3
از5 نظر

قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    158
    نمایش

    قلعه اردشیر کرمان (قلعه دختر) یکی از قدیمی ترین قلعه های کشور است که دیواره های خشتی ضخیم و شکل و شمایل شگفت انگیزی دارد. قلعه ای که قدمت آن به دوران پیش از اسلام بر می گردد و گفته می شود به دستور اردشير ساسانی ساخته شده است. این قلعه، در سده‌های میانی هزاره یکم پیش از میلاد روی مرتفع‌ترین تپه‌های شمال شرقی کرمان ساخته شد. امروز، قلعه و حریم آن بدون حفاظ و نظارت رها شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    قلعه اردشیر کرمان از یادگارهای هنر معماری پیش از اسلامی است که از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در کرمان به شمار می‌روند و بقایای آن اعجاب بینندگان را بر می‌انگیزد. ساختمان‌های این قلعه روی هم به دو قسمت مجزا تقسیم می‌شوند. قسمتی که بر فراز قلعه نسبتاً مرتفع جنوب شرقی قرار دارد و سابقاً قلعه کوه نامیده می‌شد و کاملاً به علت وضعیت طبیعی از قلعه دیگر مجزاست. قسمت دوم بر تپه کوتاه تری قرار دارد و به قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا موسوم است. قلعه اردشیر در بالای تپه مرتفعی واقع شده که تا سطح جلگه قریب پانصد پا ارتفاع دارد. دیوارهای قلعه از خشت‌های بسیار ضخیم ساخته شده‌است.

    نکات مثبت قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    قلعه اردشیر در تاریخ یک فروردین ۱۳۴۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

    وسایل مورد نیاز قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    هنگام بازدید از این جاذبه تاریخی، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    سایر اطلاعات قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    در طول سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷، زمانی که عملیات استحفاظی و مرمتی انجام شد، آثاری از قبیل سفال، کاشی (زرین فام و معرق)، قطعات گچ‌بری، آجر و خشت‌های معماری کشف شد. سفال‌های تاریخی (احتمالا اشکانی-ساسانی) و طیف وسیع سفال‌های اسلامی قرون اولیه، میانی و متاخر و اولین نمونه کاشی‌های زرین‌فام شناسایی‌شده از کرمان، جزو آثار کشف شده ای هستند که ارزش این قلعه را دوچندان کردند.

    زمان مناسب بازدید قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    اویل بهار و فصل پاییز، زمان مناسبی برای بازدید از قلعه اردشی- قلعه دختر هستند.

    سانس‌ها قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    شرایط استفاده قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    بهتر است در روشنایی روز از این قلعه بازدید کنید.

    سیمای عمومی قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    قلعه هایی که بر فراز تپه ها قرار گرفته اند، معماری چشمگیر قلعه، قطعه های کاشی و... بخشی از سیمای عمومی این قلعه هستند.

    تاریخچه قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    در روایات اساطیری آمده‌است که کیخسرو کرمان و مکران را به رستم بخشید همچنین نشانی‌هایی از فرمانروایی بهمن بر این خطه می‌دهند آنگاه روایت تاریخی این سرزمین آغاز می‌شود و اینکه در زمان هخامنشیان کوروش آن را تبعید گاه نبونید(پادشاه مغلوب شدهٔ بابِل) قرار داد سپس سخن از حکومت اشکانیان را شکست داد و فرزند خود را که او هم اردشیر نام داشت به حکومت کرمان گماشت گویند کرمان آخرین پناهگاه یزدگرد سوم پادشاه ساسانی بوده‌است.

    ویژگی‌ها قلعه اردشیر کرمان- قلعه دختر

    قلعه دختر و قلعه اردشیر از آثار دوران ساسانی در مشرق شهر کنونی کرمان- که هنوز خرابه‌های آنها برجاست – گواه بر این است که لااقل در زمان اردشیر بابکان در همین محل، شهری آباد یا قلعه‌ای مهم وجود داشته‌است. مؤلف جغرافیای کرمان معتقد است که حدود ۲۲۰ پس از میلاد، به هنگام فتح کرمان به دست اردشیر این محل «گواشیر» نام داشته و مرکز ولایت کرمان بوده‌است بنا به گفته هرودت کرمانیا از قبایل دوازده گانه ایران می‌باشد و ساتراپی چهاردهم (دارا) مشتمل بر ایالت کرمان بوده‌است.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به جنوب‌ شرقی شهر کرمان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل استراحت
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.