2.4
از6 نظر

دره زوارم شیروان

    2271
    نمایش

    دره زوارم شيروان که با نام دره بهشت نیز شناخته می شود، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی موجود در استان خراسان شمالی است که در ٢٨ كيلومتري جنوب غربي اين شهر واقع شده و خودنمایی می کند. همانطور که از نامش بر مي آيد، دره زوارم به معني «دره بهشت» است؛ جايي که مي توانيد در آن بسياري از ديدني هاي زيباي طبيعت را از نزديک لمس کنيد و لذت ببريد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دره زوارم شیروان

    در منطقه ييلاقي زوارم که در طول 25 کيلومتر از ابتداي دره زوارم تا کوه ‏هاي تخت ميرزا و شخري امتداد مي‏ يابد، چشمه‏ سارها، آبشارها، حوضچه‏ هاي سنگي، کوه ‏هاي سر به فلک کشيده، باغ‏هاي ميوه، رودخانه پر آب، مراتع غني و انواع گياهان دارويي و خوراکي موزائيک بسيار زيبايي از طبيعت را به نمايش درآورده ‏اند.

    رودخانه زوارم، از کوه ‏هاي جهان ارغيان موسوم به تخت ميرزا سرچشمه مي‏ گيرد و در مسير خود مزارع و باغ ‏هاي روستاهاي زوارم، شيرآباد، ورقي، عبدآباد و توده را مشروب مي‏ سازد و به رودخانه اترک مي‏ پيوندد. سواحل اين رودخانه اتراق‏گاه‏هاي مناسبي براي گردشگران دارد. اوچ دوشي، از مکان‏هاي تفرجگاهي روستاست، که سه چشمه ‏ي جوشان دارد. اين چشمه‏ ها، از دامنه کوه به طرف دره سرازير مي‏ شوند. پيرامون اين چشمه ‏ها سرسبز و زيباست.

    تاریخچه دره زوارم شیروان

    شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پر جمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

    ویژگی‌ها دره زوارم شیروان

    پوشش گياهي غني با انواع گياهان دارويي و خوراکي مانند کاسني، گون، کماي، زيره، پونه، درمنه ترکي، پوپک، ساري گل، کاکوتي، گزنه، ترخ، چريش، سيب کوهي و زردآلوي کوهي از ديگر جاذبه‏ هاي طبيعي پيرامون اين روستا است.

    قزلر قلعه، دژي محکم و تسخيرناپذير است که در بلندترين نقطه ارتفاعات روستا ساخته شده است و راهي صعب ‏العبور و ديوارهاي قطور سنگي دارد. قزلر قلعه به معني دختر قلعه يا قلعه دختران است و به معني قلعة فتح نشده است. تپه ارک دست ريز و مسجد قديمي روستا، از ديگر آثار تاريخي آن است.

    سیمای عمومی دره زوارم شیروان

    از دیگر مناظر طبیعی زوارم می توان به باداملر ، آمریان ،قورّه دره ، داش آتر ،عزیز چنار ، گوی سویت ،غارعقیل، باغ خان ، باغ چهار حوض ، قوتور چشمه دارای آب معدنی اشاره کرد. عزیز چنار از دیدنی های معروف دره بهشت است که چناری کهنسال در کنار چشمه ای پرآب که که معتقدین به شاخه هایش پارچه بسته و نذر و نیاز می کنند و همچنین آبشار دوراهی در زیرکوه یخدان به شارشاری معروف است و حدود پنج متر ارتفاع دارد و چشمه پرآب یخدان از یرکوه با آب سرد می جوشد.

    سایر اطلاعات دره زوارم شیروان

    محصولات عمده زوارم گردو، گیلاس، سیب، کشمش، گندم و جو، سیب زمینی، خیار، گوجه فرنگی و زردآلو است. گیاهان وحشی پونه، گل پوپک، آنوخ(کاکوتی)، زیره کوهی، ساری گل، کمای و موسیر دارد و چوب سپیدار و گردو نیز از صادرات زوارم است. در تابستان عده زیادی از مردم شیروان و دیگر شهرهای خراسان برای کوه پیمایی و استفاده از آب و هوای این ییلاق چند روزی را در آن جا استراحت می کنند.

    زمان مناسب بازدید دره زوارم شیروان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه، فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.