2.7
از16 نظر

روستای نراب

    5401
    نمایش

    روستا نراب جاذبه‌ای طبیعی در فاصله شصت کیلومتری به طرف شرق شهرستان آزاد شهر استان گلستان واقع شده است. مردم آن به زبان ترکی صحبت می‌کنند و از چند طایفه تشکیل شده‌اند. یکی از آن‌ها طایفه حیدرپرزی است که از سبزوار به این روستا آمده‌اند. وعده‌ای از سادات حسینی نیز در این روستا زندگی می‌کنند. در روستا نراب، اغلب به کشاورزی و دامداری مشغول بوده و محصولاتی چون گندم، جو، عدس، لوبیا، سیب زمینی و انواع محصوالات دامی را تهیه می‌کنند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای نراب

    این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۷۲ نفر (۴۴۰خانوار) بوده‌است.

    روستای نراب را از طرف شمال کوه بقوتو با فاصلهٔ دو کیلومتری ـ شرق کوه کومه با فاصلهٔ یک کیلومتری ـ جنوب کوه زریوان با فاصلهٔ سه کیلومتری (ارتفاع ۲۵۵۰متر) و مغرب کوه قایه داشی با فاصلهٔ دویست متری احاطه کرده‌است.

    تاریخچه روستای نراب

    بزرگان و بومیان محل معتقدند که در گذشته به دلیل حضور در کنار آب، این روستا را نهرآب می‌نامیدند. ولی به مرور زمان به نرآب تغییر نام یافته‌است. در حال حاضر خود اهالی ترک زبان روستا می‌گویند (نرّرو) و به زبان فارسی نیز «نرّاب» گفته می‌شود.

    ویژگی‌ها روستای نراب

    روستای نراب در جای ناهمواری قرار دارد که نمای دور آن مانند روستاهای پله کانی است و در قسمت جنوبی آن نیز چشمهٔ آب وجود دارد که از دل کوه بیرون می‌آید که در تابستان بسیار سرد و در زمستان گرم است.

    ولی بدلیل اینکه مردم از آب آن برای کشاورزی استفاده می‌کنند لذا برای تأمین آب شرب اهالی روستا از جاهای دیگری لوله کشی شده‌است و از طرفی نیز به کنار این چشمهٔ زلال جاده کشیده نشده و از دید مهمانان و عبورکنندگان از این روستا پنهان مانده‌است.

    زمان مناسب بازدید روستای نراب

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    پیشنهاد ویژه روستای نراب

    اگر به نراب رفتيد بد نيست بدانيد که کشک اين روستا بسيار خوشمزه و معروف است و موقع برگشت مي توانيد مقداري از آن را به عنوان سوغات با خود ببريد.

    امکانات ویژه روستای نراب

    روستاهای کاشیدار وامنان سیب چال و گلستان در همسایگی روستای نراب قرار دارند.

    وسایل مورد نیاز روستای نراب

    جاده این مسیر نیز آسفالت است ولی باتوجه به برف گیر بودن منطقه در زمستان نیاز به تجهیزات ایمنی دارد.

    سایر اطلاعات روستای نراب

    مردم این روستا به زبان ترکی صحبت می‌کنند و از چندین طایفه تشکیل شده‌اند یکی از آنها طایفهٔ حیدرپرزی می‌باشد که از جغتای سبزوار به این روستا آمده‌اند و عده‌ای از سادات حسینی نیز در این روستا زندگی می‌کنند که بنا به گفتهٔ بزرگان آنها نیز از روستای کشانک بجنورد به این محل آمده‌اند.

    در این روستا مردم به کشاورزی و دامداری مشغول می‌باشند محصولات آنها نیز گندم جو عدس لوبیا سیب زمینی و از محصوالات دامی نیز کشک این روستا بسیار معروف است. نزديک ترين کوه به نراب کوه قايه داشتي است که در 200 متري روستا واقع شده است. به غير از اين کوه و کوه بوقوتو، کوه هاي کومه و زريوان نيز در اطراف نراب هستند.

    نکات منفی روستای نراب

    در روستای نراب جوانان زیادی بیکار هستند لذا نیاز به صنایع تبدیلی زود بازده دارد که بتوانند از این طریق امرار معاش نماید و همچنين نياز مبرم به سالن ورزشي ومراكزفرهنگي از قبيل كانون وكتابخانه دارند .
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    روستای نراب در حدود شصت کیلومتری شرق شهرستان آزاد شهر استان گلستان واقع شده‌است. از آزاد شهر که به سمت شاهرود حرکت می‌کنید نرسیده به پاسگاه نیروی انتظامی تیل آباد جاده‌ای به سمت چپ منشعب می‌شود که این مسیر را ادامه دهید بعد از طی پانزده کیلومتر به امام زاده ابو القاسم (س) که در کنار روستای کاشیدار آرامیده‌است می‌رسید و سپس به مسیر خود ادامه دهید پس از طی مسافت سه کیلومتر به روستای نراب می‌رسید. که در اینجا استان گلستان تمام شده و اگر به مسیر خود ادامه دهید وارد استان سمنان می‌شوید که می‌توانید از این مسیر به روستای‌های گلستان تلوبین نردین سوداغلان و شهرهای میامی شاهرود و گرمه و جاجرم بجنورد بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.