0
از0 نظر

روستای ولایت رود

    2462
    نمایش

    روستاي ولايت رود از توابع بخش آساراي شهرستان کرج در 75 کيلومتري شمال شرقي شهر کرج و 115 کيلومتري تهران قرار دارد. اين روستا از جنوب به کوه لارک و از جنوب شرقي به کوه‌هاي ديزين محدود مي‌شود. روستای ولایت رود از ییلاقات خوش آب و هوا و زیبایی است که از دورۀ قاجاری مورد توجه بوده است و سابقۀ تاریخی طولانی دارد. درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیت‌های دامداری، باغداری و تولید عسل تأمین می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای ولایت رود

    روستای ولایت رود در میان کوهستان البرز واقع شده است و آب و هوایی پاک، چشم‌ اندازهای زیبا و طبیعت دست ‌نخورده‌ای دارد. چشمه‌های پر آب، دشت‌های سرسبز و پهناور و درۀ خوش آب و هوا و زیبای ولایت رود، جذابیت ویژه‌ای به این روستا بخشیده است.

    سرچشمه‌های اصلی رودخانۀ کرج از اطراف این روستا جریان می‌یابند و موجبات سرسبزی و طراوت چشمگیر فضاهای پیرامونی را فراهم می‌آورند. باغات سرسبز و انبوه میوه و پوشش گیاهی غنی و اراضی حاصلخیز جذابیت‌های این روستا را دو چندان کرده‌اند. انواع جانورانی مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بزکوهی، گراز، خرس، کبک و قرقاول در اطراف این روستا زندگی می‌کنند.

    تاریخچه روستای ولایت رود

    روستای ولایت رود از ییلاقات خوش آب و هوا و زیبایی است که از دورۀ قاجاری مورد توجه بوده است و سابقۀ تاریخی طولانی دارد.

    ویژگی‌ها روستای ولایت رود

    ارتفاع روستای ولایت رود البرز از سطح دریا در حدود 2460 متر است و اقلیمی سرد و کوهستانی دارد. رودخانۀ خروشان ولایت رود در جنوب روستا جریان دارد. بر اساس نتایج سرشماری سال 1375 روستای ولایت رود دارای 1173 نفر جمعیت بوده است که در سال 1385 به 1000 نفر کاهش یافته است. درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیت‌های دامداری، باغداری و تولید عسل تأمین می‌شود. سیب، گیلاس، گلابی، آلبالو و گردو و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و کشک از محصولات باغی و دامی این روستاست.

    سیمای عمومی روستای ولایت رود

    ولایت رود از روستاهای میانکوهی منطقه کرج محسوب می‌شود و بافت مسکونی متراکمی دارد. جمعیت این روستا در فصل زمستان کاهش می‌یابد ولی با آمدن بهار و اعتدال هوا، افزایش می‌یابد. خانه‌های روستاییان اغلب دریک طبقه، با دیوارهای ضخیم و سقف‌های مسطح و یا شیروانی ساخته شده‌اند.

    زمان مناسب بازدید روستای ولایت رود

    آب و هوای این روستا در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

    پیشنهاد ویژه روستای ولایت رود

    مهم‌ترین سوغات این روستا انواع میوه، خشکبار و فرآورده‌های لبنی است. از مهم‌ترین غذاهای رایج روستا می‌توان به انواع کباب، آش‌ها و غذاهای محلی اشاره کرد که با سبزی‌های کوهی و محصولات داخل روستا طبخ می‌شوند.

    شرایط استفاده روستای ولایت رود

    روستای ولایت رود از طریق جاده کوهستانی و زیبای کرج ـ چالوس قابل دسترسی است.

    سایر اطلاعات روستای ولایت رود

    پیست بین‌المللی دیزین یکی از جاذبه‌های مهم روستای ولایت رود است. این پیست در60 کیلومتری تهران قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 3800 متر است. پیست دیزین دارای 23 بالابر در مسیر اسکی، سه تله کابین، هفت تله اسکی و بالابرهای دوچرخه است. این پیست از امکانات تفریحی و آموزشی متنوعی مانند زمین‌های تنیس، والیبال، زمین بازی کودکان و پیست اسکی روی چمن برخوردار است. پیست دیزین برای کوهنوردی و سوارکاری نیز مناسب است و دارای اقامتگاه‌های ممتاز و رستوران‌های زیبا و مجهز می‌باشد.

    نکات منفی روستای ولایت رود

    آثار بهره برداری غیر منطبق با توان اکولوژیک در باقی ماندن تک درخت ارس بر روی یال شرقی مشرف به روستا نمایان است و از ناپایداری و ناتوانی در احیا و بازسازی رویشگاه خود در عین بی زبانی می گوید . روستایی که می توانست با فعالیت معدنی ذغالسنگ و فعالیت اکوتوریستی و توریسم ورزشی شرائط بهتر از این پیدا کند و منابع منطقه ، منافع بیشتری را برای بهبود جریان زندگی آنها در پی داشته باشد .
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.