منجم باشي خانه گيلان لنگرود منجم باشي خانه لنگرود منجم باشي خانه گيلان منجم باشي لنگرود گيلان منجم باشي لنگرود خانه منجم باشي گيلان خانه منجم باشي گيلان لنگرود لنگرود خانه منجم باشي لنگرود خانه گيلان لنگرود منجم باشي خانه لنگرود منجم باشي گيلان لنگرود گيلان خانه لنگرود گيلان منجم باشي گيلان خانه منجم باشي گيلان خانه لنگرود گيلان منجم باشي خانه گيلان منجم باشي لنگرود گيلان لنگرود خانه گيلان لنگرود منجم باشي خانه منجم باشي لنگرود گيلان خانه لنگرود گيلان منجم باشي خانه گيلان منجم باشي لنگرود خانه لنگرود منجم باشي گيلان خانه لنگرود گيلان منجم باشي خانه منجم باشي گيلان لنگرود منجم باشي خانه لنگرود گيلان منجم باشي خانه گيلان لنگرود منجم باشي لنگرود گيلان خانه منجم باشي لنگرود خانه گيلان لنگرود خانه منجم باشي گيلان لنگرود منجم باشي خانه گيلان لنگرود گيلان خانه منجم باشي لنگرود گيلان منجم باشي خانه گيلان خانه منجم باشي لنگرود گيلان منجم باشي خانه لنگرود گيلان لنگرود خانه منجم باشي گيلان منجم باشي لنگرود خانه گيلان لنگرود منجم باشي خانه