0
از0 نظر

رودخانه علامرودشت

    2734
    نمایش

    رودخانه علامرودشت، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و رودخانه های فصلی موجود در استان فارس است كه طول آن به ۱۸۰ کيلومتر می رسد و در شهرستان لارستان، لامرد و مهر قرار دارد. وجود چشم انداز زیبا، آب و هوای مطلوب و پوشش گیاهی اطراف اين منطقه باعث شده به عنوان محل مناسبي براي گذران اوقات فراغت و همچنين سوژه خوبي جهت عكاسي حرفه اي انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات رودخانه علامرودشت

    رودخانه فصلی علامرودشت جزیی از زیر حوضه مُند است که این زیر حوضه نیز بخشی از حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان محسوب می‌شود.

    ویژگی‌ها رودخانه علامرودشت

    شاخه اصلی این رودخانه از دهستان صحرای باغ لارستان سرچشمه می‌گیرد و با عبور از دهستان فداغ وارد دشت علامرودشت می‌شود. شاخه دیگر این رودخانه این رودخانه از کوه گاوبست در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی لار واقع در شهر بیرم سرچشمه می‌گیرد و با ورود به دشت علامرودشت در شمال روستای چاه کور به شاخه دیگر رودخانه علامرودشت می‌پیوندد. در روستای دژگاه با رودخانه کورده لارستان و باز مخلوط می‌شود و رودخانه دژگاه را تشکیل می‌دهد.

    سیمای عمومی رودخانه علامرودشت

    این رودخانه دره شمالی کوه تخته سروه دیوان را طی می‌کند و با ریزابه‌های متعدد مخلوط می‌شود و به نام رودخانه علامرودشت تغییر نام می‌دهد و دره میان کوه‌های هوا و نر را به سوی شمال غربی می‌پیماید و با رسیدن به روستای دارالمیزان به رودخانه دارالمیزان تغییر نام می‌دهد. مسیر کلی این رود شمال غربی است.

    رودخانه علامرودشت در مرکز دشت علامرودشت در راستای جنوب شرقی به شمال غربی تا انتهای دشت ادامه یافته و با عبور از خط القعر دشت علامرودشت، از جنوب روستای بَلبَلی وارد دشت دارالمیزان شده و دره جنوبی کوه پازنان را طی می‌کند و در آنجا روخانه چَک را دریافت می‌کند در این محل به صورت ناگهانی با زاویه‌ای حدود ۹۰ درجه محور تاقدیس پازنان را قطع نموده و رو به سمت شمال از طریق تنگه باریک و کوهستانی سمنگان و دره خاوری کوه سُرخان وارد منطقه دژگاه شده و پس از یکی شدن با رود قره آغاج به سوی غرب جاری می‌شود.

    شرایط استفاده رودخانه علامرودشت

    این رود در دامنه جنوبی ماده‌کوه با رودخانه شور دِهرَم مخلوط می‌شود و با نام رودخانه مُند وارد ناحیه‌ای از شهرستان خورموج به نام شُنبه می‌شود. رود مُند دراین ناحیه به سوی شمال غربی روان و با رودخانه باغان در هم می‌آمیزد.

    این رودخانه پس از عبور از ناحیه شُنبه، وارد منطقه کاکی می‌شود و دراین منطقه با رود شور خورموج و رود دشت پلنگ (که از ناحیه دشتی بوشهر می‌آید) مخلوط شده و وارد منطقه بردخون می‌گردد و سرانجام در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی خورموج در محلی به نام زیارت به خلیج فارس می‌ریزد.

    سایر اطلاعات رودخانه علامرودشت

    حوضه آبریز رود حدود ۵۲۲۵ کیلومتر مربع شامل دهستان‌های صحرای باغ، فداغ، بیرم، چاهوَرز، خیرگو، علامرودشت و دارالمیزان را در بر می‌گیرد.

    نکات مثبت رودخانه علامرودشت

    رودخانه علامرودشت بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه فصلی شهرستان لامرداست.

    زمان مناسب بازدید رودخانه علامرودشت

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان فارس، فصل بهار زمانی مناسب برای بازدید از این جاذبه است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.