0
از0 نظر

روستای برغان البرز

    4263
    نمایش

    بي شک وجود تفرجگاه هاي کنار رودخانه, جغرافياي طبيعي متنوع , هواي لطيف و ملايم, آثار تاريخي کهن و وفور محصولات متنوع روستايي هر بيننده مشتاق را بر مي انگيزد که به تماشاي  روستاي تاريخي برغان در حوالي کرج پاي پيش نهد وساعاتي در آن به تفرج و تماشا بپردازد.ورودی برغان پل قدیم برغان است که مربوط به دوره صفویان است. این پل در کنار رودخانه آرام برغان جلوه زیبایی به آن داده است. آب رودخانه از دوروستای دوروان و سورهه سرچشمه می گیرد که به رودخانه برغان منتهی می شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای برغان البرز

    کافیست 13 کیلومتر از کرج دورتر شوید تا به روستای برغان برسید. برای رسیدن به برغان دو مسیر وجود دارد یا از کرج - گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید و یا از اتوبان کرج- قزوین تابلو کردان را که دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید. روستای برغان در قدیم زیر مجموعه کرج بوده است ولی از سال 1368 جزء زیر مجموعه شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است. روستای برغان در جلسه مورخ 27 دی ماه 1385 هیات دولت جزء یکی از مناطق گردشگری شناخته شد.

    ویژگی‌ها روستای برغان البرز

    برخی از آثارقدیمی روستای برغان در ادامه آمده اند:

    تکیه های برغان :تکیه ها در این روستا قدمت تاریخی دارند ولی حسینیه ها بناهای نوسازی هستند. دو تکیه در برغان وجود دارد که یکی بار مله (بالا محله) و جیر محله(پایین محله) می باشد. تکیه بار مله در جلوی پل برغان قرار دارد و قدمت این تکیه۵۴۰ سال است. روی کوبه در وردی به قدری دخیل بسته اند که قالب فلزی کوبه مشاهده نمی شود. در داخل تکیه مراسم تعزیه خوانی برگزار می شده . در پای سکوی تعزیه خوانی سنگ قبر قدیمی وجود دارد و این سنگ قبر به گونه ای است که دو طرف آن جایی برای روشن کردن شمع وجود دارد. تکیه در دو طبقه ساخته شده است و کمتر از اشکال منحنی در آن استفاده شده است. دور تادور میدان تعذیه خوانی دالان هایی وجود دارد که قسمت بالا برای خانم ها و پایین برای آقایان اختصاص داده شده است. روی میدان تعزیه خوانی سقف وجود ندارد و به صورت سر باز است ولی دالان های با سقف های چوبی ساخته شده و هر دالان توسط یک ستون مرکزی نگه داشته شده است.

    نارون داربیخ: نام درختی است که در عاشورا هیات ها به آنجا می روند و دوباره برمی گردند سمت تکیه یا حسینیه.

    حمام قدیمی: این حمام در کنار رودخانه در نارون داربیخ قرارداشته که کاملا تخریب شده و یک آسیاب آبی هم در کنار آن قرارداشته است. مسجد جدید که روی بار ملی مسجد ساخته شده و به علت اختلافات مذهبی متروکه شده است نیزدر نارون بیخ دار قراردارد. پیره سیب داره: که در این محل دخترها شب های جمعه جمع می شوند و چراغ روشن می کنند وحاجت هایشان را طلب می کنند. راسته بازار: در بالا محله کنار مغازه های جدید مغازه های تخریب شده قدیمی وجود دارد که داخل مغازه به صورت تاقچه یا قفسه بندی شده می باشد. حدودا ۱۵۰ مغازه وجود داشته که شامل قهوه خانه. خیاطی . خراطی. رنگ رزی (که کرباس می آوردند و به هررنگی که می خواستند در می آوردند) نعل بندی .پنبه زنی(حلاجی) شیرینی پزی .نانوایی .گیوه دوزی (گیوه ها از جنس موی بز بوده که بعد از کمی آب خوردن کاملا خم می شده و باید تا صبح یک سنگ یک منی روی آن می گزاشتند تا به حالت اول برگردد) خواربار فروشی . عطاری و… بوده است.که به جای مزد دست قند و چای و …می گرفتند. زرمیدان (کاروان سرا): کاروان سرای بزرگی در میدان بالا ده وجود دارد که تجار برای استراحت و تبادل کالا به آنجا می آمدند. که تقریبا این کاروانسرا تخریب شده و در وردی آن و دیوارهای تا نیمه خراب شده نمایانگر کاروان سرا می باشد. برای تزیین دیوارها از کاه گل استفاده شده که از سفال ها و کاشی های لعاب داروهرنوع سفال شکسته در ملات آن استفاده میکردند.

    در کنار کاروان سرا خانه کدخدای ده وجود داشته که در قسمتی از آن افراد خلاف کار را برای مدتی بازداشت می کردند. قبرستان های قدیمی برغان: قسمت هایی از قبرستان های قدیمی برغان به زیر جاده رفته و قسمت های دیگری نیز قبرهای جدیدی ساخته شده است در میدان برغان و مزار شهدای برغان این قبرها وجود داشته است. مسجد جامع برغان: این مسجد قدمت ۸۰۰ ساله دارد و یک چنار د ر وسط مسجد قراردارد که بسیار قدیمی است.

