3
از3 نظر

غار همه کسی همدان

    3682
    نمایش

    غار همه کسي همدان، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و غارهای تماشایی واقع در این استان است که همه ساله توجه بسیاری از گردشگران، باستان شناسان و علاقه مندان به رشته غارنوردی را به سوی خود جلب می کند. بهتر است بدانید که غار همه کسی در 64 کيلومتري شمال شرقي شهر همدان و در نزديکي روستاي همه کسي قرار دارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات غار همه کسی همدان

    غار همه کسی در یک منطقه کارستی به وسعت چند کیلومتر مربع واقع شده است که در آن تعدادی چاله های وسیع قرار دارد.

    زمان مناسب بازدید غار همه کسی همدان

    با توجه به وضعیت آب و هوایی استان همدان، فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه هستند.

    نکات مثبت غار همه کسی همدان

    بهتر است بدانید که غار همه کسی علاوه بر ارزش های باستان شناسی، از نظر مطالعات زمین شناسی نیز اهمیت فراوانی دارد.

    ویژگی‌ها غار همه کسی همدان

    با توجه به وجود چشمه آب نزدیک غارهمه کسی ، گودالهای آب درون تالار بزرگ، مسطح بودن کف، و تنگی دهلیزهای رابط بین تالارهای آن، این غار محلی مناسب برای پناه گرفتن در مقابل حملات بیگانگان در مواقع ناامنی بوده است، به نحوی که در چنین شرایطی اهالی منطقه در آن پناه می گرفته اند.

    در حقیقت همه کسی به معنای همگانی برای افراد آشنا و ساکن منطقه در مواقع حمله و خطر و احتمالاً وجه تسمیه غار و روستای آن همین همگانی بودن آن است.

    سیمای عمومی غار همه کسی همدان

    غار همه کسی دارای دو دهانه است. دهانه سمت چپ، به سوی غرب، راه اصلی ورود به غار، و ارتفاع آن از سطح دریا 1550 متر است. پس از این دهانه، دهلیزی تنگ و خاک آلود به طول 30 متر قبل از دالانِ متصل به تالار اصلی قرار دارد. تنگی و خاک آلودگی دهلیز به علت حفاری هایی است که در طول مسیر به وسیله گنج یابان انجام شده است. دهلیز را باید به طور خزیده طی کرد و در مسیر آن، مقداری آجر، ساروج، و سفال شکسته ریخته شده که حاصل حفاری های کناره های دهلیز است.

    دالان متصل به دهلیز چند متر طول دارد و به تالار اصلی غار باز میشود که ابعاد این تالار 40×30 متر و ارتفاع آن 8 متر است. سقف این تالار در گذشته ریزش کرده است و تخته سنگ های بزرگ کف، حاصل آن ریزش اند. در کف تالار، علاوه بر تخته سنگ های ریزشی، دو گودال خشک آب وجود دارد. در گودال سمت چپ یکی از نادرترین پدیده های داخل غار دیده میشود و آن لایه ای به قطر 5 میلی متر از کلسیم کربنات است که به ورقه یخی که بر اثر سرما در سطح آب تشکیل میشود، شباهت دارد و سرتاسر گودال را پوشانده است.

    گودال سمت راست 1 متر عمق دارد و احتمالاً آب مورد نیاز غارنشینان را تأمین میکرده است. علاوه بر دالان ورودی، 5 دالان دیگر به تالار اصلی متصل اند بعد از دالان ورودی و در جهت حرکت عقربه های ساعت، دالانها عبارت اند از دالان اول که به یک تالار کوچک به ابعاد 12×10 متر و ارتفاع 4 متر ختم میشود. دالان دوم به ابعاد 15×2 متر و ارتفاع 2 متر. دالان سوم به یک تالار به ابعاد 25×20 متر میرسد.

    در وسط این تالار تودهای لاشه سنگ هست که روی آن ها تعدادی استخوان جانوران بزرگ ریخته شده است؛ احتمالاً جانورانی که این استخوان ها متعلق به آن ها بودند، به وسیله غارنشینان شکار شده و به مصرف خوراک آن ها رسیدند. پس از این تالار، تالار دیگر به ابعاد 15×15 متر قرار دارد. این تالار به یک دهلیز ختم میشود. دالان چهارم به طول 8 متر، ابتدا به یک تالار به ابعاد 20×15 متر و ارتفاع 5 متر و سپس به یک دهلیز 7 متری میرسد. دالان پنجم 40 متر طول دارد و به دهانه فرعی غار میرسد.

    نکات منفی غار همه کسی همدان

    چشمه آب جوشانی در حوالی این غار جاری بوده که متاسفانه به دلیل حفر چاه های عمیق نیروگاه برق همدان و پایین رفتن سطح آب سفره های زیرزمینی، خشک شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    سخت ( صعود با استفاده از طناب )
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.