0
از0 نظر

روستای اغشت کردان

    3488
    نمایش

    روستاي اغشت يکي از روستاهاي سر سبز و زيبا است که با باغات فراوان و آبشاري ديدني در محدوده شمالي کردان و منطقه برغان قرار دارد. اين روستا مي تواند مقصد خوبي براي يک طبيعت گردي سبک و کوتاه در مناطق اطراف پايتخت باشد.زبان اهالی آغشت لهجه ای نزدیک به طالقان و مازندران است. آغشت از دو کلمه "او" یعنی آب و " غشت" یعنی سرازیر شدن تشکیل شده است و علت نامگذاری این روستا این است که در این منطقه آب، چشمه های طبیعی و بارندگی فراوان وجود دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای اغشت کردان

    روستای اغشت از توابع دهستان برغان است و در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در 46/35 درجه عرض شمالی و 57/49 درجه طول شرقی واقع شده است. فاصله روستا تا مرکز دهستان 12 کیلومتر است. این روستا به رودخانه «گلین رود»، از جنوب به روستا های «تکیه اغشت» و «باغبان کلاه» و از غرب و شمال غرب به روستاهای «آجین دوجین» و «ولیان» و از شرق به دره «سیبان دره» و دره «ورده» محدود می شود.

    تاریخچه روستای اغشت کردان

    براساس اظهارات اهالی و اعضا شورای اسلامی سابقه استقرار اغشت به بیش از اسلام بر می گردد و ساکنین اولیه آن «گبرها» بوده اند و موجبات توسعه کالبدی آن را فراهم نموده اند. به طور خلاصه می توان گفت سابقه استقرار روستا به بیش از 1000 سال قبل باز می گردد. جمعیت این روستا در سال 1330 خورشیدی 300 نفر بوده که با گذشت زمان در سال 1375 به 236 نفر کاهش یافته است.

    ویژگی‌ها روستای اغشت کردان

    با توجه به قرار گیری روستا در بین ارتفاعات و دامنه های آن، زمین های کشاورزی اش عمدتا باغ های میوه هستند. منابع طبیعی روستا شامل زمین زراعی، رودخانه ها، منابع آب و باغ ها حدود 100 هکتار است.

    زمان مناسب بازدید روستای اغشت کردان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    پیشنهاد ویژه روستای اغشت کردان

    در کنار لذت بردن از طبیعت زیبای روستای آغشت یا اوغشت میتوانید سری هم به گرمابه تاریخی روستا و مقبره فاطمه خاتون بزنید. معماری امامزاده بی بی قزلر یا همان فاطمه خاتون با گنبد مخروطی شکل اش از دوره صفویان به جا مانده است.

    امکانات ویژه روستای اغشت کردان

    روستای آغشت دارای گاز شهری است و آب آشامیدنی آن از چشمه به صورت لوله کشی تامین میشود. تنها مدرسه این روستا یک دبستان است و دارای یک خانه بهداشت میباشد.

    سایر اطلاعات روستای اغشت کردان

    روستا طی دو مرحله ساخته شده است:

    الف) مرحله اول تا سال 1350؛ ب) مرحله دوم از سال 1350 تاکنون. هسته و منطقه اولیه روستا اطراف هسته مرکزی بافت کالبدی واقع شده است. این هسته با بافت متراکم شکل گرفته و تا سال 1350 خورشیدی در چهار جهت روستا و عمدتا به شمال و جنوب توسعه یافته است. در این مرحله بافت روستا از شمال به استخر از جنوب به باغات از غرب به ارتفاعات و از شرق به دره موجود امتداد یافته است. مرحله دوم از سال 1350 خورسیدی آغاز شده و در جهت شمال و غرب روستا اتفاق افتاده است. عامل اصلی این امر وجود آب شرب کافی و اراضی نسبتا هموار و مناسب برای ساخت و ساز است و عدم وجود آب شرب در شرق مانع ساخت و ساز و پیشرفت شده است. با توجه به قرارگرفتن این روستا در منطقه کوهستانی و شرایط آب و هوایی خاص منطقه، اقلیم روستا با زمستان های سرد و تابستان های معتدل به صورت کوهستانی معتدل می باشد. اغشت دارای آب و هوای نیمه خشک داخلی است که نوعی آب و هوای مدیترانه ای است. منطقه ای است ییلاقی با مناظر بسیار زیبا که با این مشخصات سبب مهاجرت و مهاحرت های فصلی افراد از شهرهای اطراف مانند تهران و کرج شده است.

    زمان مناسب بازدید روستای اغشت کردان

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    آبشار اغشت روستا طبيعت گردي آبشار اغشت آبشار روستا آبشار طبيعت گردي اغشت آبشار آبشار روستا اغشت طبيعت گردي روستا آبشار روستا اغشت روستا طبيعت گردي طبيعت گردي آبشار طبيعت گردي اغشت طبيعت گردي روستا آبشار اغشت روستا آبشار اغشت طبيعت گردي آبشار روستا اغشت آبشار روستا طبيعت گردي آبشار طبيعت گردي اغشت آبشار طبيعت گردي روستا اغشت آبشار روستا اغشت آبشار طبيعت گردي اغشت روستا طبيعت گردي اغشت روستا آبشار اغشت طبيعت گردي آبشار اغشت طبيعت گردي روستا روستا آبشار اغشت روستا آبشار طبيعت گردي روستا اغشت آبشار روستا اغشت طبيعت گردي روستا طبيعت گردي آبشار روستا طبيعت گردي اغشت طبيعت گردي آبشار اغشت طبيعت گردي آبشار روستا طبيعت گردي اغشت آبشار طبيعت گردي اغشت روستا طبيعت گردي روستا آبشار طبيعت گردي روستا اغشت آبشار اغشت روستا طبيعت گردي آبشار روستا طبيعت گردي اغشت آبشار طبيعت گردي اغشت روستا آبشار روستا اغشت طبيعت گردي آبشار روستا طبيعت گردي اغشت آبشار اغشت طبيعت گردي روستا اغشت آبشار روستا طبيعت گردي اغشت آبشار طبيعت گردي روستا اغشت روستا طبيعت گردي آبشار اغشت روستا آبشار طبيعت گردي روستا آبشار اغشت طبيعت گردي روستا اغشت آبشار طبيعت گردي روستا طبيعت گردي آبشار اغشت روستا طبيعت گردي اغشت آبشار طبيعت گردي آبشار اغشت روستا طبيعت گردي اغشت آبشار روستا طبيعت گردي روستا آبشار اغشت طبيعت گردي اغشت روستا آبشار طبيعت گردي روستا اغشت آبشار