0
از0 نظر

قلعه مچی زابل (قلعه چه)

    851
    نمایش

    قلعه مچي زابل که با عنوان «قلعه چه» هم شناخته مي شود، تنها يكي از چندين جاذبه تاريخي و ارزشمند استان سيستان و بلوچستان است كه با بازديد آن شاهد مجموعه ای از بناهاي زيبا و مقر فرمانروايي خاندان رئيسي در دوره صفويه که در 60 کيلومتري جنوب غرب زابل قرار گرفته، خواهيد بود. این جاذبه که از دوره صفویه به یادگار مانده در تاریخ 9 آذر 1377 با شماره 2135 به عنوان یک از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه مچی زابل (قلعه چه)

    قلعه مچی زابل یا قلعچه و بناه‌های وابسته به آن در سه کیلومتری شرق حوضدار سیستان و ۶ کیلومتری شهر سوخته و ۷۰کیلومتری جنوب غربی زابل قرار دارد.

    نکات مثبت قلعه مچی زابل (قلعه چه)

    به نوشته سیاح خارجی کلنل چارلز شهر را باغ ها و نخلستان های بزرگی احاطه می کرده که امروز به کلی ویران شده است ما در مورد متروک ماندن این منطقه نظرات مختلفی ارایه شده که یک مورد خراب کردن سد قدیم سیستان که به شاهرخ نسبت می دهند، می دانند.

    ویژگی‌ها قلعه مچی زابل (قلعه چه)

    از ویژگی های این جاذبه می توان به ثبت آن در تاریخ ۹ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران، اشاره کرد.

    تاریخچه قلعه مچی زابل (قلعه چه)

    با توجه به متون تاریخی و آثار باقی مانده ای چون آثار معماری، سکه و سفالینه های بدست آمده؛ تاریخ احداث قلعه مچی زابل را می توان به دوران صفویه نسبت داد که احتمالا تا اوایل حکومت قاجار مقر و کاخ حکمرانی خاندان رئیسی از حاکمان محلی تمدن جنوبی سیستان بوده اما با مطالعه بر روی سفالینه های سطحی منطقه نمی توان تاریخی قدیمی تر از قرن 6 و 7 هجری برای آن در نظر گرفت.

    سیمای عمومی قلعه مچی زابل (قلعه چه)

    این قلعه مقر و کاخ خاندان رئیسی، فرمانروایان جنوبی سیستان بوده که از خشت و گل ساخته شده و پلان بنای آن به صورت مربع شکل بوده و از نوع بناهای دو ایوانی است.

    ارتفاع ایوان شمالی قلعه مچی زابل از زمین ۱۰ متر و دهانه آن ۵/۷ متر پهنا دارد. در این منطقه باقی مانده یک آسیاب بادی نیز وجود دارد که نمونه‌های آن در دوران اسلامی و در تمام نقاط سیستان وجود داشته و در جنوب غربی این قلعه و به فاصله ۳کیلومتری آن تعدادی تپه کوچک وجود دارد که سفال‌های کشف شده مربوط به دوران پیش از تاریخ است.

    سایر اطلاعات قلعه مچی زابل (قلعه چه)

    در این منطقه کتیبه‌ای از سال ۱۱۳۰ هجری قمری (1717 میلادی) مربوط به میرجعفرخان کشف شده و قلعه مچی زابل در ناحیه ی تاریخی حوضدار در 70 کیلو متری جنوب غربی زابل قرار دارد و از آنجا که در سراسر منطقه نخلستان های فراوانی وجود داشت و مچ نیز به زبان محلی به معنی درخت خرما می باشد قلعه به این نام مشهور شده است

    زمان مناسب بازدید قلعه مچی زابل (قلعه چه)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.