3.3
از15 نظر

دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    1040
    نمایش

    درياچه نمك مسيله یکی از جاذبه‌‌های طبیعی استان اصفهان مي باشد.دریاچه نمک آران و بیدگل، بزرگ‌ترین دریاچه نمک طبیعی ایران به ‌شمار می‌رود.سطح دریاچه پوشیده از رسوبات نمک است که با لایه‌های خاک رس از هم جدا شده‌اند و عمقی بین پنج تا ۵۴ متر دارند.دریاچه‌ نمک آران و بیدگل از عظیم‌ترین معادن سطحی کشور محسوب می‌شود. سطح نمکی دریاچه نیز به‌خاطر انباشت سیلاب‌ها و آب سطحی به وجود آمده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    این دریاچه از غرب به کوههای سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر , از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ محدود است . وسعت این دریاچه در حدود 647 کیلومتر مربع است؛ عمق نمک این دریاچه بین 5 تا 54 متر متغیر است که توسط لایه های خاک رس از یکدیگر جدا شده اند.

    تاریخچه دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    دریاچه‌ آران و بیدگل، یک فرونشست زمین‌شناختی است که در اطراف آن، گسل‌هایی نیز وجود دارد. این گسل‌ها در سمت مشرق و مغرب، روند شمال غربی - جنوب شرقی و در جنوب آن نیز گسلی با جهت شرقی - غربی قرار دارد.

    احتمال می‌رود علت شکل‌گیری دریاچه در اثر فرونشست و فعالیت همین گسل‌ها باشد. سطح نمکی دریاچه نیز به‌خاطر انباشت سیلاب‌ها و آب سطحی به وجود آمده است.

    زمان مناسب بازدید دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و پاييز مي باشد.

    پیشنهاد ویژه دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    از ديدني هاي اين درياچه ميتوان به جزيره سرگردان و كندوهاي نمكي اشاره كرد.ما به شما پيشنهاد ميكنيم از اين جاذبه ها حتما بازديد كنيد.

    شرایط استفاده دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    محیط‌های اطراف دریاچه‌ آران و بیدگل حتی در فصل‌های گرم سال نیز به‌شدت باتلاقی هستند.بنابراین سفر به این منطقه نیازمند شناخت کافی و رعایت مسائل ایمنی است.

    وسایل مورد نیاز دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    عينك آفتابي، كرم ضد آفتاب،جي پي اس،بطري آب ،پتو ،كلاه،پاور بانك و ...

    سیمای عمومی دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    این دریاچه شکلی شبیه به یک مثلث دارد که راس آن به سمت شمال است . طول قاعده این مثلث 65 کیلومتر و ارتفاع آن 68 کیلومتر می باشد.

    سایر اطلاعات دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    زمینهای اطراف این دریاچه بشدت باتلاقی هستند از جمله مناطق باتلاقی این دریاچه می توان به حوض قیلوقه در شرق و یا باتلاق دو کویری در منطقه جنوب شرقی دریاچه اشاره کرد .

    نکات منفی دریاچه نمک مسیله (دریاچه آران و بیدگل)

    در گذشته دریاچه نمک آران و بیدگل دارای تنوع گیاهی و جانوری مهمی بود؛ متاسفانه در سال‌های اخیر با بستن سدهای گوناگون روی حوضه آبریز دریاچه، حیات این منطقه از بین رفته است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دو راه برای ورود به دریاچه وجود دارد . راه اول , در مسیر آران به مرنجاب پس از طی مسافتی در حدود 35 کیلومتر به دو راهی دریاچه نمک می رسید . مسیر دوم , پس از عبور از کاروانسرای مرنجاب و طی مسافتی در حدود 10 کیلومتر به دو راهی چاه سکن می رسید که با انتخاب مسیر سمت دریاچه می توان وارد دریاچه شد . لازم به ذکر است که زمینهای اطراف دریاچه بشدت باتلاقی هستند . با این وصف رانندگی در خارج از این دو مسیر می تواند مشکل آفرین باشد . آخرین تلاش گروه برای ورود به دریاچه از مسیر حوض قیلوقه , پس از فرو رفتن 4 خودرو در باتلاق بدون نتیجه پایان یافت .
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.