0
از0 نظر

زیارتگاه پیر ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

    1569
    نمایش

    زيارتگاه پير ستي پير يزد یا همان قلعه اسدان، در واقع دژ کهنی است که بخشي از آن زيارتگاه زرتشتيان است و در صحراي مريم آباد و انتهاي شمال شرقي شهر يزد خودنمایی می کند. هر ساله روز اشتاد باستاني در تاریخ 24 خردادماه، به عنوان زمان زيارت اين مکان تعيين شده و زرتشتيان در اين مکان گرد هم مي آيند و مراسم عبادت و نيايش پروردگار را به جاي مي آورند.این بنای تاریخی و ارزشمند در ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۵۷ به‌ عنوان اثر ملی کشور به ثبت رسید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات زیارتگاه پیر ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

    پير ستي پير در شمال مريم آباد يزد قرار گرفته و همه ماهه به روز اشتاد ايزد بخصوص در 24 خرداد ماه، زرتشتيان در اين زيارتگاه حضور مي يابند و پس از نيايش خداوند با سورگ ( نان روغني )، پشمك و چاي پذيرايي مي شوند.

    تاریخچه زیارتگاه پیر ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

    در مورد پيدايش پير ستي پير یا قلعه اسدان نقل مي كنند است كه ستي يا مه ستي دختر خود مهربانو نوه يزدگرد پادشاه ساساني را از ترس دشمناني كه به دنبال آن ها بودند به كي قباد موبد يزد سپرده و براي فرار از دشمن خود را در اين چاه مي اندازد و دشمنان براي بدست آوردن جسد او در چاه و اطراف آن مي گردند ولي جسد را پيدا نمي كنند.

    برخی معتقدند كه چون زرتشتيان هميشه به زيارت خراسان مي رفتند، به خصوص شاهان ساساني که بعد از تاجگذاري پياده از تيسفون به خراسان براي زيارت آتشكده آذربرزين مهر اقدام می کردند، ولي بعد از حمله اعراب و ويراني تمام مكان متبركه باز هم زرتشتيان به زيارت خراسان مي رفتند.

    در آن زمان يك نفر زرتشتي به قصد مشهد رفته و در آن جا چون آگاه شدند كه وي زرتشتي است و بر خلاف شرع مي دانستند كه نمي بايست به زيارت برود از اين رو حكم قتل او را براي صبح روز بعد صادر و شب او را به زندان انداختند.

    فرد زرتشتي در حاليكه شب تا صبح خيلي ناراحت و به درگاه خداوند دعا مي كرد تا اينكه چند دقيقه بخواب مي رود و در خواب چند نفر با لباس سفيد و سبز مي بيند كه بر سر او ايستادند و به او مي گويند ما تمامي با هم يكي هستيم دعايت مستجاب شد چشمت را باز كن و در اين مكان مقدس زيارتگاهي بساز. مرد چون چشم باز مي كند خود را بر سر جاهي مي بيند بلند شده و وحشت زده فكر مي كند . چون زرتشتيان در آن زمان اجازه هيچ نوع ساختماني نداشتند به يكي از مجتهدان بزرگ يزد مراجعه و سرگذشت خود را مي گويد. ايشان نيز از مجتهد مشهد در اين مورد سوال و چون حقيقت داشته به او اجازه بنای ساختمان را مي دهند و اين مكان را بر سر اين چاه بنا مي كند كه به ستي پير و قلعه هستندان مشهور مي شود.

    ویژگی‌ها زیارتگاه پیر ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ۳۳۵۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید زیارتگاه پیر ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    نکات مثبت زیارتگاه پیر ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

    ايرانيان بالاترين صفت را براي آفريدگار يكتا، خداوند جان و خرد قايل بودند و به خداوند خيلي عميق و روحاني مي انديشيدند و گفته هردوت را بيان مي دارد كه ايرانيان هيچ گونه تصوير يا تجسمي از خداوند يكتا نداشتند و نيايشگاه هاي به جا مانده از دوره ساسانيان به حدي ساده و روحاني نشان مي دهد كه فقط توجه به آفريدگار بوده است.

    سایر اطلاعات زیارتگاه پیر ستی پیر یزد (قلعه اسدان)

    اشتاد ايزد و خرداد ماه روز زيارتي ستي پير از ديرباز مرسوم بوده و زرتشتيان استقبال مناسبي از اين مراسم مي كنند. تهيه سورگ (نان روغني) نيز يكي ديگر از سنت هايي است كه در مكان ها و مراسم گوناگون شاهد آن هستيم.

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری یزد می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.