0
از0 نظر

قلعه چانف نیکشهر

    627
    نمایش

    قلعه چانف نیکشهر، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی استان سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به دوران ميراوليا خان مبارکي و عهد ناصرالدين شاه قاجار بر مي گردد و نام آن در تاريخ 17 اسفند 1381 با شماره 7710 به عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. بنای این قلعه در سال 1324 هجري قمري توسط فرزندش تکميل شده و مهمترين تزئينات آن مربوط به درها و پنجره هاي منبت کاري شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه چانف نیکشهر

    قلعه چانف در دهستان چانف،در قسمت شرق بخش قرار دارد این دهستان از طرف شمال به بمپور از جنوب به نیکشهر و قصرقند از مشرق به پارود واز طرف مغرب به اسپکه محدود می باشد.

    تاریخچه قلعه چانف نیکشهر

    قلعه چانف در زمان میر اولیا خان مبارکی همزمان با عهد ناصرالدین شاه قاجار بنیان نهاده شده وبعد از میراولیاخان فرزندش خیرمحمدخان مبارکی به حکمران قلعه چانف رسیده است ولی در دوران حکمرانی خود بنای قلعه را تکمیل کرده است چون این گفته از کتیبه ای که به در ورودی قلعه حکاکی شده بر می آید. در سال 1324 هجری قمری ساخت بنا تمام می شود وبا ساخت درب چوبی قلعه میرخیرمحمدخان با خط خود بر روی درنوشته هایی نقل می کند ونجار آنها را کنده کاری می کند.متن کتیبه حکاکی شده بر روی درب ورودی قلعه به شرح ذیل است.

    نصرمن الله وفتح قریب*بدست مسکین خیرمحمد بن مضفرمیراولیاخان غنی الله زنوچی در یوم یکشنبه چهارم شهر شعبان بتاریخ کاراستاهان 1324 نوشتم خط ندانم تا کی خواند***یقین من بمیرم خط بماند هرآن عاقل که خطم را بخواند***بداند که جهان برکس نماند.

    ویژگی‌ها قلعه چانف نیکشهر

    قلعه چانف مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۷۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی قلعه چانف نیکشهر

    مهم‌ترین تزئینات بنا مربوط به درب های آن وپنجره های منبت کاری شده ای است که در بنا به کار نداشتند که دارای نقوش شمسه کامل و نقوش شاخه درخت خرما و ... هستند.

    سایر اطلاعات قلعه چانف نیکشهر

    خاندان مبارکیها از اقوام مهاجری بودند که در سرزمین چانف مسکون شده و به حکمران پرداختند. آنچه از نوشته و گفته می توان استنباط کرد این اقوام از کشورهای عربی خاشیه خلیج فارس به سرزمین کرمان وپس از یک سلسله جنگ ها ودرگیریهایی که در کرمان داشتند میر مبارک جد مبارکی ها به شارک یکی از روستاهای بخش قصرقند مهاجرت میکنند.

    میر مبارک با همراهان خود پس از مدتی که در شارک سکونت گزیدند بعلت مرگ شیخ حسین داماد بانو وی این منطقه را ترک کرده به چانف مهاجرت می کند میر مبارک در چانف درگذشته وفرزندان وی پس از چندین نسل توانستند با ساخت قلعه چانف به حکمرانی بپردازند.

    بعد از میر خیرمحمدخان فرزندش رستم خان جانشین وی در چانف میشود و فرزند دیگرش سرفرازخان به حکمرانی سرمیچ وموسی خان به حکمرانی اسپکه رسیدند.اکنون از قلعه چانف جزء مخروبه ای چیز دیگری باقی نمانده است و اکثر دیوارهای قلعه از بین رفتند فقط چند اتاق در قسمت شمالی وقسمتی از دیوار شرقی ودرب ورودی آن به جا مانده است.امیدواریم با مرمت وحفاظت آنها از تخریب جلوگیری شود.

    زمان مناسب بازدید قلعه چانف نیکشهر

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسب تری برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.