0
از0 نظر

عمارت شهربانی ارومیه

    1114
    نمایش

    عمارت شهربانی ارومیه که در میان مردم با اسم عمارت کلاه فرنگی ارومیه هم معروف است، از ساختمان‌های قدیمی شهر به شمار می رود که سال ساخت آن به سال ۱۳۰۷ بر می گردد و حالا به یکی از جاذبه های تاریخی ارومیه تبدیل شده است. به علت عملکرد نظامی عمارت شهربانی ارومیه در قسمت داخلی فاقد تزیینات چشمگیری بوده و عمده تزیینات این بنا را تنها می توان در سر در ورودی مشاهده کرد که با ستون و گچ کاری های زیبایی تزیین یافته است .

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت شهربانی ارومیه

    عمارت شهربانی در مرکز شهر ارومیه و میدان توپخانه قدیم( حاشیه غربی میدان انقلاب ) قرار گرفته است . به علت عملکرد نظامی عمارت شهربانی ارومیه در قسمت داخلی فاقد تزیینات چشمگیری بوده و عمده تزیینات این بنا را تنها می توان در سر در ورودی مشاهده کرد که با ستون و گچ کاری های زیبایی تزیین یافته است . آجر کاری و ازاره سنگی نمای ورودی نیز از دیگر عوامل تزیینی عمارت شهربانی ارومیه محسوب می شود.

    تاریخچه عمارت شهربانی ارومیه

    این بنا همچون ساختمان شهرداری ارومیه، در سال ۱۳۰۷ به دستور رضا شاه در میدان توپخانه ( انقلاب امروزی ) ساخته شد. کاربری این بنا نظامی و اداری بوده است. « ملا اوستا » یکی از معماران چیره دست آن زمان کار معماری این عمارت را بر عهده داشت. هم چنین وارطان هوانسیان، از مهندسان معمار مشهور آن زمان، به عنوان مهندس این عمارت انتخاب شد. ساخت بنا در سال ۱۳۱۰ به پایان رسید.

    زمان مناسب بازدید عمارت شهربانی ارومیه

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    ویژگی‌ها عمارت شهربانی ارومیه

    این عمارت زیبا در ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. هم چنین در سال ۱۳۸۵، عملیات مرمت و نوسازی بنا توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است.

    سیمای عمومی عمارت شهربانی ارومیه

    اگر به داخل بنا قدم بگذاریم، فضاهای داخلی زیادی را مشاهده خواهیم کرد که به وسیله یک راهروی مرکزی به یک دیگر متصل شده‌اند. همچنین طرح کلی بنا مدور بوده، به صورتی که اگر از آسمان آن را نظاره کنیم ، ورودی اصلی بنا در مرکز آن قرار دارد و دو طرف ساختمان تصویری همچون دو بال پرنده را در ذهن تداعی می کنند که قطعا هوش بالای طراح و معمار آن در زمینه زیبایی شناسی را به بازدید کننده یادآوری می‌کند.

    پیشنهاد ویژه عمارت شهربانی ارومیه

    جاذبه های پیرامونی بنا : مجتمع تفریحی چی‌چست ، پارک جنگلی ارومیه ، بند ، کوه "سیرداغ" ، دریاچه ارومیه ، دریاچه مارمیشو ، دره قاسملو ، مجتمع تجاری تفریحی باری ، مسجد جامع ، بنای سه گنبد ، پل شهید کلانتری ، آبشار سولوق ، بازار قدیمی ارومیه ، آرامگاه سرادين ابن ‌موسي‌كاظم ، يخچال دوقوز پله (نه پله) ، کلیسای حضرت مریم ، مسجد سردار ، ساختمان قدیمی شهرداري ، قلعه دم‌ دم ، قلعه اسماعيل آقا ( اسماعيل آقا قلعه سي ) ، مدرسه قدیمی هدایت و ...
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.