0
از0 نظر

زیارتگاه صالح پیغمبر

    1823
    نمایش

    زیارتگاه صالح پیغمبر، بر سر کوه بسیار بلند و با عظمتی که تقریباً ٢٨٠۶ متر ارتفاع دارد و از چهار طرف، دارای چند بیشه و منزلگاه می باشد، قرار دارد. هر ساله، زواران این مناطق، بیش تر در فصل پاییز و روز پنجشنبه، از هر محل و روستاهای اطراف، به طرف زیارت این کوه حرکت می کنند. محوطه صحن زیارتگاه که کوه بوده، توسط بانیان برش خوره و وسعت و مساحت آن افزوده شده است. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات زیارتگاه صالح پیغمبر

    زیارتگاه صالح پیغمبر در شمال رود گرگان بر بالاي تپه اي منفرد و طولي واقع شده است.

    تاریخچه زیارتگاه صالح پیغمبر

    حکایت شده ،  بابا صالح فرد ی مومن و دارای  معجزه و از خانواده  اهل بیت عصمت و طهارت بوده و در زمان  حکومت حجاج ابن یوسف ثقفی (لعنت الله علیه)  می زیسته  است .  به طوری که می گویند در آن زمان صاحب  یک شتر ( ناقه) و یک بچه شتر بوده است و هنگامی که سواران حجاج خبر دار می شوند که شخصی  از دوستاران اهل بیت و از یاران صحابه  پیغمبر در این  منطقه  می باشد  او را تحت تعقیب  قرار  میدهند.

    بابا صالح  که چیزی به غیر از  شتر  و بچه شترش  از متاع دنیوی نداشته است آنها را بر  داشته و راهی کوهستان میشود . صالح همه جا می پیماید تا پس از  چند شبانه روز به بیشه معروف به شتر آب در شمال کوه صالح پیغمبر امروزی  می رسد در این حال به او خبر می دهند که کفار در پی  دستگیری  شما هستند.

    ایشان بر خود  جایز نمی بیند  که در سر  این چشمه  یا بیشه  بیشتر توقف کند و از طرفی  کفاردر فاصله  چند کیلو متری او  بودند در این حال شتر و بچه اش  را بر می دارد و به طرف  کوهستان لای بید  حرکت می کند  ایشان دردامنه کوهی بزرگ به نام پیسه کوه ( کوه ناقه)  می رسد.

    در این حال شب  فرا می رسد  با نزدیک شدن سربازان یوسف ، صالح شتر و بچه اش را در این کوه  رها کرده و خود به تنهایی  فرار می کندون کفار به شتر و بچه شتر می رسند آنها را در سر پیسه کوه  می آورند و هر دو را سر می برند  و شتر را به طرف منطقه لای بید در سر کوه ( در طرف شرقی کوه )  و ناقه اش را طرف غرب کوه ذبح می کنند که آثار خون شتر و ناقه اش در حال حاضر پس از چند قرن به صورت خطی سياه وقرمزدر سر اين كوه مشاهده ميشود( از ديد عموم مردم لاي بيد سرخي وسياهي كه در نوك كوه پيسه كوه ديده مي شود نمادي از ريخته شدن خون شتر صالح است وگر نه انچه امروزبر سر اين كوه ديده مي  چيزي جز سرخي وسياهي بافت خاكي وسنگي ان نيست لازم به زكر است كه پيسه كوه يكي از قلل شرقي كوهستان صالح پيغمبر استكه به اسم هاي مسته كوه و ناقه نيز معروف است ) شخص صالح پیغمبر  خود به تنهایی  فرار می کند و بر سر کوه بابا صالح امروزی  می رسد و در تاریکی شب از ترس کفار که مبادا  اورا دستگیر کنند با خدا به راز و نیاز می پردازد و در این حال از خدا می خواهد که آسمان تاریک شود تا درتاریکی شب از دید دشمنان مخفی بماند.

    برای اعلام این در خواست از خدای خود  جمله يا هو بر زبانش جاری نمی شود و به اشتباه میگوید ياكوه  در  این حال به امر  خدا کوه دهان با ز می کند و صالح پیغمبر را در دل  خود  جای می دهد. گو یند  گوشه قبای بابا صالح  از نقطه ای که غایب  می شود بیرون می ماند و در این اثنا لشگریان حجاج  ملعون  بر سر کوه میرسند و آثار ی از بابا صالح نمی بینند  مگر  گوشه قبا ی  آن سید  بزر گ  را که  در شکاف  کوه باقی مانده است . ی

    ارا ن حجاج  نا امید و مایوس به طرف لشگر گاه بر می گردند و چیزی را که از صالح پیغمبر  مشاهده کرده بودند تعریف می کنند. این  خبر  کم کم  در سر  زبانها در  منطقه  گلپایگان  و لای بید  منتشر  می شود  و دوستاران  اهل بیت و و عصمت برای بر پا  کردن  گنبد و بار گاهی  در این کوه  که اکنون به نام  کوه صالح  پیغمبر  معروف است  در چند  قرن  پیش  اقدام  و زیارتگاهی را بر سر این کوه بنا می کنند.

    سیمای عمومی زیارتگاه صالح پیغمبر

    زیارتگاه صالح پیغمبر از چهار طرف دارای چند بیشه و منزلگاه می باشد.این بیشه ها دارای چند  درخت ، چاه آب، چند بنه سنگی برای نشستن زوار می باشد.

    زمان مناسب بازدید زیارتگاه صالح پیغمبر

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است.

    ویژگی‌ها زیارتگاه صالح پیغمبر

    محوطه صحن زیارتگاه که کوه بوده، توسط بانیان برش خوره و وسعت و مساحت آن افزوده شده است. این ساختمان، که گنبدی مخروطی شکل دارد، همچنان بر روی بقعه زیارتگاه قرار دارد. این گنبد، مخروطی شکل و دوازده ترک بوده و کاشی های فیروزه ای رنگ آن، ریخته شده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.