3
از2 نظر

رودخانه شاهرود البرز

    2031
    نمایش

    حوضه آبريز این رودخانه‌ی کوهستانی دارای مساحتی بیش از چهار هزار و نهصد كيلومتر مربع است که این مساحت از سد سفيد رود در شمال ايران و دشت قزوين و دامنه جنوبي كوه‌هاي البرز واقع شده است. این حوضه آبريز از بخش شمال به كوه‌هاي البرز و از ناحيه شرقي به حوضه آبريز رودخانه طالقان رود و الموت رود و از ناحيه جنوبي به حوضه آبريز سرشاخه‌هاي شمالي دشت قزوين و از غرب به پاياب حوضه آبريز سد سفيد رود می‌رسد و نهایتا به دریای خزر می‌ریزد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات رودخانه شاهرود البرز

    رودخانه شاهرود با طول 175 کیلومتر، از پیوستن آب دو رود طالقان‌ رود و الموت رود در روستای شیرکوه تشکیل می‌شود. این رود با جهت شرقی- غربی از منطقه الموت استان قزوین و شهرستان طالقان استان البرز گذشته و پس از دریافت حدود 35 شاخه فرعی، در محل سد منجیل به دریاچه سد سفیدرود می‌ریزد.

    ویژگی‌ها رودخانه شاهرود البرز

    رودخانه شاهرود از نظر خصوصیات آب و هوایی، رژیم بارندگی، نظام هیدرولوژیک و سایر مشخصات، در شمار رودخانه‌های کوهستانی قرار می‌گیرد. این رود همواره طغیانی است و تا اواخر بهار، گِل و لای فراوانی همراه آب حمل می‌شود و آبرفت آن برای شالیزارهای پیرامون اهمیت قابل توجهی دارد.

    زمان مناسب بازدید رودخانه شاهرود البرز

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    وسایل مورد نیاز رودخانه شاهرود البرز

    وسایل پیک نیک واسکان موقت(چادر و...)

    سایر اطلاعات رودخانه شاهرود البرز

     در گویش محلی این رود را “شهرو ” نیز می‌گویند. همچنین نام این رودخانه در منابع جغرافیایی به نام طالقان رود نیز ذکر شده است.

    نکات مثبت رودخانه شاهرود البرز

    این رودخانه پرآب بخش مهمی از منابع آب شمال ایران را تأمین می‌کنند. حوزه آبریز این رودخانه بخشی از حوضه سفیدرود بزرگ است. در واقع این رود، یکی از دو شاخه عمده و مهم سفیدرود است. این رودخانه از رودخانه‌های طغیانی است. و تا پایان فصل بهار، گل ولای زیادی همراه آب رودخانه جا‌به‌جا می‌شود.

    این رودخانه منبع مهم تامین آب کشاورزی در استان قزوین است و در گسترش زمین‌های کشاورزی و آبزی‌پروری نقش مهمی ایفا می‌کند. به طوری که در شالیزارهای تغذیه شده از رود شاهرود برنج‌ کشت می‌شود. انواع برنج‌های ایرانی صدری، حسن سرا، هاشمی و علی کاظمی زیر کشت می‌رود.

    نکات منفی رودخانه شاهرود البرز

    متاسفانه این رودخانه مشابه با خیلی از جاهای دیگر در این سرزمین از گزند دست درازی انسان‌ها و بی مهری ما آدم‌ها در امان نمانده است. آب زلال و سنگ‌های زیبای بستر رودخانه یک طرف، و دیدن زباله‌های گردشگران، کشاورزی و ساختمانی حس ناب مشاهده طبیعت را از بین می‌برد.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.