1
از2 نظر

دریاچه تخت سلیمان تکاب

    1826
    نمایش

    دریاچه تخت سلیمان تکاب، یکی از اماکن رمزآلود ایران در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب است. محوطه باستانی تخت سلیمان که وسعتش به ۱۲ هکتار می‌رسد با سازه‌های باقیمانده در این محوطه شامل حصار، دروازه‌های ساسانی و ایلخانی، آتشکده آذر گشنسب، معبد آناهیتا و ایوان غربی معروف به ایوان خسرو احاطه می‌شود.آب این چشمه به دلیل آهکی بودن، برای نوشیدن انسان یا دام مناسب نیست و مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه تخت سلیمان تکاب

    دریاچه همچون طاووس رنگ به رنگ می شود و بیننده را خیره می کند. دریاچه تخت سلیمان در عمیق ترین نقطه 112 متر عمق دارد و چشمه ای جوشان در بستر، آبی 40 درجه را به آن می بخشد که در سطح حرارتش نصف می شود.

    تاریخچه دریاچه تخت سلیمان تکاب

    هزاران سال پیش در محل دریاچه، چشمه‌ای آهکی شروع به جوشیدن کرد که احتمالا دهانه‌ای کمتر از یک متر داشت. در ابتدا دریاچه‌ای وجود نداشت؛ اما به مرور زمان، لعاب‌های حاصل از ترکیبات موجود در آب، بر روی هم رسوب کرده و انباشته شدند و لبه بیرونی چشمه را به وجود آوردند. به تدریج لبه چشمه بالاتر آمد و در طی هزاران سال گلدانی را در پیرامون خود به وجود آورد.

    امروزه مجموعه تخت سلیمان روی تپه‌ای دیده می‌شود که در قله آن دریاچه‌ای فیروزه‌ای جا خوش کرده است. ارتفاع این تپه که حاصل همین روند انباشته شدن لعاب است، عمق دریاچه را مشخص می‌کند که عددی در حدود 62 متر است. 

    ویژگی‌ها دریاچه تخت سلیمان تکاب

    این دریاچه بخشی از مجموعه تخت سلیمان است که در 29 آذرماه 1316 به شماره 308 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است. در سال 1380 پرونده ثبت جهانی مجموعه تخت سلیمان نیز در یونسکو گشوده شد و در تیرماه 1382 (2003) به عنوان چهارمین اثر ایران پس از چغازنبيل، تخت جمشيد و ميدان نقش جهان به شماره 1077 به ثبت جهانی رسید. 

    زمان مناسب بازدید دریاچه تخت سلیمان تکاب

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    شرایط استفاده دریاچه تخت سلیمان تکاب

    در اطراف تخت سلیمان تابلوهای متعددی با مضمون " شنا ممنوع " دیده می‌شود.

    سیمای عمومی دریاچه تخت سلیمان تکاب

    دهانه دریاچه تخت سلیمان همانند دریاچه ای زیبا و به شکل بیضی است. قطر بزرگ این بیضی 120متر و قطر کوچک آن 80 متر بر آورد می شود همچنین عمق آن به حدود 60 متر می رسد. احتمالآ دهانه این چشمه در آغاز پیدایش کوچکتر (شاید کمتر از یک متر ) بوده است و سپس بر اثر انحلال دوباره فراورده های تراوتن بر اثر آمیزش با آب محتوی اسید کربنیک دور دهانه خورده شده و قطر آن رفته رفته افزایش یافته است. به سبب آب دهی زیاد در گذشته و نیز مقدار زیاد املاح بی کرنتات کلسیم، آب این چشمه مانند چشمه های دیگر فرصت پدید آوردن مخروط نیافته و سکوئی تخت و صاف از نهشته های تراورتن ساخته که حدود 10متر بالاتر از دشت کناری جای گرفته است. گستره این سکو مستطیلی به درازای 400 متر و با 300 متر پهنا است. گویا نامگذاری تخت سلیمان برای این چشمه آهک ساز به علت وجود این لایه ستبر سکو مانند تراوتن باشد.

    سایر اطلاعات دریاچه تخت سلیمان تکاب

    در مورد دریاچه تخت سلیمان تکاب افسانه های زیادی نقل محافل است. از آن جمله وجود شهری پر از طلا در کف این دریاچه است که حضرت سلیمان گنج‏هایش را آنجا پنهان کرده است. چند نفر نیز با باور این افسانه، قصد داشتند به کف دریاچه بروند امّا هیچ وقت بازنگشتند.

    تاکنون چندین غوّاص باستاشناس نیز سعی کرده‏اند که به کف این دریاچه برسند؛ امّا به علّت عمق بیش از ۷۵ متری دریاچه و ته نشین شدن رسوبات معدنی، هنگامی که غوّاص پایین می رود؛ رسوبات کف بالا می آیند و فضا را تاریک می‏کنند در نتیجه به علّت تاریک شدن، امکان نفوذ به کف دریاچه غیرممکن است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.