0
از0 نظر

قلعه سارو

    542
    نمایش

    قلعه سارو (جنوبي)، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و تماشایی استان سمنان به شمار مي رود که قدمت آن به دوره های تاریخی پس از اسلام، پیشدادیان و کیانیان مربوط می شود. همچنين، نام این قلعه که در فاصله ۳۰ کيلومتري شمال شهر و در محلی به نام «کلاته سارو» واقع شده، در تاريخ ۵ آذرماه ۱۳۸۰ با شماره 4428 به‌ عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه سارو

    قلعه‌های سارو شامل دو قلعه بسیار محکم و تسخیرناپذیر است که در 10 کیلومتری شمال شرقی سمنان در منطقه‌ای کوهستانی به نام سارو واقع شدند.

    قلعه شمالی (ساروی کوچک) با گذشت زمان و بروز سوانح طبیعی و کاووش افراد گنج‌یاب تا حدودی تخریب شده و قلعه جنوبی (ساروی بزرگ) یکی از مهم‌ترین قلعه‌های دفاعی شرق ایران است که به نظر می‌رسد از سه طبقه تشکیل شده باشد.

    زمان مناسب بازدید قلعه سارو

    با توجه به شرایط آب و هوایی استان سمنان، فصل بهار مناسب ترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    تاریخچه قلعه سارو

    تاریخ بنای اولیه این قلعه مربوط به دوره پیشدادیان و کیانیان است و همچنین در قرن ۶و۷ هجری در ایالت قومس که یکی از کانون های مهم اسماعیلیان در ایران بود بیش از ۱ ۵۰ قلعه در اختیار این فرقه بوده که هریک از آن ها را یک کدخدا و همه قلعه های آن ایالت را یک نفر محتشم که به منزله حاکم بزرگ بوده زیر نظرداشته است.

    ویژگی‌ها قلعه سارو

    طبقه اول این قلعه به عنوان محلی برای چهارپایان، طبقه دوم محل سکونت رعایا و طبقه سوم که دارای معبد و حمام است و همچنین محل سکونت سربازان مدافع قلعه و بزرگان قلعه بوده است. از موارد جالب توجه در این قلعه انتقال آب چشمه کلاته سارو به بالای قلعه بوده که به وسیله تسطیح زمین انجام گرفته و در نتیجه آب چشمه‌ای که در حدود چند صد متر از قلعه پایین‌‌تر است، با این تدبیر به بالای قلعه برده شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

    سیمای عمومی قلعه سارو

    در چهارگوشه هریک از قلعه‌های سارو برج‌هایی به منظور دیده‌بانی ساخته شده که بسیار متفاوت و تماشایی است.

    امکانات ویژه قلعه سارو

    یکی از نکات خاص و متفاوت در این قلعه ها، وجود مجراهای زیرزمینی است که به وسیله آن آب کلاته سارو را به بالای قلعه می رساندند بدین صورت که ابتدا چشمه هایی می زدند و مجرای زیرزمینی را در برابر آن کنده و به فاصله معینی سر آن مجراها را برای عبورجریان هوا باز کردند. همچنین، برای آبرسانی در فواصل معینی در بالای مجراهای وروی، چاه حفر شده و لوله های میانی تهی برای عبور آب قرار داده و سطح آب به تدریج بالاتر می رفته و به قلعه می رسیده.

    سایر اطلاعات قلعه سارو

    در دوران بعد از اسلام نیز با توجه به این که ایالت قومس (سمنان کنونی) یکی از کانون‌های مهم فرقه باطنیان (اسماعیلیان) محسوب می‌شد، قلعه‌های سارو که در نقطه بسیار امن و ناپیدایی واقع شدند، در مدت بیش از دو قرن مرکز تجمع و مورد استفاده افراد فعال این فرقه بوده است.

    شاید یکی از علل عمده پایداری ساکنان قلعه گردکوه (گنبدان دژ) سال‌ها بعد از سقوط قلعه الموت (پایتخت اسماعیلیان ایران)، در دست داشتن قلعه‌های بزرگ و دور از دسترس سارو و ذخیره مواد غذایی کافی در آنجا بوده و همچنین فاصله قلعه‌های سارو تا قلعه گردکوه 80 کیلومتر ولی از بیراهه 60 کیلومتر است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    قلعه سارو قلعه قلعه در سرخه سرخه قلعه سارو قلعه قلعه سارو قلعه در سرخه قلعه سارو سرخه قلعه قلعه سارو قلعه سارو قلعه در سرخه قلعه سرخه قلعه در سرخه قلعه سارو قلعه در سرخه قلعه قلعه در سرخه سرخه سرخه قلعه سارو سرخه قلعه سرخه قلعه در سرخه قلعه سارو قلعه قلعه در سرخه قلعه سارو قلعه سرخه قلعه سارو قلعه در سرخه قلعه قلعه سارو قلعه در سرخه سرخه قلعه سارو سرخه قلعه قلعه سارو سرخه قلعه در سرخه قلعه قلعه سارو قلعه در سرخه قلعه قلعه سارو سرخه قلعه قلعه در سرخه سرخه قلعه قلعه در سرخه قلعه سارو قلعه سرخه قلعه سارو قلعه سرخه قلعه در سرخه قلعه در سرخه قلعه سارو قلعه قلعه در سرخه قلعه سارو سرخه قلعه در سرخه قلعه قلعه سارو قلعه در سرخه قلعه سرخه قلعه در سرخه سرخه قلعه سارو قلعه در سرخه سرخه قلعه سرخه قلعه سارو قلعه سرخه قلعه سارو قلعه در سرخه سرخه قلعه قلعه سارو سرخه قلعه قلعه در سرخه سرخه قلعه در سرخه قلعه سارو سرخه قلعه در سرخه قلعه قلعه سارو قلعه قلعه در سرخه سرخه قلعه سارو قلعه در سرخه سرخه قلعه قلعه سارو سرخه قلعه قلعه در سرخه قلعه سارو قلعه در سرخه قلعه سرخه قلعه سارو قلعه در سرخه سرخه قلعه قلعه سارو قلعه سرخه قلعه در سرخه قلعه قلعه سارو قلعه در سرخه سرخه قلعه قلعه سارو سرخه قلعه در سرخه قلعه قلعه در سرخه سرخه قلعه سارو قلعه قلعه در سرخه قلعه سارو سرخه قلعه در سرخه قلعه سارو قلعه سرخه قلعه در سرخه قلعه قلعه سارو سرخه قلعه در سرخه سرخه قلعه سارو قلعه قلعه در سرخه سرخه قلعه قلعه سارو سرخه قلعه سارو قلعه قلعه در سرخه سرخه قلعه قلعه سارو قلعه در سرخه سرخه قلعه در سرخه قلعه سارو قلعه سرخه قلعه قلعه در سرخه قلعه سارو سرخه قلعه در سرخه قلعه قلعه سارو