4
از1 نظر

روستای بیاض کرمان

    1905
    نمایش

    روستای بیاض در مرکز دشتی به همین نام در شمال استان کرمان و در فاصله 25 کیلومتری جنوب شهر انار قرار دارد و دارای بافت تاریخی و دیدنی های فراوانی است؛ روستایی که وجه تسمیه خود را از کشتزارهای سفید پنبه می‌گیرد. بناهای تاریخی، قنات ها و آسیاب های قدیمی، کاروانسرای عباسی، مسجد سبز پوشان و آب انبار دوقلو­ و قلعه بیاض از جمله جاذبه های دیدنی روستای بیاض انار هستند که می توانید از آنها دیدن کنید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای بیاض کرمان

    علاوه به کشتزارهای سفید پنبه، بناهای تاریخی، قنات‌ها و آسیاب‌های قدیمی، کاروانسرای عباسی، مسجد سبز پوشان و آب انبار دوقلو­ و قلعه بیاض از جمله جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند. تپه تاریخی قلعه دختر بیاض در 15 کیلومتری غرب روستا و در کوهستان معروف به دهانه بیاض قرار دارد. البته بیاض در قدیم دارای پنج رشته قنات نیز بوده که هنوز هم سه رشته از این قنات ها به نام خسرو آباد، ده بره و بن مور فعال هستند. هرچند این قنات‌ها فرسخ ها دورتر از روستا و در دل کوهستان غربی حفر شده اند اما هنوز هم در سال های پرباران، حجم زیادی از آب شیرین و گوارا را به دشت بیاض هدیه می کنند.

    تاریخچه روستای بیاض کرمان

    از سفال ها و شواهد موجود روی سطح این تپه ها متوجه می شویم که قدمت آن به دوره اشکانی (حدود 2000 سال قبل) می رسد. قدمت کاروانسرای شاه عباسی که به حدود 400 سال قبل برمی گردد.

    زمان مناسب بازدید روستای بیاض کرمان

    بهترین زمان سفر به روستای بیاض کرمان در فصول خنک سال مثل اوایل بهار و فصل پاییز است.

    ویژگی‌ها روستای بیاض کرمان

    کاروانسرای شاه عباسی، با زیر بنای 2500 متر در بافت جدید روستا و در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است. ورودی این بنا در جبهه شرقی و از سمت همین خیابان است که روزگاری به راه شاه عباسی معروف بود. اگر چه نیمی از این بنای متقارن در زمان احداث کاملا تکمیل نشد چرا که بر اساس گفته گذشتگان، با مرگ شاه عباس، معمار کار خود را نیمه تمام رها کرد، اما ساختار موجود بنا تا حدود زیادی سالم مانده و با همین وضع از قرون گذشته تا دهه های اخیرمورد استفاده بوده است و هنوز هم برخی از پیران و ریش سفیدان بیاضی از اتراق کاروان های اقصی نقاط کشور و کاروان های خارجی خصوصا روس ها و هندی ها در این کاروانسرا صحبت می کنند.

    سیمای عمومی روستای بیاض کرمان

    اگر از روبروی کاروانسرای شاه عباسی، خیابان یادگار را به طول یک کیلومتر به سمت شرق ادامه دهیم، پس از عبور از کنار باغ مزار شاه و کشتخوان های موقوفه بیاض به بافت تاریخی یا همان بیاض قدیم می رسیم. این دهکده تاریخی در وسعتی حدود 30 هکتار مجموعه ای است شامل همه عناصر یک روستای سنتی که با وجود متروکه شدن و بی مهری های سالهای اخیر مردم و مسئولان، هنوز هم زیبا و تداعی گر یک روستا در قرون گذشته است. قلعه، مسجد های کوچک روستایی، حسینیه و عزاخانه، آب انبار مدرسه علمیه (معروف به خانه آخوند) عمارت خان و دیگر خانه های ارباب و رعیتی، عناصر تشکیل دهنده این بافت روستایی است که درون یک شبکه معابر زیبا دسترسی و ارتباط به آنها تعریف شده که قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد.

    سایر اطلاعات روستای بیاض کرمان

    قلعه بیاض: شاخص ترین اثری است که در بدو ورود به بافت قدیم به چشم می خورد، این قلعه به عنوان استحکامات دفاعی روستا مورد استفاده بوده که در مواقع احساس خطر همه اهالی درون آن رفته و به واسطه بارو و شش برج آن به دفاع از خود می پرداختند. اکنون از این قلعه 5 برج باقی مانده است فضاهای داخل آن هم در دو طبقه بوده که آثاری از آنها به جا مانده است. تعدادی از پی ها و ستون های این قلعه هنوز سالم و پابرجاست اگرچه قدمت این بنا دقیقا مشخص نیست.

    مسجد سبز پوشان و آب انبار دوقلو: این دو یک مجموعه هستند که به نظر می رسد برای سرویس دادن به جاده عبوری در حومه بیاض ساخته شده اند چرا که جاده خاکی از جلوی این بنا می گذرد هنوز بین مسنین به جاده شاهی معروف است. نقل است که این مجموعه مسجد و آب انبار را دختری برای ادای نذر خود بنا کرده است. آب انبار آن متشکل از دو مخزن بزرگ و کوچک است و هر مخزن دارای بادگیری است. دو مخزن به یکدیگر متصل بوده و پاشیر آن به مخزن کوچکتر ختم و برداشت آب از مخزن کوچکتر انجام می شده است. مسجد بر تراسی بالاتر و چسبیده به آب انبار بنا شده است این مسجد با وجود نماسازی جدیدی که چند سال قبل به آن الحاق شده فضای داخلی دلنشینی دارد که زیبایی آن در کمال سادگی و بی پیرایگی است و وجود یک منبر خشتی و محرابی کوچک بر زیبایی آن افزوده است.

    وسایل مورد نیاز روستای بیاض کرمان

    هنگام بازدید از این روستا، کفش مخصوص پیاده روی، دوربین عکاسی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم، کمک های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شمال استان کرمان، فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شهر انار بروید و از روستای بیاض کرمان دیدن کنید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.