0
از0 نظر

روستای پالنگان کامیاران

    264
    نمایش

    روستای پالنگان در شهرستان كامیاران یکی از جاذبه های دیدنی و بی نظیر استان کردستان است که بازدید از آن تلفیقی از تاریخ گردی و قدم زدن در دل طبیعت را برایتان به ارمغان می آورد. آنچه که سیمای پلکانی پلنگان را دلنواز و زیباتر كرده، رودی است خروشان به نام تنگی ور كه روستا را دو نیم كرده و از حدود ۲۰ چشمه در كوه های اطراف شكل گرفته است. چشمه‌ها و رودخانه‌های مختلف، آبشارهای زیبا، گیاهان دارویی و قلعه پالنگان از جاذبه‌های روستای پالنگان هستند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    وسایل مورد نیاز روستای پالنگان کامیاران

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت گردی، لباس اضافه، زیرانداز، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    ویژگی‌ها روستای پالنگان کامیاران

    پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در ۴۷ کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگیور قرار دارد روستا در دامنه کوه و در ۲ طرف دره قرار گرفته و خانه‌های آن با سنگ و عموما به حالت پلکانی ساخته شده و پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا است. پالنگان علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.

    رودخانه خروشان تنگیور که از میان آبادی می‌گذرد آن را به دو قسمت تقسیم کرده است و خانه های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده است. روستای پالنگان افزون بر ۲۰ چشمه جوشان در دره تنگیور دارد که آب زلال و خنک خود را به رودخانه تنگیور می‌ریزند و آبشارهای حاصل از ریزش آب این چشمه‌ها بسیار دیدنی است. رودخانه تنگیور که از میان آبادی می‌گذرد، بخش اعظم آب خود را از این چشمه‌ها که در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی آبادی قرار دارند تأمین می‌کند و از همین رو آب رودخانه بسیار گوارا و خوش طعم است.

    رودخانه تنگیور بعد از گذر از آبادی در حدود ۱۲۰ متری غرب پالنگان به رودخانه پرآب سیروان می پیوندد. به واسطه خصوصیات آب رودخانه تنگیور و این چشمه‌ها، بزرگ‌ترین مجتمع‌های پرورش ماهی در کنار این روستا ساخته شده است که بیشتر گردشگران به علت تازگی و نوع ماهی‌ها و همچنین قیمت مناسب آن برای غذا و همچنین دستاورد سفر به پالنگان، اقدام به طبخ ماهی در محل می‌کنند و اهالی این روستا بخشی از مایحتاج خود را از این رودخانه تأمین می‌کنند.

    زمان مناسب بازدید روستای پالنگان کامیاران

    روستای پالنگان بسیار سرسبز و دارای آب و هوای بسیار مطلوب و دل انگیز در فصل‌های بهار، پائیز و زمستان است و از این لحاظ از دیدنی‌ترین نقاط استان کردستان به شمار می رود.

    پیشنهاد ویژه روستای پالنگان کامیاران

    مراسم مذهبی، عروسی، شب یلدا و خوش‌آمد گویی به نوروز در دوم اسفند نیز از مراسمی است که گردشگران بومی را به خود جذب می کند.

    امکانات ویژه روستای پالنگان کامیاران

    با این که پالنگان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از این روستا وجود دارد. فعالیت یک واحد شیلات در کنار روستا نیز باعث شده تا بهترین خوراکی پذیرایی از گردشگران طبخ انواع ماهی باشد.

    مشخصات روستای پالنگان کامیاران

    پال در زبان کردی به معنی تکیه گاه است. از آن جایی که در گذشته پلنگ در این منطقه زندگی می‌کرده، روستا هم به اسم پلنگ شباهت دارد. گياهان دارویی مختلفی مثل گل گاوزبان، خاکشير، گل ختمی، گل بابونه و کاسنی در این منطقه وجود دارد.

    تاریخچه روستای پالنگان کامیاران

    قدمت این روستا باتوجه به نشانه‌هایی که وجود دارد به دوران اسلامی و زمان سامانیان می‌رسد.

    سیمای عمومی روستای پالنگان کامیاران

    این روستا نمای پلکانی دارد و می‌توانید چشمه‌های مختلف، آبشاری زیبا، گونه‌های مختلف گیاهی و ده‌ها جاذبه دیگر را ببینید و لذت ببرید.

    سایر اطلاعات روستای پالنگان کامیاران

    پالنگان یكی از پرجمعیت ترین روستاهای حال و قدیم در استان كردستان به شمار می رود كه در ۴۵ كیلومتری كامیاران و در كنار رودخانه‌ی سیروان قرار دارد. این روستا را می توان برگ سوخته و فراموش شده ‌ای از تاریخ مناطق كردنشین نامید كه به دلیل ظلم پادشاهان و كم لطفی مورخان و نیز نبود تاریخ نگاری به شیوه علمی، مطالب متنوعی در مورد آن یافت نمی‌ شود ولی كهن ‌ترین و معتبرترین اشاره در مورد پلنگان را می ‌توان در شرف نامه اثر امیر شرف خان بدلیسی كه در سال ۱۰۰۵ نگاشته شده، یافت كه پلنگان را جزء حكومت و تحت سیطره حكام كلهر معرفی می كند.

    به دلیل وجود چشمه های جوشان و رودخانه همیشه خروشان از چند سال قبل مركز پرورش و عرضه ماهیان سردآبی در پایین این روستا احداث شده و امروز نه تنها پالنگان به دلیل ظرفیت های خاص گردشگری، بلكه در بخش پرورش ماهیان سردابی نیز به یكی از مناطق ویژه در كردستان تبدیل شده و به همین دلیل نیز مكانی برای گردشگری و گذراندن اوقاتی خوش برای مردم این استان به شمار می رود. در فصل بهار قدم به قدم استان كردستان دارای جذابیت های طبیعی است و باتوجه به شرایط اب و هوایی منطقه استان كردستان در فصول گرم سال نیز خنك و دارای آب و هوای معتدل كوهستانی و در خور گردشگری است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۴۷ کیلومتری شمال غرب کامیاران، دره تنگی‌ور بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    پارکینگ/ جای پارک
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    شکم‌گردی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.