3
از2 نظر

خانه موزه علی مسیو تبریز

    1631
    نمایش

    علی مسیو از شخصیت های برجسته انقلاب مشروطه در آذربایجان است که رهبری فکری این جریان را برعهده داشت. خانه تاریخی علی مسیو که معماری آن مربوط به دوره قاجار است، در تاریخ ١٢ مرداد سال ١٣٨٢ به ثبت ملی رسید و حدود ١٠ سال پس از آن، یعنی در سال ١٣٩١ توسط شهرداری تبریز خریداری شد و با نام مرکز غیبی تبریز یا خانه- موزه علی مسیو با به‌ نمایش‌ گذاشتن آثار باقی‌ مانده از دوران مشروطه همچون سلاح، عکس و اسناد تاریخی پذیرای بازدید‌کنندگان گشت.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه موزه علی مسیو تبریز

    علی مسیو از شخصیت های برجسته انقلاب مشروطه در آذربایجان است که رهبری فکری این جریان را برعهده داشت. 

    این خانه که در حال حاضر بخشی از تاریخ مشروطه را زنده نگه داشته است به یکی از موزه های مهم برای معرفی فرهنگ و تاریخ مردم تبریز بدل شده و هر ساله هزاران گردشگر از آن بازدید می کنند.

    تاریخچه خانه موزه علی مسیو تبریز

    علی مسیو یکی از شخصیتهای برجسته و مشهور نهضت مشروطه در آذربایجان بوده و این خانه منسوب به او می باشد. وی یکی از بنیانگذاران دسته مجاهدین تبریز و از رهبران ایشان بوده و همیشه در سختی ها پای مردانگی پیش گزارده و گره از کارها می گشود. در تابستان 1287 ه.ش که رحیم خان به تبریز آمد علی مسیو چون خانه اش در زیر پای سواران او بود از آنجا بیرون آمده و به محله امیرخیز نزد ستارخان رفت.

    رحیم خان خانه او را به تاراج برد. پسر بزرگ علی مسیو حاجی خان نیز یکی از سردستگان مجاهدان مشروطه بوده است و در جنگ روس از پیشگامان بود و لذا در این جنگ در غیاب او و پدرش علی مسیو که در آن زمان درگذشته بود، دو پسر نوجوان علی مسیو به نامهای حسن و قدیر مورد غضب روسها قرار گرفته و اعدام شدند.

    ویژگی‌ها خانه موزه علی مسیو تبریز

    این اثر در تاریخ ١٢ مرداد سال ١٣٨٢ به ثبت ملی رسید.

    سیمای عمومی خانه موزه علی مسیو تبریز

    خانه شامل دو حیاط با اتاقهای جانبی در سه وجه حیاط اندرونی و در دو وجه حیاط بیرونی است. این دو حیاط بوسیله یک ورودی باهم مرتبط هستند و حیاط اندرونی با دو پله اختلاف سطح نسبت به حیاط بیرونی در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است.
    بنا شامل دو طبقه است و از زیرزمین ضلع غربی به عنوان ورودی خانه همسایه استفاده می شود.
    بنا پلان نامتقارنی دارد.

    از خصوصیات بارز بنا ارتباط بین حیاطهای اندرونی و بیرونی است که فقط توسط یک دیوار از هم جدا شده اند در حالیکه در اکثر خانه های قدیمی مابین حیاط اندرونی و بیرونی یک فضای معماری وجود دارد.

    تزئینات بکاررفته و نوع آن:
    - تزئینات گچی بالای پنجره ها به شکل گل و چهره انسان.
    - وجود سنتوری آجری در بالای پنجره ها.
    - ترکیب گچ و آجر در نما.

    زمان مناسب بازدید خانه موزه علی مسیو تبریز

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    پیشنهاد ویژه خانه موزه علی مسیو تبریز

    نزدیکترین جاذبه های گردشگری

    مسجد کبود، موزه آذربایجان، دانشکده هنر و معماری، خانه- موزه استاد شهریار، عمارت شهرداری تبریز، خانه های تاریخی محله مقصودیه و.... مي باشد كه ميتوانيد از اين مناطق بازديد كنيد.

    امکانات ویژه خانه موزه علی مسیو تبریز

    اين مكان داراي امكاناتي همچون؛

    دسترسي ب وسايل نقليه، سرويس بهداشتي،اقامتگاه، بوفه و پوشش شبكه مي باشد.

    سایر اطلاعات خانه موزه علی مسیو تبریز

    هنگام مرمت، زیرزمین‌ هایی از این خانه کشف شد که به کوچه‌ های پشتی راه داشته و همچنین اصطبلی مخفی برای نگهداری اسب ‌ها وجود داشت تا در صورت کشف مکان جلسه، با اسب بتوانند فرار کنند. تجربه سفرهای اروپایی علی مسیو و شمّ سیاسی او، چنین بنایی را محقق کرده بود و بعدها این مکان با نام «مرکز غیبی تبریز» شهرت یافت. برخی محققان گمانه‌ زنی ‌هایی دارند که با توجه به وجود‌نداشتن هیچ نشان و اثری از علی مسیو جز همین خانه، او اصلا در تبریز سکونت نداشته و محل سکونت اصلی وی استانبول یا فرانسه بوده و در جریان مشروطه به تبریز آمده تا در این جریان رهبری فکری داشته باشد.

    رهبر فکری مشروطه ‌خواهان آذربایجان سه پسر به نام‌ های حاجی ‌خان، حسن و غدیر داشت که پسر بزرگش جوانی رعنا بود و پسرهای کوچک ١٦ و ١٣‌ساله بودند. همه پسران علی مسیو در ١٠ محرم ١٣٣٠ قمری مصادف با ١٠ دی‌ ماه ١٢٩٠ شمسی در میدان قم باغی (میدان دانشسرای فعلی تبریز) به همراه ثقه‌الاسلام و تعدادی از مشروطه‌ خواهان به دار آویخته شدند. در ضلع جنوبی خانه علی مسیو دیواری وجود دارد که دو شمایل در بالای آن دیوار نصب شده است. گفته می ‌شود این شمایل به یاد دو پسر کوچک شهید وی که کم ‌سن‌ و‌سال ‌تر بودند، ساخته و نصب شده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.