0
از0 نظر

خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    20687
    نمایش

    خانه ميرزا کوچک خان جنگلي به واقع زادگاه يونس استادسرايي معروف به ميرزا کوچک خان از مبارزان انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل است که در استاد سرا، خيابان سهيل دبيري، جنب دفتراسناد رسمي واقع شده است. ميرزا کوچک خان جنگلي در خانه اي متولد شد که اکنون به يکي از جاذبه هاي گردشگري مهم استان گيلان و خانه يکي از بزرگترين مشاهير ايران تبديل شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    از میان خانه‌های سقف شیروانی این شهر که بگذری، خانه‌ای هست که تاریخ و یاد مبارزات یک مرد از دیوارهای بلند آن خودنمایی می‌کند. خانه‌ای قدیمی که بخش‌هایی از آن و اشیایی که در بخش موزه مانندی در آن باقی مانده است، متعلق به همان روزهایی است که سردار جنگل در آن خانه زندگی کرده است.

    تاریخچه خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    خانه میرزا کوچک در واقع خانه پدری اوست. این خانه بعد از فوت میرزا کوچک، بِنا به وصیت خود او فروخته می‌شود. مالک جدید خانه در طبقه دوم ساکن بوده و طبقه اول را نیز اجاره می‌داده است. اما بعد از مدتی، مالک خانه تصمیم به تخریب آن می‌گیرد که با اعتراضات مردم رشت، شهرداری این شهر خانه را خریداری و آن را تبدیل به موزه می‌کند. پس از آن، خانه را بازسازی می‌کنند و به شکلی که امروزه هست تبدیل می‌شود.

    البته، در این بازسازی ساختار سنتی خانه همچنان حفظ می‌شود. ورودی خانه در گذشته از مسجد مستوفی بوده و زمین‌های اطراف را نیز در بر می‌گرفت. این خانه مانند دیگر خانه‌های سنتی آن دوره شامل باغ و اصطبل بوده و وسعت بیشتری داشته است که پس تغییرات ایجاد شده در مالکیت و بازسازی، تنها ۳۰۰ متر مربع از آن باقی می‌ماند.

    ویژگی‌ها خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    این بنا به مساحت ۳۰۰ متر مربع شامل دو طبقه است که هر طبقه چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو طرف خانه برای ورود به ایوان و اتاق‌های طبقه بالا دارد و در حال حاضر شهرداری رشت مالک اصلی آن است. طبقه پایین نمایشگاهی دائمی از کتب مربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل را در خود جای داده و طبقه بالا اتاق‌های محل زندگی خانواده استادسرایی مانند آنچه در قدیم وجود داشته بازسازی شده است. در گوشه و کنار خانه هم روی دیوارها عکس‌ها و اسنادی از دوران مبارزات نهضت جنگل نصب شده است.

    سیمای عمومی خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    خانه میرزا کوچک به صورت مستطیلی شکل بوده و شامل دو طبقه است. در طبقه اول این خانه ایوانی بزرگ قرار دارد که دارای چندین اتاق تو در تو است. این ایوان را می‌توان یکی از نمادهای اصلی سبک سنتی خانه‌های رشت دانست.

    در طبقه دوم، سالن بزرگی قرار دارد که مجددا شامل همان اتاق است. خانه میرزا کوچک کاملا چوبی بوده و از دو طرف راه پله‌هایی در آن تعبیه شده است. همچنین حیاط کوچکی نیز جلوی خانه قرار دارد که با گل کاری‌ چشم نواز و تندیس خود میرزا کوچک خان جلوه خاصی به آن بخشیده شده است. جالب است بدانید که سبک معماری این خانه با معماری خانه سمیعی‌ها که از اربابان قدیمی رشت است تفاوت‌های فراوانی دارد.

    زمان مناسب بازدید خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    بهترین زمان برای بازدید از این جذبه فصل بهار است.

    پیشنهاد ویژه خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    در نزدیکی این جاذبه موزه شهرداری رشت،بوستان مرد شناسی رشت،حمام حاجی و... قرار دارد به شما پیشنهاد میکنیم از این جاذبه ها بازدید کنید.

    امکانات ویژه خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    کتابخانه

    سایر اطلاعات خانه میرزا کوچک خان جنگلی رشت

    در طبقه اول بیشتر اسناد تاریخی شامل نامه‌ها، عکس‌ها، روزنامه‌ها، لباس‌ها و ادوات جنگی میرزا کوچک قرار دارد که تماشای آنها به می‌تواند شما را به کوچه پس کوچه‌های تاریخ شهر رشت هدایت کند. طبقه دوم نیز اشیا اهدایی به موزه را در بر گرفته که بازدید از این طبقه نیز به هیچ وجه خالی از لطف نیست. البته، همانطور که ذکر شد، خود خانه و محوطه اطراف آن زیبایی‌های تاریخی و طبیعی متعددی را در معرض دید شما قرار خواهند داد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    خانه ميرزا کوچک خان جنگلي خانه ميرزا خانه کوچک خان خانه جنگلي ميرزا خانه خانه کوچک خان ميرزا جنگلي کوچک خان خانه کوچک خان ميرزا کوچک خان جنگلي جنگلي خانه جنگلي ميرزا جنگلي کوچک خان خانه ميرزا کوچک خان خانه ميرزا جنگلي خانه کوچک خان ميرزا خانه کوچک خان جنگلي خانه جنگلي ميرزا خانه جنگلي کوچک خان ميرزا خانه کوچک خان ميرزا خانه جنگلي ميرزا کوچک خان جنگلي ميرزا کوچک خان خانه ميرزا جنگلي خانه ميرزا جنگلي کوچک خان کوچک خان خانه ميرزا کوچک خان خانه جنگلي کوچک خان ميرزا خانه کوچک خان ميرزا جنگلي کوچک خان جنگلي خانه کوچک خان جنگلي ميرزا جنگلي خانه ميرزا جنگلي خانه کوچک خان جنگلي ميرزا خانه جنگلي ميرزا کوچک خان جنگلي کوچک خان خانه جنگلي کوچک خان ميرزا خانه ميرزا کوچک خان جنگلي خانه کوچک خان جنگلي ميرزا خانه جنگلي ميرزا کوچک خان خانه کوچک خان ميرزا جنگلي خانه کوچک خان جنگلي ميرزا خانه ميرزا جنگلي کوچک خان ميرزا خانه کوچک خان جنگلي ميرزا خانه جنگلي کوچک خان ميرزا کوچک خان جنگلي خانه ميرزا کوچک خان خانه جنگلي کوچک خان خانه ميرزا جنگلي کوچک خان ميرزا خانه جنگلي کوچک خان جنگلي خانه ميرزا کوچک خان جنگلي ميرزا خانه جنگلي خانه ميرزا کوچک خان جنگلي ميرزا خانه کوچک خان جنگلي کوچک خان خانه ميرزا جنگلي ميرزا کوچک خان خانه جنگلي کوچک خان ميرزا خانه