0
از0 نظر

قلعه سنگ سیرجان

    1668
    نمایش

    قلعه سنگ، کوهی سفید در اطراف سیرجان، به ارتفاع 200 متر است. در گذشته برای خود سری در سرا داشته است اما اکنون چیزی جز یک خرابه از آن باقی نمانده است و سابقه آن به زمان ساسانیان برمی گردد. این قلعه در ۷ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان واقع شده است. بعضی از بخش‌های قلعه شامل دختر‌نشین، شاه‌نشین، منبر سنگی، سوراخ حلال و حرام، زندان، پله‌های سنگی و... می‌شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه سنگ سیرجان

    این شهر در فاصله ده کیلومتری سیرجان قرار دارد که در آن زمان بعنوان دژ مستحکم حکومت خلفای کرمان بوده است اما اکنون تنها اثر باقی مانده از این شهر منبری سنگی است که بر روی آن با خطوط تاریخی حکاکی شده است و تنها چند تپه خاکی و سنگی و یک دروازه از آن به چشم می خورد که هویت اصلی شهر قدیم که نام آن سیرگان بوده است را به خوبی نمی شناساند. در ارتفاعات این کوه سنگی نشانه هایی از قلعه های نظامی دیده می شود پله هایی که با کنده کاری در دل کوه ساخته شده اند و تپه های خاکی که در اثر گذر زمان فرو ریخته اند.

    زمان مناسب بازدید قلعه سنگ سیرجان

    اوایل بهار و فصل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از قلعه سنگ سیرجان است.

    وسایل مورد نیاز قلعه سنگ سیرجان

    هنگام بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت گردی، عینک ضدآفتاب، کرم ضدآفتاب، کلاه، قمقمه آب، خوراکی های لازم و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    تاریخچه قلعه سنگ سیرجان

    سابقه پیدایش این شهر به روایتی به زمان خسرو فرزند بلاش اشکانی و به روایتی به زمان هارون الرشید می رسد. سیرجان یا سیرگان یا شهریجان ابتدا در محل قلعه سنگ در 9 کیلومتری جنوب شرق محل فعلی سیرجان بنا گردیده و چنان چه مورخان ثبت کرده اند دارای حصار محکم و هشت دروازه بوده است. که این خود اهمیت و وسعت شهر را در روزگار گذشته نشان می دهد. این شهر تا قرن چهارم هجری یعنی زمان حکومت خلفا مرکز ولایت کرمان بوده است. در روایات تاریخی آمده است مردم آن غنی، ثروتمند و اکثرا تاجر بوده اند. و از جمله محصولات آن نیز غله، پنبه و خرما بوده است در واقع شهر قديم سيرجان بوده كه در حال حاضر جز ديوارهای فروريخته و منبر سنگی چيزی باقی نمانده و اگر آثاری موجود باشد، جز در دل خرابه ها و داخل ساختمانهايی كه به صورت تپه هاي خاك در آمده اند، چيزی ديده نمی شود.

    ویژگی‌ها قلعه سنگ سیرجان

    در قلعه، محبسی وجود داشته كه در آن موميايی پيدا شده است. اين محبس در سمت جنوبی قلعه است و شكافی در آن وجود دارد كه معدن موميايی است. قلعه ای مهم در ايران به شمار مي رفته، بيش از ششصد سال است كه ويران شده است.

    سیمای عمومی قلعه سنگ سیرجان

    قلعه سنگ بر روي كوه سفيد آهكی، كه در وسط جلگه سيرجان با ارتفاعي در حدود 200 متر از سطح جلگه قرار دارد، بنا شده كه محيط آن حدود 4000 متر است. بالاي اين كوه را مسطح کرده اند تا بتوانند ساختمان بسازند. اين قلعه در اصل قلعه نظامي شهر بوده و ساختمان های شهر در اطراف قلعه و به خصوص در قسمت شرقی و شمالی آن تا حومه كهن شهر بنا شده است. در قسمت جنوبي اين قلعه، خانه هايی عالي و منازلی مرتفع با ديوارهايی بلند وجود داشته كه محل سكونت اعيان و اشراف بوده است. در سمت شمالی آن خيابانی وسيع، از شرق به غرب امتداد داشته كه در اطراف آن بازار، منازل مسكونی و تجارت خانه قرار داشته است.

    شرایط استفاده قلعه سنگ سیرجان

    بهتر است در روشنایی روز از این قلعه بازدید کنید.

    سایر اطلاعات قلعه سنگ سیرجان

    یکی از جالب ترین دانستنی های قلعه سنگ ثبت ملی آن در سال ۱۳۱۰ یعنی در حدود هشتاد و چهار سال پیش است اما اکنون که بر اوضاع وخیم این اثر نمونه ملی نگاه می کنی چیزی جز کم کاری مسئولان مربوطه را نمی بینی که دست رنج نیاکان و یک اثر ملی را در چنین وضعیت نا مناسبی رها کرده اند.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به قلعه سنگ سیرجان در ۷ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل استراحت
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.