0
از0 نظر

روستای سنج البرز

    1609
    نمایش

    روستاي سنج که در ارتفاع دو هزار و 800 متري از سطح دريا در منطقه اي کوهستاني قرار گرفته است، جزو توابع شهرستان ساوجبلاغ است. اين منطقه داراي مناظر طبيعي و جاذبه هاي گردشگري مختلفي است که از جمله آن مي توان به آبشار زيبا و دائمي آن اشاره داشت.سنج، به رغم فاصله اندکی (60 کیلومتر) که با تهران دارد، از معدود روستاهایی است که بافت سنتی و خانه‌های قدیمی آن با هویت بومی ـ تاریخی محفوظ مانده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای سنج البرز

    روستای سنج از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 58 دقیقه طول شرقی 36 درجه و 2 دقیقه عرض شمالی، در 25 کیلومتری شمال کرج قرار دارد. روستای سنج از سطح دریا2250 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است. رودخانه پرآب سرهه كه از كوه‌های شمالی سرچشمه می‌گیرد، در کنار این روستا جریان دارد.

    تاریخچه روستای سنج البرز

    آثار به جا مانده از گذشتگان به ویژه خانه‌های قدیمی روستای سنج و بافت سنتی موجود آن و مصالح به كار رفته در ساخت آن‌ها، نشانگر تاریخ طولانی روستاست، تاریخ احداث برخی از خانه‌ها به دوره صفویه و قاجاریه می‌رسد. ظاهراً این روستا در گذشته محل ییلاق حكام صفوی بوده است. مردم روستای سنج به زبان گیلکی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

    ویژگی‌ها روستای سنج البرز

    براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای سنج 186 نفر جمعیت داشته که در سال 1385 به 650 نفر افزایش یافته است. روستای ییلاقی سنج، جمعیت متغیری دارد، به طوری كه جمعیت آن در تابستان‌ها افزایش و در زمستان‌ها كاهش می‌یابد.

    سیمای عمومی روستای سنج البرز

    روستای سنج در یک ناحیه كوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمركزی دارد. خانه‌های روستاییان غالباً در یك طبقه با سقف‌های مسطح در شیب دامنه کوه ساخته شده‌اند و فاقد حصار یا حیاط می‌باشند. این خانه‌ها به دلیل شیب تند از طریق پله‌های سنگی با یکدیگر مرتبط می‌شوند. عمده مصالح به کار رفته در خانه‌های قدیمی شامل لاشه سنگ، گل و چوب است. ارسی‌های مشبك چوبی با شیشه‌های رنگی زیبا هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها باقی مانده است‌. در ساخت خانه‌‌های جدید كه تعداد آن‌ها بسیار اندك می‌باشد، از مصالح آجر، سیمان، آهن و در و پنجره‌های فلزی استفاده شده است.

    روستای سنج به دلیل استقرار در منطقه‌ای کوهستانی و مجاورت با رودخانه دائمی و پر آب سرهه که از کوه‌های شمال روستا سرچشمه می‌گیرد، مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای زیبایی دارد. باغات و درختان قدیمی و مناظر کوه‌های اطراف و پوشش گیاهی سرسبز آن، از جاذبه‌های ارزشمند طبیعی روستای سنج است. مصالح به كار رفته در خانه‌های سنتی غالباً چوب است و سقف‌های چوبی قدیمی، ارسی‌های مشبك چوبی با شیشه‌های رنگی هنوز در بسیاری از واحد‌های مسكونی باقی مانده است. به طوری كه برروی بسیاری از سازه‌های منبت كاری شده و مشبك، تاریخ ساخت و نیز نام سازنده آن حكاكی شده است. ساختار سنتی روستا و خانه‌های قدیمی و نوع مصالح آن‌ها بسیار جالب توجه است. صنایع دستی و سوغات روستای سنج شامل انواع جوراب، كلاه، دستكش و شال گردن پشمی و میوه‌جات تر و خشک است.

    زمان مناسب بازدید روستای سنج البرز

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    پیشنهاد ویژه روستای سنج البرز

    از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا می‌توان به آبشار آب باز، ولرده، سرچشمه رودخانه سرهه، دره گل چال و جنگل هزاربند اشاره کرد که به ویژه در بهار و تابستان کوهنوردان و دوستداران طبیعت را به سوی خود جلب می‌کنند به شما پیشنهاد میکنیم از این نقاط هم بازدید کنید.

    سایر اطلاعات روستای سنج البرز

    يكي از جاذبه هاي اين روستا غير از طبيعت بسيار زيبا بافت قديمي روستا و خانه هاي كاه‌گلي و سنگيه كه امروزه كمتر ممكنه در اطراف شهرهاي بزرگ مثل تهران و كرج و... ديده شود. وجود چشمه های مختلف، چنار قدیمی چند صد ساله، رود خانه پر آب و خانه های قدیمی در این منطقه بر جذابیت گردشگری روستای سنج افزوده است.

    نکات مثبت روستای سنج البرز

    سنج، به رغم فاصله اندکی (60 کیلومتر) که با تهران دارد، از معدود روستاهایی است که بافت سنتی و خانه‌های قدیمی آن با هویت بومی ـ تاریخی محفوظ مانده است.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    روستای سنج از طریق اتوبان کرج ـ قزوین بالاتر از پل کردان بعد از شهر کوهسار قابل دسترسی است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.