0
از0 نظر

رودخانه کر

    5735
    نمایش

    رودخانه کر، تنها يكي از چندين جاذبه طبيعي و ارزشمند استان فارس است که به عنوان بزرگ‌ترين رودخانه اين استان و همچنين، يکي از منابع اصلي تأمين آب کشاورزي، صنعتي و آشاميدني شيراز، مرودشت و شهرهاي اطراف خود شناخته مي شود. همه ساله، بسياري از طبيعت گردان براي گذران اوقات فراغت و عكاسان براي انتخاب سوژه اي مناسب از اين جاذبه بازديد مي كنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات رودخانه کر

    رود کُر از کوه های پالانگردی در شهرستان اقلید سرچشمه می گیرد و پس از پیوستن آب تعدادی از چشمه های این شهرستان با آن، با نام دزدکُر که نام روستائی در منطقه اقلید می باشد از ناحیه تنگ بُراق وارد شهرستان مرودشت می شود. این رود در نهایت به دریاچه بختگان می‌ریزد.

    تاریخچه رودخانه کر

    نام دزدکُر یا دژکُر با گذشت زمان به کُر تغییر یافته است. کر یا کور نام باستانی رشته کوه زاگرس است: بر طبق اسطوره شناسی سومری کور (کر) اساسا نام یک کوه یا کوههایی بوده، و معمولا به کوههای زاگرس واقع در شرق سومر اطلاق می‌گردیده‌است. کور همچنین نام دیگر امپراطوری اکد است که از سه هزار سال پیش و قبل از آن در منطقهٔ میان‌رودان گسترده شده بود.

    ویژگی‌ها رودخانه کر

    طول رودخانه کر تا دریاچه بختگان 280 کیلومتر است. میانگین شیب این رودخانه در جلگه کامفیروز بین ۱۰ تا ۱۲ درجه است. بنابراین می توان گفت کامفیروز دارای اراضی مسطح و برخوردار از شیب جلگه ای است.

    زمان مناسب بازدید رودخانه کر

    رودخانه کر دارای شاخه هایی است که همچون شاخه اصلی آن به صورت چهار فصل دارای آب است با این حال با توجه به وضعیت آب و هوایی فارس، فصل بهار می تواند زمان مناسبی برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه هایش باشد.

    امکانات ویژه رودخانه کر

    عمده ترین آثار باقی مانده در مسیر اصلی این رود کهن را می‌توان به صورت زیر معرفی نمود: ۱- مجموعه آثار تاریخی سد داریوش / قرن پنجم پیش از میلاد مسیح ۲- آثار تاریخی برده بریده / قرن پنجم پیش از میلاد مسیح ۳- بقایای پل ابرج / اوائل دوره اسلامی ۴- پل خان / اوائل قرن یازدهم هجری شمسی ۵- مجموعه تاریخی بند امیر / دوره آل بویه ۳۶۵ هجری شمسی ۶- مجموعه تاریخی بند فیض آباد / دوره آل بویه ۷- مجموعه تاریخی بند تیلکان / دوره آل بویه ۸- مجموعه تاریخی بند موان / دوره آل بویه ۹- مجموعه تاریخی بند حسن آباد / دوران آل بویه

    سایر اطلاعات رودخانه کر

    رود سیوند از ارتفاعات خسرو شیرین در اقلید فارس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دشت پاسارگاد و تنگه بلاغی و سیوند به رود کر پیوسته و با تشکیل رود پلوار (کلوار) به دریاچه بختگان می‌ریزد.

    نکات مثبت رودخانه کر

    رود کر که با عبور از سد درودزن نهایتا به دریاچه نیریز می ریزد جلگه کامفیروز را به دو نیمه تقسیم نموده است. آب این رودخانه پس از سیراب کردن شالیزارهای کامفیروز به سد درودزن واریز شده، و پس از آن در زیر سد رودخانه به سمت شهرستان مرودشت امتداد دارد.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.