0
از0 نظر

عمارت شهرستانک

    1085
    نمایش

    كاخ شهرستانك يكي از جاذبه هاي است كه از دوران ناصرالدين شاه قاجار به يادگار مانده.کاخ شهرستانک به‌عنوان یادگاری از دوران ناصرالدین‌شاه قاجار در استان البرز در تاریخ ۱۶ شهریور سال ۱۳۷۶ و با شماره ۱۹۲۵ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسیده است.در سال ۱۳۴۸ فدراسیون کوهنوردی کشور، این کاخ را تبدیل به اقامتگاه موقتی برای کوهنوردان کرد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات عمارت شهرستانک

    بنای کاخ ناصری شهرستانک در میان شیارکوه با مناظر طبیعی بسیار زیبا در کنار رودخانه قرار گرفته است. ساخت بنای این کاخ در سال 1295 هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه در دره "گل کیله" شهرستانک آغاز شد و تا سال 1298 ادامه داشت.

    تاریخچه عمارت شهرستانک

    این کاخ درحدود سال‌های 1295 قمری به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد این کاخ غیرمسکونی است و درِ اتاق‌ها بسته است؛ تقریبا تمام کاخ دوره ناصری تخریب شده و فقط یک ساختمان که در دوره پهلوی دوم مرمت شده بود سرپا است.

    ویژگی‌ها عمارت شهرستانک

    اين بنا به شماره ثبت ١٩٢٥ در تاريخ ١٦ شهريور ١٣٧٦ به ثب ملي رسيده است.

    زمان مناسب بازدید عمارت شهرستانک

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه تمام فصول سال مي باشد.

    سیمای عمومی عمارت شهرستانک

    آن‌چه امروز از ساختمان کاخ باقی مانده، ویرانه‌ای رها شده است که با آن‌چه به عنوان یک کاخ قدیمی انتظار دارید تفاوت دارد. دیوارهایی که گفته شده بر روی آن نقاشی‌های زیبای کمال‌الملک نقش بسته بود حالا محل یادگاری‌های بازدیدکنندگان شده است. از شکوه کاخی که گفته شده در سال ۱۲۹۵ هجری قمری توسط معماری به نام "آقا محمد ابراهیم خان" بنا شده حالا جز مخروبه‌ای باقی نیست.

    شرایط استفاده عمارت شهرستانک

    درب این کاخ فقط روزهای صبح جمعه برای بازدید باز می‌شود.

    سایر اطلاعات عمارت شهرستانک

    سنگ نوشته که در حیاط کاخ قرار دارد و گفته می‌شود که شرح ساخت این کاخ روی آن حک شده، تنها شمایلی بر سر دارد و تقریبا حکاکی روی سنگ در گزند باد و بوران از بین رفته است. برای جلوگیری از هرج و مرج و ورود افراد غریبه به روستا، در تابلویی از بازدیدکنندگان خواهش کرده‌اند که با ماشین به داخل روستا نیایند. با این حال عده‌ای هنوز هم تا نزدیکی کاخ با ماشین آمده و از آلوده کردن محیط زیست نیز ابایی ندارند.

    نکات منفی عمارت شهرستانک

    پس از ترور ناصر الدین مردم به کاخ حمله کرده و طبقه دوم بخش شاه نشین را از بین بردند و از آنجایی که این مجموعه مورد استفاده دیگر شاهها قرار نگرفت تا قبل از بازسازیهای اخیر در چند ساله گذشته، کاملا رها شده و بدست عوامل طبیعی و غیر طبیعی دیگر تخریب شده است.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.