0
از0 نظر

دریاچه زریوار مریوان (دریاچه زریبار)

    482
    نمایش

    دریاچه زریوار مریوان که با نام دریاچه زریبار هم شناخته می شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری شگفت انگیز غرب ایران و از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین جهان به شمار می‌رود که از شرایط یک تالاب بین المللی برخوردار است. تاکنون نزدیک به ۹۷ نوع پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده و ۱۱ نوع ماهی در تالاب زریوار مریوان شناسایی شده‌اند. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه تأمین می ‌شود و بیشتر زمستان ‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می ‌بندد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات دریاچه زریوار مریوان (دریاچه زریبار)

    آب تالاب زریبار شیرین است و از تعدادی چشمه کف‌ جوش و بارش تأمین می ‌شود و بیشتر زمستان ‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می ‌بندد. طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است . وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است. تالاب زریبار یکی از منحصر به فرد ترین دریاچه ‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می ‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده ‌است که به بررسی بیشتر نیاز است.

    ویژگی‌ها دریاچه زریوار مریوان (دریاچه زریبار)

    حجم تقریبی آب تالاب زریبار حدود ۳۰ میلیون مترمکعب برآورد شده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود. زریوار مریوان بیست‌وسومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است. تالاب زریوار که در زبان کردی و در افواه عمومی منطقه «زریبار» خوانده می‌شود، از دریاچه‌های کم نظیر آب شیرین در جهان به شمار می‌رود. آب دریاچه، شیرین و از تعدادی چشمه‌های کف‌جوش و نزولات جوی تأمین می‌شود. سطح آب دریاچه بیشتر زمستان‌ها کاملاً یخ می‌بندد.

    زریوار در یک دره طولی وسیع قراردارد و از دوطرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده است‌. پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه‌انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است، در حالی که سایر گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک و بادام به‌ویژه در شیب‌های آن دیده شده است. ۵۰ درصد زریوار را نیزار‌های پیرامون دریاچه تشکیل می‌دهد. اطراف دریاچه توسط نیزارهای بلند احاطه شده که بیشتر از دو گیاه تیره غلات، مانند نوعی نی کرانه‌ای تشکیل شده است.

    تالاب زریبار به ‌عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده ‌ای بسیار زیبا و نادر است. زریوار با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده ‌است. پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زار های نیمه انبوه تشکیل می ‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه‌ های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیب ها و نقاط مختلف آن خودنمایی می ‌کند.

    زمان مناسب بازدید دریاچه زریوار مریوان (دریاچه زریبار)

    بهترین زمان بازدید از دریاچه زریوار مریوان (دریاچه زریبار) فصل بهار و تابستان است.

    امکانات ویژه دریاچه زریوار مریوان (دریاچه زریبار)

    در کنار دریاچه زریوار یک پارک با امکانات رفاهی، سرویس بهداشتی، رستوران و مغازه های متعدد درست کرده اند که به فضای تفرجگاهی خوبی برای خانواده ها تبدیل شده است. این پارک دارای پارکینگ هم هست، پس نگران جای پای خودروی تان نباشید. در نزدیکی دریاچه هم می توانید از امکانات سوئیت های رفاهی و هتل استفاده کنید.

    سایر اطلاعات دریاچه زریوار مریوان (دریاچه زریبار)

    وجود دریاچه زریوار و نفوذ توده های مرطوب زمستانی و بهاری در مریوان ، تاثیر فراوانی در مرطوب و معتدل شدن هوای این ناحیه دارد ، رطوبت هوا و بارش های مناسب در این منطقه موجب ایجاد پوشش گیاهی زیبایی در این ناحیه شده است. وجود دریاچه زریوار در میان جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه ها مختلف درختان جنگلی، سرزمین با شکوه را در غرب ایران پدید آورده است و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است. همچنین وجود نیلوفر های آبی با گل های سفید در کنار های دریاچه و علف های هفت بند و نی های بلند در قسمت جنوب شرقی دریاچه منظره ای رویایی به زریوار بخشیده است.

    نکته قابل توجه دیگر در مورد زریوار این است که هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی شود و آب دریاچه از ذوب شدن برف های کوه های اطراف و تعدادی چشمه های خودجوش در کف دریاچه تامین می شود. در زمستان به علت برودت هوا و همچنین شیرینی آب دریاچه یک لایه یخ، سطح دریاچه را به طور شگفت انگیزی می پوشاند، ولی نزدیک به ۶۰ نقطه در این دریاچه یخ نمی زند و آن هم محل قرار گرفتن همین چشمه های خودجوش دریاچه است و این گونه است که می توان در زمستان به وجود این چشمه ها که عامل تامین کننده آب زریوار هستند پی برد. از آنجا که تنوع اقلیمی همراه با سایر شرایط مناسب از جاذبه های مهم در صنعت جهانگردی و گردشگری به شمار می رود ، زریوار تمام شرایط برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه را داراست که با معرفی بیشتر زریوار به گردشگری، در این زمینه نیز این دریاچه شاهد رونق بیشتری خواهد بود.

    زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می کند . همچنین صید ماهی به واسطه وجود انواع ماهیان خوراکی از جمله سیاه ماهی خالدار ، سیاه ماهی معمولی، کپور معمولی و مار ماهی در این دریاچه رونق زیادی دارد و یکی از تفریحات پر طرفدار در این منطقه به شمار می رود.

    وسایل مورد نیاز دریاچه زریوار مریوان (دریاچه زریبار)

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، زیرانداز، لباس اضافه، کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۳ کیلومتری غرب مریوان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.