2
از3 نظر

عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    2446
    نمایش

    عمارت باقری به همراه باغ تاریخی باقری، نمونه یکی از زیباترین کاخ باغ های ایرانی است که در شهرستان رفسنجان قرار دارد. قدمت این باغ به اواخر دوره قاجار و سده چهاردهم هجری قمری بر می گردد و از خانه های قديمی با سبک معماری سنتی با آجرنماهای زيبا و سقف های پر نقش و نگار است. مساحت عمارت، حدود ۲۰ هزار متر مربع و زیربنایی نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع است و در دو طبقه ویلایی سه ایوانه ساخته شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری) در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع و با زیربنای حدود 2 هزار و 600 مترمربع در دو طبقه زیرزمین و همکف به صورت ویلایی سه ایوانی احداث شده است. تالارهای پاییزی و زمستانی در اضلاع غربی و شمالی بنا قرار گرفته اند و نسبت به تالار شاه نشین و حوضخانه کمی ساده تر اجرا شده اند. در زیر سقف ها و حاشیه راهروها و اتاق های این عمارت نقاشی های زیبایی با نقوش گل، گیاه ، میوه و حیوانات توسط دوتن از شاگردان کمال الملک ازرنگ طبیعی مزین شده است.

    شرایط استفاده عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    ممکن است جمعه ها امکان بازدید از عمارت وجود نداشته باشد.

    وسایل مورد نیاز عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص پیاده روی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    بهترین زمان بازدید از عمارت باقری رفسنجان، اوایل بهار و فصل پاییز است اما با توجه به سرپوشیده بودن بنا هر زمان از سال می‌توانید از آن بازدید کنید.

    تاریخچه عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    مجموعه تاریخی باقری شامل 2000 مترمربع بنا و زیر زمین، متعلق به ابتدای دوران پهلوی است. این مجموعه در ابتدا باغ بوده که توسط معماری آلمانی، طرح بنا تهیه شده است، معمار آلمانی بنای آن را جهت دو طبقه پیش بینی نموده بود که در انتها به صورت یک طبقه به اجرا درآمد. ِ در زمان ساخت بنای عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)، مجموعهی مذکور، محوطهی خارج از شهر رفسنجان قدیم به حساب می آمده است.

    ویژگی‌ها عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    مصالح ساخت بنای عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری) شامل یک الیه خشت و یک الیه آجر بود؛ جالب آنکه آجرهای این بنا، در کورهای که در محوطه باغ ساخته شده بود، تهیه شدند و گفته میشود به ازای هر هزار آجر 5 ریال پرداخت شد تا آجرها سابیده و مهیای بنا شوند.

    این بنا به طور تقریبی شامل 3 میلیون آجر است. دیوارهای مجموعه تاریخی باقری با ضخامت بیش از یک متر، جملگی باربر و با سقف های تماما گنبدی شکل پوشیده شده اند. روی سقف، تعدادی بادگیر و نورگیر با قابلیت هدایت باد به زیر زمین نیز طراحی شده و به اجرا درآمده است. بنای عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری) شامل 10 اطاق در ابعاد مختلف و منقش شده به نقاشی های اصیل ایرانی روی حواشی سقف و دیوارها است. نقاش این آثار، هنرمندی اهل اصفهان و از شاگردان کمال الملک بوده است. وی حتی بر بدنه دیوارها، به شکلی حیرت آور، نقش چوب و زهوار و... را اجرا کرده است، که شما را وادار به لمس دیوار می کند تا مجذوب هنر این نقاش شوید.

    استاد کار اصلی و مجری ساختمان، استاد حسن مهریزی نام داشت که هنر دست او در قطعه قطعه نازک کاری خانه رخ می نماید، ایشان اهل رفسنجان بودند و با بند کشی های برجسته نمای آجری سازه، نوآوری خود را به اثبات رساندند.

    سیمای عمومی عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    ساختمان مجموعه باقری به شکل مرکزگرا از ایوان ورودی و راهرو به سرسرایی فراخ منتهی و از آنجا به اطاق های بنا، توزیع می شوند. درب و پنجره ها، حتی پریز و کلیدهای برق تقریبا دست نخورده و یادآور سال هایی دور در قرن اخیر هستند. بی شک در وصف معماری داخلی و نقاشی فضای اطا قها می توان گفت که از سبک و سیاق ساده درب ها تا انتخاب تعمدی رنگها، همه وهمه حکایت از ویژه بودن معماری داخلی فضا دارند. اشیاء حفظ شده با ذائقه وارث این ملک، احمد باقری، مربوط به زمان ساخت بنا بوده و مشتمل بر مبلمان، دکوری ها و آویزهای سقفی است.

    سه اطاق تو در تو، منتهی به مهمان خانه که کامال دست نخوده باقی مانده است، مملو از نقاشی های دیواری با تنوع شگرف رنگ و مزین به مبلمان، میز، اشیاء زینتی، طرح ِ دیواری و نقش زیبایی از شومینه و بخاری دیواری است. در این فضا وجود اولین رادیوی وارد شده به شهر رفسنجان، جلوه گر ایامی است که به قول وارث، اهالی شهر شانه به شانه برای شنیدن مختصر آوایی از جعبه جادویی، ساعتها می نشستند. عجیب اینجاست که تک تک اجزاء و اشیاء این بنای تاریخی، حاوی گذشتهی دور و دراز، از تاریخ شهر رفسنجان بوده؛ دو قطعه فرش دستباف که فضای بازشوی میانی منزل را مزین میکنند، خریداری شده از مرحوم دیل مغانی میباشد که محمد باقری پیش از قتل ایشان در جادهی زرند، از وی خریداری و به یادگار باقی نهاده است.

    سایر اطلاعات عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری)

    عمارت باقری رفسنجان (باغ باقری) در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به خیابان امام خمینی، روبروی شیرینی فروشی حاج خلیفه بروید و از این عمارت بازدید کنید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.