    سیمای عمومی روستای برغان البرز

    ورودی برغان پل قدیم برغان است که مربوط به دوره صفویان است. این پل در کنار رودخانه آرام برغان جلوه زیبایی به آن داده است. آب رودخانه از دوروستای دوروان و سورهه سرچشمه می گیرد که به رودخانه برغان منتهی می شود. خانه های روستا ساختاری قدیمی دارند که با خشت درست شده اند و هم اکنون تعداد زیادی از منازل متروکه شده یا به علت عظیمت مردم به زندگی شهری فراموش شده اند.

    خانه ها به صورت دو طبقه هستند که در زیر ساختمان ها طویله قرارد اشته که در زمستان از گرمایی که دام ها ایجاد می کردند برای خانه استفاده می کردند. نمونه ای از این خانه های در بزرگ محله می باشد که متعلق به حاجی حاتم بزرگمهر است و به علت اینکه ایشان ۴ زن داشته خانه بزرگی برای آنها مهیا کرده است.

    زمان مناسب بازدید روستای برغان البرز

    بافت این روستا قدیمی و دارای باغ های بسیاری است که در تمام فصول سال به ویژه بهار و تابستان می تواند پذیرای شما و خانواده تان باشد. با شروع فصل پاییز در برغان همه جا رنگ دیگری به خود می گیرد. برگ درختان از جمله درختهای تبریزی زودتر از همه زرد می شود و کم کم برگ ریزان پاییز آغاز می گردد. در این فصل از سال روستای برغان از فراز کوه ها و از مناطق مشرف به روستا بسیار دیدنی است و مناظر بسیار چشم نوازی دیده می شود؛ در اواخر ابان ماه تقریبا دیگر برگی بر روی درختان دیده نمی شود.

    پیشنهاد ویژه روستای برغان البرز

    در سفر به برغان خرید آلوی برغان را فراموش نکنید، هر چند می توانید گردو عسل، توت، گوجه برغان و لبنیات هم خریداری کنید. از هنرهای دستی ساکنان این روستا می توان به الک سازی اشاره کرد.

    سایر اطلاعات روستای برغان البرز

    انواع درختان: چناردار، جوز دار، توته دار، تبریزی دار، کبوته، وندار- درختی است که انعطاف زیادی دارد فامیلی های معروف برغان: کیا- بزرگمهر- مهرور - ایزدی- ویسیه - یزدانی
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    برای ورود به روستای برغان از کرج دو جاده وجود دارد یکی جاده کردان _ برغان است که پس از گذشتن از پل اتوبان تهران _ قزوین و عبور از شهرک کردان وارد دهانه ی دره ای سر سبز می شوید که در حاشیه رودخانه ای سیلابی ادامه می یابد. در طی این مسیر پس از پشت سر گذاشتن چندین روستا در مسیر وارد اخرین روستا در جاده جاده می شوید که برغان نام دارد. جاده دیگری که برای ورود به برغان از کرج قرار دارد جاده باغستان _ اتشگاه است که در آن پس از گذشتن از باغستان کرج وارد جاده اتشگاه شده سپس وارد جاده برغان می شوید. این مسیر از داخل کوه می گذرد و جاده ای پر پیچ و خم و کوهستانی است .
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    روستا برغان طبيعت گردي تاريخي روستا برغان روستا طبيعت گردي روستا تاريخي برغان روستا روستا طبيعت گردي برغان تاريخي طبيعت گردي روستا طبيعت گردي برغان طبيعت گردي تاريخي تاريخي روستا تاريخي برغان تاريخي طبيعت گردي روستا برغان طبيعت گردي روستا برغان تاريخي روستا طبيعت گردي برغان روستا طبيعت گردي تاريخي روستا تاريخي برغان روستا تاريخي طبيعت گردي برغان روستا طبيعت گردي برغان روستا تاريخي برغان طبيعت گردي تاريخي برغان طبيعت گردي روستا برغان تاريخي روستا برغان تاريخي طبيعت گردي طبيعت گردي روستا برغان طبيعت گردي روستا تاريخي طبيعت گردي برغان روستا طبيعت گردي برغان تاريخي طبيعت گردي تاريخي روستا طبيعت گردي تاريخي برغان تاريخي روستا برغان تاريخي روستا طبيعت گردي تاريخي برغان روستا تاريخي برغان طبيعت گردي تاريخي طبيعت گردي روستا تاريخي طبيعت گردي برغان روستا برغان طبيعت گردي تاريخي روستا طبيعت گردي تاريخي برغان روستا تاريخي برغان طبيعت گردي روستا طبيعت گردي برغان تاريخي روستا طبيعت گردي تاريخي برغان روستا برغان تاريخي طبيعت گردي برغان روستا طبيعت گردي تاريخي برغان روستا تاريخي طبيعت گردي برغان طبيعت گردي تاريخي روستا برغان طبيعت گردي روستا تاريخي طبيعت گردي روستا برغان تاريخي طبيعت گردي برغان روستا تاريخي طبيعت گردي تاريخي روستا برغان طبيعت گردي تاريخي برغان روستا تاريخي روستا برغان طبيعت گردي تاريخي برغان روستا طبيعت گردي تاريخي طبيعت گردي روستا برغان تاريخي برغان طبيعت گردي روستا تاريخي طبيعت گردي برغان روستا