0
از0 نظر

قلعه خورمیز مهریز

    144
    نمایش

    قلعه خورميز، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و تماشایی در استان یزد است که در شهرستان مهريز و بر روی تپه ای مشرف به روستاي خورميز خودنمایی می کند. قدمت این قلعه باستانی به دوره ساسانیان و دوران های تاریخی پس از اسلام بر می گردد و در تاریخ 8 خرداد سال 1378 با شماره 2338 در فهرست آثار ملي کشور نیز به ثبت رسيده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    سایر اطلاعات قلعه خورمیز مهریز

    در متون تاریخی از جمله در «جامع مفیدی» آمده است كه «شاه هرمز پسر انوشیروان ساسانی به احداث روستای خورمیز امر فرموده و قلعه ای بر فراز كوه بساخت و نیز در تاریخ جدید یزد آمده كه برای مهرنگار در جنب مهرجرد دهی بساخت و آن را هورمیز نام كرد» و اكنون آن را خورمیز خوانند.

    مشخصات قلعه خورمیز مهریز

    قلعه خورمیز مهریز به عنوان یکی از جاذبه های باستانی و ارزشمند استان یزد شناخته می شود که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند.

    تاریخچه قلعه خورمیز مهریز

    قلعه خورمیز مهریز كه متعلق به دوران ساسانی و دوره‌های تاریخی پس از اسلام است بر روی صخره ای از رشته كوه ‏های منفرد شیركوه در روستای خورمیز از محلات مهریز قرار دارد.

    ویژگی‌ها قلعه خورمیز مهریز

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در تاریخ 89 خرداد 1378 با شماره 2338 به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    سیمای عمومی قلعه خورمیز مهریز

    حصار قلعه كه بر روی كوه قرار گرفته است تا دامنه از سنگ‏ های نتراشیده بنا شده و در قسمت‌‏های فوقانی دیوار به ارتفاع تقریبی دومتر ازخشت خام و روكش كاه‏گل می‏باشد. هم‏چنین حصار قلعه دارای هفت برج دیده ‏بانی است كه از تزئینات بیرونی جالب توجهی برخوردارند. داخل قلعه كه تا صدسال پیش در آن سكنی داشتند به نظر می‏ رسد بارها مورد تجدید بنا واقع شده است.

    در قلعه چاهی مربع شكل است كه اكنون خشك شده و مردم به آن چاه صاحب‏ الزمان می‏گویند واعتقاد ویژه‏ای به آن دارند چهار برج چهار گوشه و دو برج قرینه یکدیگر جهت طول قلعه ساخته شده است. برج های دیده بانی قلعه در ضلع های شمال غربی و جنوب شرقی دارای تزئینات خشتی به صورت جناغی و چلیپایی می باشند. ارتفاع یکی از برج ها شش متر و قطر داخلی آن 30/3 و قطر خارجی آن هفت متر است. مدخل ورودی دو طبقه است که طبقه اول دارای طاق های هلالی و طبقه دوم دارای طاق جناغی است. در سمت چپ قلعه “چاه سنگی” که معروف به چاه صاحب الزمان است، دیده می شود.

    درون اتاق ها و تاسیسات قلعه نشینان، سربازان و نگهبانان بوده که برخی از اتاق ها نی زسه طبقه بوده است. اتاق ها دارای تاقچه‌ها و پنجره‌ها و نورگیرهایی بوده و لبه دیواره های قلعه کنگره ای شکل و دارای تزئینات خاصی است.

    زمان مناسب بازدید قلعه خورمیز مهریز

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    نکات مثبت قلعه خورمیز مهریز

    چه جوری برم ؟

    تاکسی

    تاکسی های شهری می توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.