0
از0 نظر

روستای فیلبند

    3746
    نمایش

    فیلبند از جاهای دیدنی بابل و از توابع این شهرستان در مازندران است. اهالی به این روستا فلبن می‌گویند؛ فِل یا فِل‌آمدن به معنی خسته شدن و بَن بمعنی بند یعنی جایی که خستگی تمام می‌شود. این روستا در دهستان خوشرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸ نفر (۴خانوار)؛ و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، کمتر از ۳ خانوار بوده‌است. فیل‌بند به دلیل سوز و سرما و بارش برف شدید، در طی مدت زمستان از سکنه خالی است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای فیلبند

    روستای فیلبند واقع در شرق رودخانه هراز با ارتفاع ۲۳۱۶ متر از سطح دریا در فاصله ۸۱ کیلومتری شهرستان بابل و ۱۸۴ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. نام این ییلاق در اصل فلبند است. فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. علت این نام گذاری به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه های تندی است که عبور از آن را دشوار می کرد.

    زمان مناسب بازدید روستای فیلبند

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    ویژگی‌ها روستای فیلبند

    روستای فیلبند از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال ختم می‌شود. درفصل بهار و پاییز، در یک نیم روز ممکن است همه پدیده های جوی از قبیل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنید. تنوع هوا، زیبایی های طبیعت، مناظر و چشم اندازهای اعجاب انگیز را فقط در فیلبند می توان مشاهد کرد.

    سیمای عمومی روستای فیلبند

    فیلبند در واقع یک پنت هاوس تماشایی است که همچون برج دیده بانی مناطق وسیعی را زیر دید خود دارد. خانه های روستا اغلب توسط چوب های قطور و شیروانی های رنگارنگ مسقف شده اند. سقف شماری از خانه ها نیز با سفال پوشیده شده است.

    وسایل مورد نیاز روستای فیلبند

     مواردی همچون: کفش مناسب طبیعت گردی، یک دست لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه و پاوربانک به همراه داشته باشید.

    امکانات ویژه روستای فیلبند

    فیلبند دو تکیه دارد که درون تکیه مسافرخانه ای هم ساخته شده که می تواند محل استراحت گردشگران در بهار و تابستان باشد.

    سایر اطلاعات روستای فیلبند

    گویش محلی فیلبند، از نظر حوزه زبانی، متعلق به شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی نو و زیرگروه گویش‌های کرانه دریای خزر است. یکی از مشخصه‌های اصلی ساخت‌آوایی آن نبود صامت /ž/ و وجود مصوّتِ /Ə/ به جای /e/است، که مانند یک واجگونه بعد از همزه و در واژه‌های عربی به کار می‌رود. در این گویش، گذشته نقلی و بعید متعدی و لازم با فعل کمکی «دار-/داشت-» ساخته می‌شود. مثلاً: بخردارمه ba-xƏrd-dār-mƏ (خورده‌ام)، و بخرداشتمه ba-xƏrd-dāšt-Ə-mƏ (خورده بودم).

    نکات مثبت روستای فیلبند

    در تابستان‌ها این روستا دارای هوای بسیار مطلوبی است که پذیرای مسافرانی بسیار و همچنین کوهنوردان است. فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو می باشد که راه دسترسی ماشین رو به آن وجود دارد. فیلبند از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. گفته می شود که وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمش تاثیر بسزایی گذاشته است.

    نکات منفی روستای فیلبند

    این روستا به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا زمستان‌هایی سخت و با بارش برف سنگین همراه است و شاید یکی از دلایل نام گذاری این روستا هم همین باشد.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    تنها مسیری که می‌تواند به فیلبند ختم شود، مسیر فرعی چلاو در جاده هراز است از روستای ییلاقی سنگچال هم می گذرد . البته مسیر های مالرو و خاکی نیز در بندپی شرقی برای رسیدن به این روستا وجود دارد که برای عبور از آن باید خودرو شاسی بلند داشته باشید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.