0
از0 نظر

عمارت خیل خان

    2144
    نمایش

    خانه کیپور كه با نام عمارت خیل خان نيز شناخته مي شود، تنها يكي از چندين جاذبه تاريخي و ارزشمند استان سمنان به شمار مي رود که قدمت آن به دوران قاجاریه مربوط می شود. بناي اين خانه متعلق به «علی اکبر خان» نائب «ذوالفقار خان سنگسری» سردار مشهور ایرانی در دولت فتحعلی شاه و حاکم سمنان بوده است. همچنین، نام این جاذبه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت خیل خان

    عمارت خیل خان، از جاذب های تاریخی و تماشایی استان سمنان که بیش از هزار متر مربع مساحت دارد و شامل بخش هایی چون، دو بنا در دو طرف، اندرونی، بیرونی، مطبخ، اتاق های سه دری و پنج دری، شاه نشین، آب انبار و … است.

    در گذشته در قسمت اندرونی این خانه، ۴ باغچه در هر طرف طبق معماری های قدیم که به صورت چهار باغ ایرانی می گفتند قرار داشته که امروزه اثری آن نیست و بعد از مرمت برای سهولت در استفاده از این فضا در فصل زمستان، قسمت اندرونی را مسقف کردند. در وسط قسمت اندرونی شکلی از آبراهه وجود دارد که محلی برای عبور آبی بوده که از آب انبار کنار خانه جریان داشته است.

    تاریخچه عمارت خیل خان

    عمارت خیل خان از دوره قاجار به یادگار مانده و در سال 1215 هجری شمسی کار ساخت این بنا آغاز شده و به مرور ساخته می شود و در نهایت در سال 1265 به اتمام می رسد.

    این بنا در مالکیت فردی به نام ناصر کیپور از نوادگان صاحب اصلی این عمارت بوده اما در 1391 در توسط یکی از سرمایه داران مهدیشهرخریداری شده و مراحل مرمت و تبدیل آن به یک جاذبه گردشگری و اقامتی در حال اتمام است.

    سیمای عمومی عمارت خیل خان

    هنگام بازدید از این جاذبه، شاهد درخت توتی خواهید بود که در قسمت بیرونی بنا قرار گرفته و بیش از ۲۰۰ سال و قطعا بیش از خود بنا قدمت دارد.

    ویژگی‌ها عمارت خیل خان

    نام این عمارت تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    زمان مناسب بازدید عمارت خیل خان

    به دلیل قرارگیری این عمارت در وسط شهر، امکان بازدید از آن در تمام فصول وجود دارد اما بازدید از اول فروردین تا پایان آبان می تواند با لذت بیشتری همراه باشد.

    پیشنهاد ویژه عمارت خیل خان

    ضمن بازدید از این عمارت می توانید با ایل سنگسر نیز بیشتر آشنا شده و محصولات دامی و سنتی آن ها را به عنوان سوغات تهیه کنید.

    امکانات ویژه عمارت خیل خان

    از امکانات این عمارت باشکوه می توان به امکان دسترسی به تاکسی های شهری از تمامی نقاط شهر و همچنین سرویس بهداشتی مجزا اشاره کرد.

    سایر اطلاعات عمارت خیل خان

    بهتر است بدانید که رستوران و موزه این مجموعه نیز به زودی راه اندازی خواهد شد.

    چه جوری برم ؟

    پیاده روی

    از میدان شهدای مهدیشهر با طی 1.5 کیلومتر می توان از این نقطه بازدید کرد.

    ماشین شخصی

    از شهر سمنان پس از طی 15 کیلومتر به مهدیشهر(سنگسر) می رسید اولین میدان اصلی شهر، شهدا نام دارد که باید از ضلع شمال آن به سمت خیابان ملت برانید. اواسط این خیابان کوچه شهید کامران گلشنی قرار دارد که این عمارت تقریبا در اوایل آن بنا شده است.

    تاکسی

    از اغلب میادین مهدیشهر برای این جاذبه تاکسی وجود دارد.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها