2.8
از17 نظر

روستای قلعه قافه

    5253
    نمایش

    قلعه قافه یکی از روستاهای کوهستانی با بافت سنتی و متراکم است. بافت سنتی و پیچیده آن به لحاظ میراث فرهنگی یکی از بافت‌های روستایی ممتاز در استان گلستان است که قدمتی چند صدساله دارد. انواع گونه های جنگلی مانند راش ، توسکا ، بلوط ، و نرمدار به صورت پراکنده در این روستا رشد و نمو می نمایند. در اراضی کشاورزی پیرامون روستا محصولاتی زراعی چون گندم ، جو ، سیب زمینی ، یونجه ، و گوجه فرهنگی و درختان چون زرد آلو ، گردو ، آلو و مرکبات کاشته می شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای قلعه قافه

    روستای قلعه قافه مینو دشت از توابع بخش مركزی شهرستان مینودشت در استان گلستان است كه در ۱۳۵ كیلومتری گرگان قرار دارد.

    زمان مناسب بازدید روستای قلعه قافه

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    تاریخچه روستای قلعه قافه

    مردم روستا خود را از بازماندگان لشكریان حسن صباح می‌دانند.

    روسـتاییان اسـم روسـتا را قـلعه قـاف مـی‌دانند كـه بـه قـلعه قافه (به معنی لانه سیمرغ) تبدیل شده اسـت؛ گـفته مـی‌شود کـه عـلت ایـن نـامـگذاری نـاشی از مرتفع بـودن مـوقعیت اسـتقرار روسـتا است.

    ویژگی‌ها روستای قلعه قافه

    ارتفاع روستای قلعه قافه از سطح دریا 1340 متر است و تحت تأثیر اقلیم كوهستانی دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است.

    میانگین دمای سالانه در روستا 1/18 درجه سانتی‌گراد و میانگین بارندگی سالانه آن 484 میلی‌متر گزارش شده است.

    معماری سنتی و قدیمی روستا، از جمله جاذبه‌های تاریخی روستا محسوب می‌شود.

    سیمای عمومی روستای قلعه قافه

    روستای كوهستانی قلعه قافه با بافت مسكونی متراکم در شیب نسبتاً تندی استقرار یافته است؛ از همین رو، نمای ظاهری روستا پلكانی با كوچه‌های پیچ در پیچ و كم عرض می‌باشد. رودخانه زیبای چلی چای از وسط روستا می‌گذرد و آن را به دو بخش قلعه قافه بالا و قلعه قافه پایین تقسیم می‌كند. هر كدام از این دو بخش‌ نیز، به چندین محله تقسیم شده است.

    هسته اولیه روستا در محله قدیمی قلعه قافه پایین شكل گرفته است. همرنگی منظره ساختمان‌های روستا با طبیعت، نشانه در آمیختگی فضای روستا با محیط اطراف است. خـانه‌های روسـتا مـعمولاً در دو طـبقه و بـا سقف ‌شیروانی و دیوارهای گلی ساخته شده‌اند؛ طـبقات پـایین مـحل نـگهداری دام و انـباری و طبقه دوم سكونتگاه خانوار روستایی است.

    بسیاری از خـانه‌ها فــاقد حــیاط هــستند و درِ ورودی آن‌هـا به كوچه باز مـی‌شود. مصالح به‌كاررفته در بناهای قدیمی غالباً از گل، کاهگل، چوب، خشت و سنگ است و در ساخت خانه‌های جدید از مصالح سیمان، گچ، آجر، تیرآهن و مانند این‌ها استفاده شده است.

    چشمه‌های متعدد گلو (گل و آب)، بیرام (تأمین‌كننده آب شرب قلعه قافه بالا) و چشمه‌های نهر آب، بی‌بی زهرا و لش آب (تأمین كننده آب شرب قلعه قافه پایین) و چشمه برات‌ علی‌شاه، در داخل روستا قرار دارد.

    پوشاك مردم روستا همانند دیگر نقاط روستایی استان گلستان است. گاهی سالمندان روستا از لباس‌های محلی استفاده می‌كنند. لباس‌های محلی زنان روستا در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع با انواع زیور آلات و پولك های رنگی تزیین شده‌اند.

    امکانات ویژه روستای قلعه قافه

    این جاذبه دارای امکاناتی همچون: آب ،برق،تلفن و زايرسرا و ..است.

    سایر اطلاعات روستای قلعه قافه

    مردم روستای قلعه قافه به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای قلعه قافه 2196 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385 به 1446 نفر افزایش یافته است.

    درآمد اكثر مردم روستای قلعه قافه از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‌شود. تعدادی از مردم در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند. زمـین‌های زراعی روستا به صورت دیم كشت می‌شوند و محصولات عمده آن گندم، جو و یونجه است. پرورش گوسفند، بز و گاو در روستا رواج دارد و محصولات دامی آن شامل گوشت، پشم و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، پنیر، كره و روغن حیوانی است.

    مردم روستا در اعیاد ملی و مذهبی به جشن و سرور و در وفات ائمه به عزاداری می‌پردازند. علم گردانی از مراسم ویژه ماه محرم در روستای قلعه قافه است. در آستانه تحویل سال نو مردم روستا با آیین خاص به پیشواز عید باستانی نوروز می‌روند.

    از دیگر مراسم روستا می‌توان به برگزاری مراسم چهارشنبه‌ سوری، سیزده‌ بدر و شب یلدا اشاره کرد. كشتی محلی از بازی‌های بومی روستاست. موسیقی و آوازهای محلی در مراسم عروسی و جشن‌های روستا رواج دارد.

    غذاهای محلی روستا مشتمل بر انواع غذاهای گوشتی مانند آبگوشت، كباب، انواع خورشت و آش است. انواع مواد لبنی شیر، ماست، پنیر و كره از غذاهای مکمل روستاییان است.

    نکات مثبت روستای قلعه قافه

    شرایط مساعد اقـلیمی مـوجب رونق باغداری شده و میوه‌های زردآلو، گردو، سیب، آلو و غیره در آن به عمل می‌آید. كوه‌های ماران، آرام ذوالفقار، اینجه سو، گاورلی و نرمدار مانند حصاری روستای قلعه قافه را در برگرفته‌اند؛ این ارتفاعات زیبا، از جنگل‌های درختان سوزنی برگ و پهن برگ و انواع گونه‌های جنگلی مانند راش، بلوط و توسكا و همچنین مراتع غنی با انواع گل‌ها و گیاهان پوشیده شده‌اند و چشم‌انداز ارتفاعات، حاشیه رودخانه و چشمه‌ها، فضای دل‌انگیزی برای اقامت و جذب گردشگران پدید ‌آورده‌اند.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    این روستا از طریق شهر مینودشت قابل دسترسی است و جاده‌ای زیبا و جذاب دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.