2.5
از22 نظر

عمارت خورشید

    7735
    نمایش

    کاخ خورشيد یا عمارت خورشید، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند در استان خراسان رضوی است که از دوره افشاریان به یادگار مانده. این جاذبه، در سال ۱۱۵۱ هـ.ق، به دستور نادرشاه با هدف اقامت و خزانه براي جواهرات و غنايم درکلات و در ميان جوي هاي متعدد آب و فضایی سرسبز و دیدنی ساخته شد که امروزه مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت خورشید

    عمارت خورشید در وسط باغ بزرگی با جوی ‌ها و حوض ‌های متعدد قرار دارد که شامل یک بنا در سه طبقه‌ است. ارتفاع آن در گذشته، حدود ۲۵ متر بوده‌است اما در حال حاضر به علت خرابی طبقه سوم، ارتفاع آن بیش از ۲۰ متر نیست. طبقه اول آن ۸ ضلعی است که آن را روی چهار ردیف پلکان به شکل هرم بر پا کرده‌اند. ورودی‌های کاخ، در اضلاع هشتگانه قرار دارد که به سالن اصلی کاخ منتهی می شود.

    تاریخچه عمارت خورشید

    عمارت خورشید مربوط به سال‌های آغازین به قدرت رسیدن نادرشاه افشار می‌باشد. عملیات ساخت کاخ در تمام طول پادشاهی ادامه داشته و حتی تا آخرین سال‌های حیات نادرشاه یعنی سال ۱۱۶۰ هجری قمری در دست ساخت بوده زیرا کتیبه ثلث بسیار زیبای «سوره نباء» که در قسمت دور تا دور فضای گنبد نوشته شده به همین تاریخ اشاره دارد.

    زمان مناسب بازدید عمارت خورشید

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    ویژگی‌ها عمارت خورشید

    یکی از بزرگترین میراث نادر برای ما عمارت یا کاخ خورشید است که به دستور او و به دست معماران هندی (که به اسارت گرفته شده بودند) ساخته شده و با رسیدن خبر مرگ نادر نیمه تمام گذاشته شده است البته امروزه به همت اداره میراث فرهنگی منطقه ترمیم شده و به یکی از قطب های گردشکری منطقه تبدیل شده است.

    سیمای عمومی عمارت خورشید

    کاخ خورشید خراسان رضوی مجموعاً دارای ۱۲ اتاق است که داخل هر اتاق نیز تزئیناتی از نقاشی و گچ بری دیده می شود. تا چند دهه پیش در میان این تزئینات، تصاویری از شاهزادگان نادری نیز وجود داشت. نمای ساختمان با سنگ قهوه ا‌ی خوشرنگی تزیین شده که روی سنگ ‌ها، حجاری‌ هایی از نقش گل و میوه ‌های گرمسیری ایجاد شده است، این سنگ‌ ها ظاهراً به دستور نادر از آذربایجان و مراغه بدین محل حمل شده است.

    در وسط این بنای هشت ضلعی، برج استوانه ای مانند، در دو طبقه قرار دارد که محل اقامت شاه و خانواده اش بوده‌است. زیبایی این کاخ بیشتر در آرایش نمای خارجی کنگره دار ساختمان است که در آن معماری مغولی - هندی به چشم می خورد. داخل اتاق‌ها با نقاشی و گچبری تزئین شده‌اند. در وسط این بنا از سطح پشت بام برجی مدور با ترک‌های شبیه نیم ستون معروف به خیاری احداث شده‌است. زیرزمین تاریک قصر به محل خزانه‌ های نادر و احتمالاً زندان ‌هایی موقتی یا محل دفن اختصاص داشته است.

    سایر اطلاعات عمارت خورشید

    از نظام کاشت باغ به جز یک ردیف چنار کهنسال در باغچه غربی باغ و در کوچه غربی باغ که جزو عرصه باغ بوده، چیز دیگری بر جا نمانده است و همین ردیف درختان چنار کهن بعدها مبنای درختکاری‎های بقیه قسمت‎های باغ قرار گرفت و 220 عدد درخت چنار کاشته شد که اکنون باغ با این درختان شکل گرفته است. ارتفاع عمارت خورشید خراسان رضوی در گذشته، حدود 25 متر بوده است اما در حال حاضر به علت خرابی طبقه سوم ، ارتفاع آن بیش از 20 متر نیست. طبقه اول آن 8 ضلعی است که آن را روی چهار ردیف پلکان به شکل هرم بر پا کرده اند.
    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    پارکینگ/ جای پارک
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    عمارت خورشيد کلات مشهد عمارت خورشيد عمارت کلات عمارت مشهد خورشيد عمارت عمارت کلات خورشيد مشهد کلات عمارت کلات خورشيد کلات مشهد مشهد عمارت مشهد خورشيد مشهد کلات عمارت خورشيد کلات عمارت خورشيد مشهد عمارت کلات خورشيد عمارت کلات مشهد عمارت مشهد خورشيد عمارت مشهد کلات خورشيد عمارت کلات خورشيد عمارت مشهد خورشيد کلات مشهد خورشيد کلات عمارت خورشيد مشهد عمارت خورشيد مشهد کلات کلات عمارت خورشيد کلات عمارت مشهد کلات خورشيد عمارت کلات خورشيد مشهد کلات مشهد عمارت کلات مشهد خورشيد مشهد عمارت خورشيد مشهد عمارت کلات مشهد خورشيد عمارت مشهد خورشيد کلات مشهد کلات عمارت مشهد کلات خورشيد عمارت خورشيد کلات مشهد عمارت کلات مشهد خورشيد عمارت مشهد خورشيد کلات عمارت کلات خورشيد مشهد عمارت کلات مشهد خورشيد عمارت خورشيد مشهد کلات خورشيد عمارت کلات مشهد خورشيد عمارت مشهد کلات خورشيد کلات مشهد عمارت خورشيد کلات عمارت مشهد کلات عمارت خورشيد مشهد کلات خورشيد عمارت مشهد کلات مشهد عمارت خورشيد کلات مشهد خورشيد عمارت مشهد عمارت خورشيد کلات مشهد خورشيد عمارت کلات مشهد کلات عمارت خورشيد مشهد خورشيد کلات عمارت مشهد کلات خورشيد عمارت